بررسی بازار و قیمت فراورده های نفتی

بررسی بازار و قیمت فراورده های نفتی

بررسی بازار و قیمت فرآورده های نفتی نظر آرگوس به نقل از بازار نفت و گاز ایران:

آمریکا و کشور های اروپایی درصدد هستند که با اعمال تحریم‌ها روسیه را تحت‌ فشار قرار دهند.

اروپا نگران تأمین انرژی بعد از حمله روسیه به اوکراین

از بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم تاکنون اروپا هیچ گاه تا این حد و به این گستردگی شاهد بروز یک جنگ کلاسیک نبوده است. ماجرا از آنجا آغاز شده است که روسیه بخش‌ هایی از اوکراین را متعلق به خود می‌ داند و حضور نیروهای خارجی و به‌خصوص ناتو را در اطراف مرز های خود نمی‌ پذیرد.

دولت اوکراین سعی دارد عضوی از ناتو شود و روسیه این را تهدیدی برای خود تلقی می‌کند. این مناقشه که مدت‌ هاست که ادامه دارد سرانجام از مرحله مذاکره و چانه‌ زنی عبور کرد و ولادیمیر پوتین تصمیم گرفت که از مرزهای روسیه عبور کند و وارد خاک اوکراین شود.

بررسی تحلیل‌ های مربوط به آثار این حمله در بازار نفت و انرژی بسیار نه است و هیچ‌یک از طرفین ماجرا در شرایطی نیستند که بتوانند کلیه مسائل را به نفع خود رقم بزنند و مسلماً بروز جنگ باعث ضرر و زیان هر دو طرف ماجرا خواهد شد. روسیه خود یک تولیدکننده بزرگ نفت و گاز است و خوراک بسیاری از پالایشگاه‌ها در اروپا و همچنین گاز بسیاری از صنایع اروپا از طریق روسیه تأمین می‌شود.

فشار تحریم آمریکا و کشور های اروپایی بر روسیه

بررسي واکنش بازار به فراورده های نفتی اتحادیه اروپا که شامل ۲۷ کشور اروپایی هست به‌صورت هماهنگ ورود نیروهای روسیه به اوکراین را محکوم کرده اعلام نموده‌اند

که در اسرع وقت تحریم های گسترده خود راعلیه روسیه به کار می‌گیرند.

آنها در عین حال نگران هستند که روسیه از صادرات گاز خود به اروپا به عنوان حربه ای برعلیه تحریم کنندگان استفاده نماید. مشکل بزرگ در آنجاست که اروپا هنوز آمادگی جایگزین نمودن حجم زیاد نفت و گاز صادراتی روسیه را ندارد و در هر صورت نمی‌تواند برای تک تک موارد جایگزین تعیین کند جاهای زیادی هستند که وابسته به صادرات روسیه هستند.

تنها یکی از خطوط نفت روسیه از ۵ کشور اروپایی عبور می کند و پالایشگاه هایی در آلمان رومانی مجارستان جمهوری چک خوراک نفت خود را از این خط لوله دریافت می کنند.

تا پیش از آغاز حمله روسیه قیمت نفت خام به اندازه کافی گران شده بود و مشکلات گاز صنایع در کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه، ایتالیا و چند کشور دیگر اروپایی آن‌ها را وادار نمود که تمهیدات گسترده ای را به کار گیرند تا بتوانند گاز را به صنایع خود برسانند و قیمت بسیاری از فرآورده های نفتی به دلیل گران بودن قیمت گاز در اروپا جهش یافت و هزینه های سنگینی را به تولیدکنندگان و بخش حمل و نقل از اروپا وارد نمود.

جنگ در بدترین شرایط اقتصادی از نظر بازار انرژی آغاز شد و تاثیرات زیادی بر روی افزایش مجدد قیمت گذاشت و این افزایش همچنین در حوزه حمل و نقل و جابجایی به نحو دیگری باعث افزایش قیمت شد.

نوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تاکید نموده که بهتر است که بخش انرژی روسیه مورد تحریم قرار نگیرد زیرا در این صورت قیمت گاز ۵ برابر خواهد شد و هزینه سنگینی را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد خواهد نمود.

روسیه و فروش نفتش از طریق سوئیفت

روسیه بابت فروش گاز و محصولات نفتی خود مجبور است که از سیستم بانکی بین المللی بهنام سوئیفت استفاده کند و با توجه به اینکه سوئیفت سیستمی است که منعلق به کشورهای اروپای غربی می‌باشد آنها در این صدد هستند که کاری کنند که روسیه نتواند درآمدهای ثابت نفت و گاز خود را از طریق بانک های موجود در روسیه دریافت کنند.

اما آنها چگونه می توانند با محدود کردن بانکهای روسی در عین حال محصولات خود را دریافت کنند مسلم است که روسیه هم به تدریج از ارسال محمولات و محصولات خود و یا صادرات آنها به این کشورها خودداری نموده و سعی خواهد کرد آن را در بازارهای دیگری به فروش برساند. البته تا هم اکنون و در حالی که تنها چند روز از جنگ گذشته است شاید روسیه بیش از هر کشور دیگری متضرر شده باشد و ارزش پول این کشور به شدت کاهش یافته است.

ظاهراً مسائل امنیتی اوکراین در حال حاضر از هر چیز دیگری برای روسیه بیشتر اهمیت دارد و چندان نگران خسارت‌هایی که این روزها به اقتصاد آن کشور وارد می‌شود نیست.

 روسیه و فروش نفتش  از طریق سوئیفت

روسیه و فروش نفتش از طریق سوئیفت

جایگزین نمودن نفت روسیه و نیاز به زمان

نفت روسیه و یا نفت آرال،در برابر نفت دریای شمال کاهش چشمگیری داشت و حمله روسیه به اوکراین باعث گردید که کلیه مصرف کنندگان این نفت به فکر چاره جویی و جایگزین کردن آن با نفت های دیگر شوند.

از هم اکنون و با شروع حمله خریداران نفت آرال ترجیح دادند که در اسرع وقت جایگزین های بهتری پیدا کنند.

در این رابطه اوپک از اعضای خود خواسته است که تا آنجا که می‌توانند کاهش عرضه از سوی روسیه را جبران نمایند.یک مقام مطلع نفتی در امارات گفته است که امکان جایگزینی حجم سنگین تولیدات نفتی روسیه کار نیست که در کوتاه مدت عملی باشد فقط کافی است اشاره کنیم که در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد گازوئیل مصرفی در اروپا وابسته به تولیداتی است که از نفت خام روسیه استحصال می گردد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام نمودند که در هر صورت این تحریم ها باید اعمال گردد ما نمی‌توانیم در مقابل چنین تهاجمی واکنشی نشان ندهیم بهترین واکنش تحریم نفت روسیه می باشد.جوزف بایدن نیز در یک سخنرانی به مردم آمریکا اعلام نموده که ما هرگز نخواهیم گذاشت که مردم آمریکا دچار سختی شوند.

بررسی بازار نفت در سایه انزجار از عملیات نظامی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *