بررسی تحولات بازار نفت خام

بررسی تحولات بازار نفت خام

بررسی تحولات بازار نفت خام در 28جولای به تحلیل بازار نفت و گاز ایران

واردات نفت خام ژاپن از روسیه در ماه ژوئن به صفر رسید همچنین قیمت بنزین دریای شمال کاهش قیمت داشت.

کاهش قیمت بنزین دیزل و سوخت جت

در روز 28 جولای وضعیت بازار نفت خام دریای شمال به دلیل کاهش سود حاصل از فرآورده های پالایشی با کاهش قیمت مواجه شدولی عرضه نفت خام شیرین درحوزه  مدیترانه ادامه یافت.یکی‌از فعالان بازار گفته است که قیمت نفت خام شیرین بیش ازحد افزایش یافته است ولی سود حاصل از پالایش ، اندک است.

در بررسی تحولات بازار نفت خام، قیمت های بنزین،دیزل کم سولفور و سوخت جت بعد از افزایش های متوالی ،سرانجام در روزهای اخیر سیر نزولی داشت که دلیل آن عرضه زیاد این محصولات از محل ذخایر نگهداری شده بود.این کاهش قیمت براساس گزارش پلتس، در حدود ۷.۴۷ دلار در هر تن درروز ۲۱جولای بوده است.

 

آزاد سازی ذخایر نفت خام  ژاپن برای اولین بار

آزاد سازی ذخایر نفت خام  ژاپن

در روز ۲۲جولای با توجه به اینکه صادرات نفت خام لیبی از ترمینال Es Sider برای اولین بار بعد ازرفع  شرایط فورس ماژور از سرگرفته شد،قیمت نفت خام آذربایجان کاهش یافت.ترمینال Es Sider از روز ۳۰ژوئن تحت رابط فورس ماژور قرارداشت ولی مدیریت جدید شرکت نفت لیبی سرانجام در ۱۷جولای ،پایان شرایط فورس ماژور را اعلام نمود.

نفت خام آذر بایجان درروز ۱۵جولای ۱۳دلاردر هر بشکه نسبت به نفت برنت افزایش قیمت داشت ولی در روز ۲۱جولای تنها ۸۰سنت تفاوت قیمت داشت.

تغییر خوراک پالایشگاههای اروپا

در بررسی تحولات بازار نفت خام، ورودی نفت خام به بندر روتردام هلند با رشد ۴.۳درصدی به ۵۲.۵۶میلیون تن در نیمه اول سال ۲۰۲۲ رسید که بیشتر به دلیل واردات نفت خام روسیه به هندوستان از طریق بندر روتردام بوده است.طبق اعلام بندر روتردام ،با تغییر خوراک پالایشگاههای اروپا از نفت خام روسیه به سایر انواع نفت خام ، تولیدات نفت خام روسیه سر از بازارهای دیگر در آورده است.بنابراین واردات نفت خام اروپا ۹.۴٪کاهش یافته است که  به دلیل مشکلات ساختاری واردات و صادرات مجدد سوخت کوره بوده است.صادرات خوراک های واحد های تولیدی  همچون نفتا،سوخت کوره،وگازوئیل برج خلأ روسیه ،بعد از حمله این کشور به اوکراین کاهش یافت.

روسیه جایگاه نفت خام عراق را تصاحب کرد

عراق که به طور سنتی بخش اعظم تولیدات نفت خام خود را در منطقه  آسیا به فروش می‌رساند،اکنون با یک‌رقیب جدی به نام نفت ارزان  روسیه مواجه شده است که پس از حمله روسیه به اوکراین ،این نفت ارزان با تخفیف زیاد به خریداران آسیایی یعنی مشتریان همیشگی عراق همچون چین وهندوستان فروخته می شود.عدم تمایل خریداران اروپایی به خرید نفت عراق وتحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا و کامل کردن حلقه تحریم‌ها تا پایان سال جاری میلادی،فروشندگان‌روسی را مجبور کرده است که که به دنبال یافتن بازارهای جدید بیشتری در آسیا برای فروش محصولات خود باشند.چین وهندوستان دو خریدار اصلی نفت خام عراق ،اخیرا خریدهای خود از روسیه را افزایش داده اند ونفت‌ خام روسیه‌را با تخفیف های نسبتا بالایی خریداری می کنند.از سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون عراق اولین تامین‌کننده نفت خام کشور هندوستان بوده است ولی در ماه ژوئن سال جاری میلادی ،عراق بعنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام هندوستان ،جای خود را به روسیه داد.واردات نفت خام هندوستان  از روسیه در ماه ژوئن به ۱.۱۲میلیون بشکه رسید در حالی که در این ماه واردات عراق ۱.۰۱میلیون‌بشکه بوده است.

در بررسی تحولات بازار نفت خام، علی رغم اینکه روسیه توانسته است جایگاه عراق در تامین نفت هندوستان‌را‌بگیرد‌،با این  وجود،این کشور توانسته است صادرات خود به آسیا را در ماه ژوئن در حد ۲.۲۰میلیون‌بشکه در روز حفظ کند و صادرات خود را در این ماه با فزایش صادرات به اروپا بیشتر نماید.قرار گرفتن عراق به عنوان دومین صادر کننده نفت خام به هندوستان بعد از روسیه به این معنا نیست که پالایشگران هندی ،نفت‌روسیه‌رامرغوبتر‌از‌نفت عراق می‌دانند ومی خواهند از نفت بهتری استفاده کنند بلکه تخفیف زیاد نفت آرال روسیه که بعد از حمله این کشور قیمت نفت روسیه را تا حدود ۷۰دلار کاهش دادعامل تمایل خریداران به خرید نفت از روسیه بوده است.

برای اطلاع از بررسی تحولات بازار نفت خام کلیک کنید.

 

واردات نفت خام ژاپن ازروسیه به صفررسید

واردات نفت خام ژاپن و بررسی تحولات بازار نفت خام

بر اساس بررسی تحولات بازار نفت خام،  واردات نفت خام ژاپن از روسیه در ماه ژوئن به صفر رسید و همچنین واردات زغال سنگ ژاپن از روسیه تا حدود ۶۰ درصد کاهش یافت. ژاپن در توافق های انجام شده با گروه جی ۷ متعهد گردیده است است که تا پایان سال جاری میلادی هیچ گونه نفت‌خامی از روسیه وارد نکند. البته ژاپن هیچگونه اجباری بر روی شرکت ها برای انتخاب نوع نفت خام مناسب برای پالایشگاه ها وارد ننموده است وانتخاب نفت خام مورد نیاز را به عهده خود پالایشگاه‌ها گذاشته است. با توجه به ریسک های تجارت با کشور روسیه به دلیل تحریم های غرب بر علیه روسیه که ناشی از حمله روسیه به اوکراین بود شرکت های ژاپنی ناچار به تغییر منابع تامین انرژی نفت‌وذغال سنگ  خود شدند تا ریسک های بخش انرژی خود را به حداقل برسانند. این سخنان تاکایوکی نوراگامی تحلیلگر ارشد بازار انرژی ژاپن است. با این وجود میزان وارداتLNG ژاپن از روسیه در ماه ژوئن افزایش یافته است.

در ماه ژوئن سال جاری میلادی واردات نفت خام ژاپن ازروسیه به صفر رسید و میزان واردات زغال سنگ نیز کاهش بسیار داشت ولی واردات ال ان جی از روسیه افزایش اندکی داشت.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *