بررسی بازار نفت به گزارش موسسه آرگوس

بررسی بازار نفت به گزارش موسسه آرگوس

تحلیل بازار فرآورده‌های نفتی آسیا اقیانوسیه 8 دسامبر

اندونزی خریدار بزرگ بنزین

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز از بازار فرآورده‌های نفتی در منطقه آسیا و اقیانوسیه و با استناد به گزارش‌های دقیق موسسه آرگوس،در تاریخ ۸ دسامبر مصادف با ۱۷ آذر تقریباً کلیه فرآورده‌های نفتی افزایش قیمتی از نیم دلار تا سه و نیم دلار در هر بشکه داشتندکه بسته به نوع مرغوبیت محصول و میزان گوگرد موجود در آن قیمت‌ها متفاوت بودند، علت این نوسانات قیمتی نسبت به‌روز گذشته در این گزارش بیان خواهد شد.

لازم به ذکر است که مؤسسات زیادی بازار را رصد می‌کنند که عمده‌ترین آن‌ها آرگوس و پلتس می‌باشند که با دیدگاه‌های متفاوت خود و همچنین بااهمیت دادن به مسائلی همچون مناقصات و اطلاعات صادرشده در مراکز اطلاع‌ رسانی خرید و فروش مواد نفتی در پایانه‌های همچون سنگاپور، خلیج‌فارس، ژاپن، کره جنوبی بندرها مشابه آسیایی گزارش‌های مشابهی را در مقاطع مختلف منتشر می‌نمایند

و مبنای تهیه این گزارش‌های منظم، اطلاعات مبادی ورودی و یا صادراتی و شرکت‌های کشتیرانی،شرکت‌های پالایشی و همچنین اطلاعات منتشرشده از سوی گمرکات کشورهای ذینفع است.

ضمن اینکه اطلاعات دقیق روزانه و هفتگی و ماهانه از سازمان‌هایی همچون بهداشت و یا وزارتخانه‌های نفت و انرژی در کشورها و یا مؤسسات هواپیمایی و مدیریت شرکت‌های پیمایی کشورها و یا برنامه پروازی فرودگاه‌ها و گزارش‌های و مواردی

از این قبیل به دست می‌آید و مورد تحلیل قرار می‌گیرد و در این رابطه موسسه آرگوس، معمولاً محتوای مناقصات و موضوع و میزان کالای مورد مناقصه و مدت‌زمان اعتبار آن و محل و زمان تحویل و نتیجه مناقصات را با جزئیات بیشتری ارائه می‌نماید. در مناقصات و معاملات انجام‌شده در تاریخ ۸ دسامبر، موسسه آرگوس به مناقصه برگزارشده توسط شرکت دولتی Pertamina در اندونزی اشاره نموده که به دنبال خرید فوری بنزین با اکتان ۹۲ در قالب سواپ برای ماه‌های دسامبر ۲۰۲۱ و ژانویه ۲۰۲۲ هست.

قیمت صعودی بنزین نسبت به آیس

به گفته فعالان بازار نفت، قیمت آرگوس بنزین ۹۲ در سنگاپور، ده و نیم دلار افزایش نسبت به قیمت آیس برنت داشت که این افزایش از تاریخ ۱۷ نوامبر تاکنون بی‌سابقه بوده و به دلیل برگزاری مناقصاتی از سوی شرکت شل بوده است. شرایط بازار ازنظر میزان عرضه و تقاضا تغییر چندانی نداشته ولی انتشار اخبار مربوط به سویه او میکرون و برقراری مجدد قرنطینه در بعضی کشورها تغییراتی در شرایط بازار ایجاد نموده است. شرکت Pertamina درواقع مناقصه خود را تجدید نموده است.

این شرکت به دنبال خرید ۲۰۰ هزار بشکه بنزین ۹۲ برای حمل از مالزی و یا سنگاپور و تحویل در بندر Balikpatan از تاریخ ۱ تا ۱۰ ژانویه هست. در اسناد مناقصه، مبنای قیمتی این خرید، ارزیابی‌های موسسه آرگوس برای بنزین اکتان ۹۲ و یا ارزیابی‌های پلتس از این بنزین و هرکدام که ارزان‌تر باشد بوده است.

شرکت Pertamina همچنین یک خرید ۱۰۰ هزار بشکه‌ای بنزین با اکتان ۸۸ از بندر سنگاپور یا مالزی و یا کریمان برای تحویل در تاریخ ۹ تا ۱۱ دسامبر آخرید مشابه دیگری برای تحویل در روز ۱۳ تا ۱۶ دسامبر در بندرها اندونزی داشته است.

اخبار بنزین

اخبار بنزین

بررسی بازار نفت در سایه انزجار از عملیات نظامی

ژاپن، کره جنوبی، مالزی و فیلیپین، خریداران نفتا

قیمت نفت برای تحویل در نیمه دوم ماه فوریه سال ۲۰۲۲ برای دومین جلسه متوالی افزایش یافت. شرکت JG Summit در جستجوی نفتا برای تحویل در ژانویه ۲۰۲۲ هست. قیمت سواپ نفتا در ماه ژانویه ۶۹۰.۷۵ دلارمی باشد. شرکت Petro Diamond برای نیمه اول فوریه سال ۲۰۲۲ نیافتی موردنیاز خود را از شرکت BP وبِ قیمت ۷۰۷ دلار درتر تن خریداری نموده است.

در هفته منتهی به ۴ دسامبر، ژاپن با ۸۰.۶۰ درصد ظرفیت پالایشگاهی خود مشغول پالایش مواد نفتی بوده است که نسبت به هفته قبل از آن‌که با ۷۸.۵ درصد ظرفیت پالایشگاه‌های خود مشغول بهره‌برداری بوده است رشد نشان می‌دهد. تولید نفتا با ۱۰ درصد رشد از ۱.۶۸ میلیون بشکه در هفته قبل به ۱.۸۵ میلیون بشکه رسید.

در عین‌ حال میزان ذخیره‌سازی نفتا در هفته مذکور ۸.۱ درصد کاهش یافت و از ۸.۸۷ میلیون بشکه به ۸.۱۵ میلیون بشکه رسید. شرکت پتروشیمی Maruzen ژاپن به دنبال خرید محموله‌های نفتا برای نیمه دوم ژانویه و تحویل در بندر Chiba برم بنای ارزیابی‌های قیمتی ۳۰ روزه هست.

این شرکت پیش‌ازاین محموله مشابهی را برای نیمه اول ژانویه و با حق بیمه هر تن ۱۱ دلار و بر اساس ارزیابی‌های قیمتی ۳۰ روزه ژاپن خریداری نموده است. شرکت کره‌ای Sk Energy کره جنوبی نیز محموله سنگینی را برای تحویل در بندر Ulsan در نیمه دو ژانویه بر اساس ارزیابی‌های قیمتی ۳۰ روزه ژاپن خریداری نموده است.

شرکت مالزیایی Lotte Titan نیز به دنبال خرید محموله نفتا با حداقل ۷۷ درصد پارافین برای تحویل در بندر Pasir Gudang در نیمه دوم ماه ژانویه است. مبنای قیمتی این خرید ارزیابی‌های ۴۵ روزه ژاپن است. شرکت پتروشیمی فیلیپینی JG Summit طی یک مناقصه درخواست خرید ۳۵ تن نفتا با حداقل پارافین ۷۰ درصد برای تحویل در بندر Batangas در هفته سوم ژانویه می باشد.

هندوستان و قطر عرضه‌کنندگان گازوئیل

شرکت MRPl که یک شرکت متعلق به دولت در هندوستان است، یک محموله گازوئیل با حداقل گوگرد برای حمل در ماه ژانویه به بازار عرضه نموده است. این شرکت پیش‌ازاین نیز یک محموله ۶۵ هزار تنی گازوئیل با ۱۰ ppm سولفور برای تحویل در روزهای ۹ تا ۱۱ ژانویه به بازار عرضه کرده بود.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز این مناقصه تا روز ۹ دسامبر اعتبار داشت. این شرکت هفته گذشته نیز محموله مشابهی را با حق بیمه‌ای ارزان‌تر و بر اساس قیمت‌گذاری خریدهای فوری برای گازوئیل با 10 ppm گوگرد و ارزیابی های منطقه خاور میانه به فروش رسانده بود. شرکت قطری QatarEnergy یک محموله ۴۰ هزارتنی گازوییل از نوع گاز به مایع یا GTL به بازار عرضه نموده است که باید در روزهای ۸ تا ۹ ژانویه از بندر رأس بافتن این کشور بارگیری شود.

پالایشگاه Oryx GTL در قطر قادر است چنین محصول گاز و مایع ترکیبی را با فلش پوینت بالای ۶۵ درجه سانتی گرا دو کلود پوینت زیر ۱۲ در جهت سانتی گراد تولید نماید. نقطه ابری شدن یا کلود پوینت یکی از شاخص‌های فراورده‌های نفتی است که در آن شکل مایع دچار تغییر حالت شده و شبیه به توده‌های ابر دریک مایع می‌گردد. شرکت Engen در آفریقای جنوبی نیز به دنبال تکمیل خریدهای خود در ماه دسامبر است و در جستجوی یک محموله ۳۰ هزارتنی گازوییل با ۱۰ppm گوگرد برای تحویل در روزهای پایانی ماه دسامبر است.

این شرکت ترجیح می‌دهد محموله موردنیاز خود را از پایانه‌های سنگاپور و مالزی تأمین نماید. این شرکت بیش از این نیز محموله مشابهی را برای تحویل در روزهای ۲۰ تا ۲۴ دسامبر خریداری نموده بود.

بیشتر بخوانید : آخرین تحلیل بازار نفت آسیا

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *