بررسی بازار فراورده های پلیمری

بررسی بازار فراورده های پلیمری

بررسی بازار فراورده های پلیمری سه شنبه ۲۶ مهرماه میزبان دادوستد ۵۶ هزار و ۳۰۶ تن مواد پلیمری بود و  عرضه های پی وی سی با تخفیف در ترکیه زیاد  بود ولی خریداران اقدام به خرید نمی کردند زیرا آنها منتظر کاهش بیشتر قیمت با توجه به تعداد اندک تقاضا ها هستند. 

دادوستد ۵۶ هزار تن مواد پلیمری در بورس کالا

به گزارش یازار نفت ایران و بر اساس بررسی بازار فراورده های پلیمری ، ۳ هزار و ۴۷۵ تن مواد شیمیایی، ۷ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات و یک هزار و ۳۰۰ تن PDA TAR نیز در تالار مذکور مورد معامله قرار گرفت.تالار صادراتی هم شاهد دادوستد ۲ هزار و ۲۴۵ تن قیر بود.

تالار محصولات صنعتی و معدنی در این روز معامله ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی، ۸۳ هزار و ۶۱۰ تن فولاد و ۴ تن مس را تجربه کرد.۳۶ هزار و ۱۲۴ تن سیمان هم در سامانه معاملات مچینگ مورد معامله قرار گرفت.تالار حراج باز نیز میزبان دادوستد ۱۰ هزار تن وکیوم باتوم بود.

بازار فرعی دادوستد ۴۰۰ تن ضایعات را تجربه کرد.در مجموع ۲۷۸ هزار تن کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

تخفیف برای جلب مشتری در ترکیه وآسیا

پلتس قیمت پی وی سی ترکیه را باشرابط تحویل فوری CFRترکیه برای روز ۲۹ژوئن ۱۴۶۰دلار در هرتن ارزیابی کرد که ۱۳۰دلار نسبت به هفته گذشته کمتر است.البته عرضه ها در دامنه قیمتی گسترده ای قرارداشتند که از۱۴۰۰دلار در هر تن در روسیه تا ۱۶۰۰دلار ازسوی بعضی کشورهای اروپایی را شامل می شد. این ارزیابی از رقابتی ترین قیمت هایی که در حدود ۱۴۷۰دلار در هر تن بود نیز کمتر بود. قیمت های کره جنوبی نیز در حدود ۱۴۰۰ دلار در هر تن بود که زمان تحویل آن خارج از زمان تحویلی  بود که برای ارزیابی ها در نظر گرفته شده بود.

در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن قیمت پی وی سی در چین با توجه به بررسی بازار فراورده های پلیمری با ۷۰ دلار کاهش در هر تن به ۱۰۵۰ دلار در هر تن رسید زیرا تولیدکنندگان چینی تمرکز خود را با توجه به کمبود تقاضای محلی بر روی صادرات گذاشته بودند. از آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون قیمت ۱۰۵۰ دلار در هر تن برای pvc پایین ترین سطح قیمتی بوده است و این زمانی بوده که پیدا شدن بیماری کووید ۱۹ و اعمال محدودیت ها و قرنطینه بر روی تقاضا بسیار تاثیر گذار بوده و اقتصاد جهانی در شرایط خوبی نبوده است. قیمت های کنونی ۴۰ درصد کمتر از قیمت های ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ میلادی است که در آن ماه ، پی وی سی در اوج خود  و قیمت هر تن ۱۷۵۰ دلار بوده است. برخی از منابع در بازار اعلام نمودند که با توجه به کاهش بسیار زیاد تقاضا در چین این کشور ناگزیر از صادرات بوده است.

تولید کنندگان pvc در آسیا در بررسی بازار فراورده های پلیمری به کاهش قیمت های خود ادامه دادند تا بتوانند به این وسیله رقابت را برای خرید محصولات  در خارج از آسیا بیشتر کنند زیرا اگر قیمت ها در آسیا ارزان نباشد خریداران به سمت بازارهای آمریکا متمایل می شوند ولی با توجه به قیمت های پایین آسیا این روند می‌تواند به نفع آسیا تمام شود زیرا حمل از آمریکا هم مشکلات خاص  خود را دارد.

قیمت پی وی سی در چین در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن با ۷۰ دلار کاهش به ۱۰۵۰ دلار رسید و طبق بررسی بازار فراورده های پلیمری در هند با ۷۰ دلار کاهش به ۱۲۵۰ دلار در هر تن رسید در حالی که در جنوب شرق آسیا با ۲۰ دلار کاهش به ۱۱۵۰ دلار رسید.

قیمت های پی وی سی چین ،جنوب شرق آسیا، و هندوستان به ترتیب ۳۴۰ دلار ۳۱۰ دلار و ۴۰۰ دلار در هر تن نسبت به قیمت های روز ۲۳ ماه مارس سال جاری میلادی کاهش یافته اند.

بعضی از منابع بازار اعلام کردند که نگرانی‌هایی بابت احتمال بروز تورم وجود دارد. طبق بررسی بازار فراورده های پلیمری پیشنهادات برای فروش با تخفیف های بسیار زیاد عمدتاً از جانب بازارهای آسیا و بخصوص کره جنوبی بود قیمت پی وی سی را تا ۱۴۰۰ دلار در هر تن رساند در حالیکه قیمت محصولات پی وی سی اروپا برای تحویل در ترکیه از قرار هر تن ۱۴۷۰ دلار بر اساس ترم تحویل CIFترکیه بود.

 فراورده های پلیمری

فراورده های پلیمری

برای مشاهده قیمت جدول جهانی محصولات کلیک کنید.

نگرانی از تورم و کاهش مصرف تولیدات پلی اتیلن

قیمت های پلی اتیلن با دانسته پایین در جنوب شرق آسیا در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن در ارزیابی ها بالاتر رفت اما در معاملات،  قیمت ها به تدریج در چین و هند به دلیل تقاضای پایین و چشم انداز نامطمئن اقتصادی کاهش یافت.بر اساس بررسی بازار فراورده های پلیمری فعالان بازار نگران این موضوع هستند که وضعیت تورمی موجود در بازار آسیا می تواند مصرف کالاهای پلی اتیلن با دانسیته پایین LDPE را کاهش دهد.

 در روز ۲۹ ژوئن بازار همچنان در در حال بیرون آمدن از شرایط کمبود خوراک ورودی و افزایش قیمت برق به دلیل بالا رفتن قیمت های نفت خام بود. عدم دسترسی به خوراک ورودی منجر به تولید محصولات با کیفیت های متفاوت بود به این معنا که بسیاری از محصولات خروجی در شرایطی بودند که با خوراک باز آوری شده تولید شده بودند و شرایط فنی مناسبی نداشتند.

در جنوب شرق آسیا بازارهای محلی با تقاضای کم به دلیل فشارهای تورمی مواجه بودند ضمن اینکه چشم انداز روشنی برای بهبود تقاضادر این بازارها وجود نداشت. برای فروشندگان کاهش قیمت ها کار مشکلی بود و با توجه به هزینه زیاد برق و سایر هزینه ها امکان کم کردن قیمت ها وجود نداشت و در عین حال تقاضا نیز در حد پایینی بود و با این شرایط بازار ،به نظر می رسد که وضعیت به همین صورت باقی بماند و قیمت ها از این بیشتر کاهش نیابد.

در هفته منتهی به ۲۹ژوئن، معاملات پلی اتیلن با دانسیته بالا نیزدر اروپا ضعیف بود.توجه خریداران به قیمت های ماه جولای معطوف شده و ترجیح دادند که وارد معاملات نشوند تا قیمت ها مشخص گردد. رغبت به خرید علیرغم فراوانی این محصول در هفته منتهی به ۲۹ژوئن کاهش یافت زیرا انتظار برای کاهش قیمت ها ی جدید در ماه جولای،باعث کندی معاملات وخرید می شد.قیمت ها از اتیلن مونومر اروپا تاثیر پذیرفت.یکی از فعالان بازار گفته است بر اساس بررسی بازار فراورده های پلیمری تا کنون هیچگاه بازار را چنین آرام ندیده بودم.

برای اطلاع از بررسی بازار پلیمر کلیک کنید.

بررسی صادرات بازار فراورده های پلیمری

به نقل از انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و در بررسی بازار فراورده های پلیمری، دومین همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری در محل اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مسائلی مانند سهمیه‌بندی‌ها، توسعه و افزایش ظرفیت، افزایش صادرات و … از مواردی است که امیدواریم این نشست‌ها به حل آنها کمک کند.

وی افزود: هر چقدر مجموعه‌ها پراکنده‌تر و غیرمرتبط و بدون آینده‌نگری باشند، احتمال اینکه بگوییم مشکلات در آینده کاهش می‌یابند، پایین‌تر است. درباره تحولاتی که امروز با آن مواجهیم اگر از فرصت‌های آینده خوب استفاده کنیم می‌توانیم مشکلات کنونی را قابل تحمل کنیم.

  • مطالبات صنعت و عوامل تأثیرگذار بر تسهیل صادرات صنایع پلیمری

در بخش دیگری از این همایش، سعید ترکمان، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در خصوص مطالبات صنعت و تأثیر آن در حوزه صادرات گفت: مواردی مانند تأمین به‌موقع، کافی و با قیمت مناسب مواد اولیه، تأمین نقدینگی، ایجاد ثبات در تغییرات مداوم نرخ ارز، تسهیل در رفع تعهدات ارزی، شبکه‌سازی با صرافی‌ها، صدور بخشنامه‌های حمایتی در حوزه صادرات، توجه به زنجیره ارزش پلیمری و جلوگیری از صادرات مواد خام، فراهم کردن بازارهای جدید، کاهش هزینه‌های لجستیک، تحریم‌ها و آثار تحریمی و… از جمله مطالبات صنعت پلیمری است که انجمن ملی صنایع پلیمر با همه توان پیگیر این مطالبات است.

  • بررسی فرصت‌های صادراتی بازار اوراسیا

در بررسی بازار فراورده های پلیمری رضا توفیقی، دبیر علمی دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری و معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران در پنل همایش در مورد توافقنامه ترجیحی ایران و اوراسیا توضیح داد: این موافقت‌نامه موقت، در راستای تشکیل ترتیبات تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. دوره این توافق، سه سال قابل تمدید در نظر گرفته شده است. 

همچنین توفیقی در بخش دیگری از این همایش با اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان پویا گفت: یکی از صنایعی که مزیت نسبی خوبی دارد پلیمر بوده و توصیه ما به‌عنوان برگزارکننده همایش این است که فعالان اقتصادی این حوزه سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهند. در سال ۱۳۹۹ در مجموع ٣ میلیارد و ٣٢٠ میلیون دلار صادرات صنعت غیرنفتی ایران بوده و نشان می‌دهد صنعت پلیمر ظرفیت خوبی دارد ٧٣ درصد صادرات غیرنفتی برای این صنعت است. 

در بخش دیگری از این همایش، بهناز کامووسی، رئیس اداره مواد شیمیایی سلولزی دفتر توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، در سخنرانی خود با تکیه بر بررسی فرصت‌های صادراتی صنایع پلیمری و شناسایی بازارهای صادراتی گفت: بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی ITC، آمار تجارت مواد اولیه پلیمری در پنج سال اخیر نشان می‌دهد میزان صادرات در سال ۱۳۹۶ برابر با ۳ هزار و ۴۵۴ میلیون دلار بوده و این عدد در سال ۱۴۰۰به ۵ هزار و ٢٧۵میلیون دلار رسیده است.

  • نگاهی به مشکلات پیش روی صادرات در ایران

محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی ICC در سخنرانی خود به مشکلاتی که پیش روی صادرات ایران وجود دارد، پرداخت و گفت: مسائلی مانند برنامه‌ریزی‌های کلان نامناسب اقتصادی که حتی گاهی با صادرات در تضاد است، تحریم‌ها و… سبب می‌شود ایران سهم بسیار ناچیزی از صادرات مصنوعات پلیمری در جهان داشته باشد. از سوی دیگر، شناخت نداشتن ما از مسائل بین‌المللی عامل بسیار مهمی است که مانع صادرات کشور است. هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی ما با نبود شناخت کافی از وضع خارجی و بین‌المللی روبه‌رو هستیم. اشراف و آشنایی با قاعده بازی در صحنه بین‌المللی و پذیرش سیستم جهانی اقتصاد نکته بسیار کلیدی و مهمی است.

همچنین در بخش دیگری از این همایش، محمود استقلال، مشاور صادرات اتاق بازرگانی ایران در سخنرانی خود گفت: در عرصه صادرات ما باید سه تخصص بازاریابی، مذاکره و بازرگانی را توسعه بدهیم. صادرات در اذهان ما با بازرگانی یکی گرفته می‌شود در صورتی که دو عنصر بسیار پراهمیت دیگر (بازاریابی و مذاکره) وجود دارد.

  • فرصت‌های صادراتی صنعت پلیمر

مسعود جمالی، عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران هم در سخنرانی خود دومین همایش توسعه صادرات صنایع پلیمری درخصوص اهمیت صادرات گفت:بر اساس بررسی بازار فراورده های پلیمری بر خلاف بسیاری از باورها، واردات می‌تواند به صادرات خدمت کند. در کشورهای پیشرفته موادخام وارد و مواد با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌شود. با وجود این در کشور ما ارزش اقلام وارداتی ۱۲۰۰ دلار و ارزش کالای صادراتی حدود ۴۰۰ دلار بوده است که نشان از واردات محصول نهایی و صادرات مواد خام دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *