بررسی قیمت اوره صنعتی

,
قیمت اوره صنعتی

بررسی قیمت اوره صنعتی در هفته منتهی به 22 اکتبر دارای نوسان قیمت 11.58 دلار بوده است و قیمت اوره صنعتی امروز 30 مهر 542.75 $ می باشد.

 

مشخصات اوره خوب

اوره ای خوب است که به صورت جامد باشد و بدون رنگ و بو و اوره ای اسیدی باشد و یا قلیایی مناسب خرید نیست.

به طور کلی میتوان اینگونه بیان نمود که اوره به طور طبیعی هنگام تجزیه پروتئین یا اسیدهای آمینه و آمونیاک تولید می شود. اوره نقش مهمی در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن توسط حیوانات دارد و اصلی ترین ماده حاوی نیتروژن در ادرار پستانداران است. این ماده جامد بسیار محلول در آب است و تقریباً سمی نمی باشد. همچنین از نظر pH ، اسیدی و قلیایی نیست. اوره در کودها به عنوان منبع نیتروژن (N) بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و ماده اولیه مهمی برای صنایع شیمیایی است.

فروش اوره در صنایع شیمیایی

 اوره ماده اولیه برای ساخت رزین‌های اوره فرمالدئید و اوره ملامین فرمالدهید است که از این مواد برای تولید تخته سه لا استفاده می‌شود. این ماده تثبیت‌کننده مواد منفجره نیترو سلولز است.

کاهش صادرات اوره روسیه در ماه جولای

با توجه به خرید هایی که در این هفته انجام شد قیمت اوره گرانول در حوزه دریای بالتیک در هفته منتهی به ۴ آگوست ثبات یافت. یک محموله اوره پریل با قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی برای حمل در ماه آگوست به مقصد آمریکای لاتین معامله گردید. یک تولیدکننده ، محموله ۲۵ هزار تنی اوره پریل خود را با قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی برای تحویل در پایان ماه آگوست و آغاز ماه سپتامبر به مقصد ترکیه به فروش رساند. بر اساس گزارش‌های معامله‌گران بازار اوره یک محموله اوره گرانول نیز  به وزن سه هزار تن به قیمت ۵۷۰ دلار در هر تن برای تحویل در ماه آگوست به مقصد اروپا معامله گردید.

حمل محمولات اوره روسی به بنادر و یا از طریق مرزهای زمینی در ماه جولای در قیاس با ماه ژوئن کاهش یافت که دلیل آن کاهش میزان تولید در بعضی از واحدهای تولیدی بود. میزان محموله های تحویل شده با ۶ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۶۷۸ هزار تن رسید. البته در ماه ژوئن میزان صادرات اوره روسیه از شروع آغاز جنگ با اوکراین به بالاترین حد خود رسید.

در حدود ۶۲ درصد از صادرات اوره روسیه به مقصد بنادری در دریای سیاه بوده است که عمدتاً به مقصدUst-Luga که از ماه مارس بزرگترین مقصد صادراتی کالاهای دوره روسیه بوده، صادر شده است. تحویل محموله های اوره به این بندر به بالاترین حد خود در ماه جولای رسید. صادرات روسیه به این بندر در ماه ژوئن ۳۵۰ هزار تن و در ماه جولای ۳۹۴ هزار تن بوده است.

تحویل اوره به بنادر دریای سیاه روسیه در ماه جولای به ۱۰۲ هزار تن رسید و این در حالی است که در ماه قبل میزان معمول های تحویل شده به بنادر دریای سیاه روسیه ۹۷ هزار تن بوده است.میزان اوره تحویل شده به ترمینال Tuapseاز ۹۱,۰۰۰ تن در ماه ژوئن به ۵۲ هزار تن  در ماه جولای رسید. بعضی ازمحموله های  اوره  روسیه که قرار بود از طریق دریای بالتیک در ماه جولای تحویل شوندپیش از این و در ماه ژوئن از طریق نووروسیسک به ترکیه صادر شدند.

افزایش قیمت اوره در آسیای مرکزی

یکی از خریداران عمده اوره به دنبال حجم زیادی  اوره برای خرید به مقصد هندوستان بود و تقاضای خرید  اوره گرانول را با قیمت ۵۱۰ دلار در هر تن برای حمل در ماه آگوست داشت که با توجه به حضور مشتریان بلغاری و رومانیایی که حاضر بودند ۶۰۰ دلار در هر تن پرداخت نمایند و حتی بعضی خریداران نیز تا ۶۴۰ دلار نیز بالا رفتند خریدار هندی موفق به خرید نشد و تاکنون و ظرف دو هفته گذشته قیمت های اوره به شدت افزایش یافته و سرعت افزایش آن بین بازار هامتفاوت ولی قابل توجه است. البته در این میان اوره روسیه یک استثنا محسوب می شود که مسلما به دلیل تحریم اتحادیه اروپا با تخفیف زیاد و در حدود ۵۶۰ دلار در هر تن معامله می گردد.

برای مطالعه تحلیل صنعت اوره کلیک کنید.

خرید اروه فرانسه برای ماه‌های سپتامبر واکتبر

همیشه قیمت اوره صنعتی در فرانسه یکی از بالاترین قیمت های اوره  در سطح جهان بوده است در هفته منتهی به ۴ آگوست اوره گرانول  با قیمت ۸۰۰ یورو در هر تن بر اساس ترم تحویلFCA La Pallice با اندکی تخفیف معامله گردید. واردکنندگان فرانسوی نسبت به خرید اوره که  قیمت آن با  تخفیف در حدود ۷۹۰ دلار در هر تن بوده است نسبت به خرید وحمل برای ماه های سپتامبر و اکتبر اقدام نمودند.

👈 ترکیه و کاهش تمایل به خرید

نقدینگی برای خرید در هفته منتهی به ۴ آگوست در ترکیه پایین بود. پیشنهادات قیمتی خریداران برای اوره گرانول ایران با ۶۰ روز تاخیر در پرداخت در حدود ۵۷۰ تا ۵۷۵ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلCFRبود ولی معامله ای با این شرایط صورت نپذیرفت. یکی از فروشندگان ترکمنستانی اوره گرانول را قیمت ۶۲۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلCFR بنادر دریای سیاه در هفته گذشته به فروش رساند ولی این قیمت در این هفته افزایش یافته است.شرکت Polisanدر ترکیه درروز ۳آگوست مناقصه خرید خود را به وزن ۳۰۰۰ تن برای خرید وحمل اوره پریل در ماه آگوست صادر نمود ولی تاکنون اخباری مبنی بر دریافت پیشنهاد های مالی دریافت نشده است.

اوره ایران و کاهش فروش

سه مجتمع بزرگ تولید اوره در ایران یعنی شرکت‌های پردیس ،شیراز ،و کرمانشاه ،برای ماه آگوست و به مقصدبازار ترکیه و بازارهای آفریقا، اوره گرانول خود را به بازار عرضه نموده اند که قیمت آن هابر اساس فرمول های اعلام شده توسط این شرکت‌ها  در روز ۲۹ جولای تعیین می گردد .البته معامله‌گران تمایل چندانی به خریداوره ایران اعلام ننموده اند و هنوز گزارشی از خرید اوره عرضه شده منتشر نشده است. شرکت تولید اوره لردگان در مزایده روز ۲۷ جولای خود ۲۰,۰۰۰تن اوره گرانول خود را در هفته گذشته به قیمت ۴۸۴ دلار در هر تن و بر اساس ترم فوب خلیج فارس برای بارگیری در ماه آگوست به فروش رساند. شرکت تولید اوره مسجدسلیمان ۳۰ هزار تن اوره گرانول را در این هفته به قیمت ۴۸۰ تا ۴۸۲ دلار و بر اساس ترم تحویل فوب برای حمل در ماه سپتامبر به مقصد ترکیه به فروش رساند. شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی قیمت اوره در بسته بندی کیسه ای   خود را با ۲۰ دلار افزایش در هر تن به قیمت ۵۶۰ دلار در هر تن در این هفته  به بازار عرضه نمود و قرار است این محموله به وزن ۵۰۰۰ تن به صورت کیسه ای به افغانستان ارسال گردد ا آخرین مهلت ارسال قیمت این مزایده ۱۱ آگوست می‌باشد.

اوره ایران و کاهش فروش

ذخایر اوره هندوستان در بهترین شرایط

تامین کنندگان اوره هندوستان همچنان در حال حمل محموله های اوره ای هستند که طی مناقصه مورخه ۲۰ جولای شرکت IPL هندوستان متعهد به تامین آن شده اند. هنوز خبری از مناقصه بعدی برای خرید اوره از سوی هندوستان منتشر نشده است البته انتظار می رود که در پایان آگوست این مناقصه، اعلام عمومی گردد. میزان ذخایر هندوستان هم اکنون در حد مطلوبی قرار دارد و به ۶.۲ میلیون تن رسیده است. از این حجم ۲.۴ملیون تن تولید ماه جولای و۲.۲ملیون تن واردات بوده است. شرکت ملی تولید گاز هندوستان به نامGail هشدار داده است که چنانچه قیمت خرید های آنیLNG پرداخت نکنند نسبت به کاهش سهمیه شرکت هاو مصرف کنندگان این  گاز  اقدام خواهد نمود.قیمت LNG در هندوستان ۳۵دلار درهر میلیون BTU می‌باشد.

دولت سریلانکا هفته گذشته تقاضای خرید ۱۵۰ هزار تن اوره را نمود که تا این لحظه پیشنهاد مالی بابت این مناقصه دریافت نشده است.

برای مطالعه مقاله بررسی بازار حلال ها کلیک کنید.

تعمیرات طولانی در برونئی و اندونزی

شرکت تولید اوره BFI در برونئی در حال تعمیرات برای شروع به کار مجدد در ۱۵ آگوست می باشد و با توجه به اینکه ذخایر موجود در این کشور در حال کاهش می باشد و باید هرچه سریعتر پر شود،اولین محموله خود را در در نیمه اول سپتامبر بارگیری خواهد نمود.

شرکت Pupuk اندونزی پس از وقوع انفجار در واحدهای تولیدی، تا ۲ ماه دیگر قادر به بازگشایی تعداد ۵ واحد تولیدی خود که در انفجار آسیب دیدند نخواهد بود.

یک تولید کننده کود شیمیایی ترکیبی نیتروژن، فسفات ،پتاسیم(NPK) پیشنهادی از خاورمیانه به قیمت ۵۸۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویلKlang مالزی دریافت نمود در حالیکه محموله های ارزان تری از چین نیز در بازار مالزی قابل دسترسی است ولی هنوز از نتیجه خرید از سوی این تولید کننده اطلاعی در دست نیست.

تغیرات قیمت اوره

در تایلند نیز هیچ خبری از انجام معامله آنی اوره گرانول منتشر نشده است. تقاضای محلی پایین است. واردکنندگان ترجیح می‌دهند که به جای انجام خریدهای آنی اقدام به عقد قرارداد خرید برای تامین کالاهای اوره مورد نیاز خود بکنند. در ویتنام
یک وارد کننده اوره تصمیم به خرید ۶۰۰۰تن اوره گرانول برای وارد کردن در ماه آگوست به ویتنام نموده است. شرکت اطلس در فیلیپین نیز به دنبال خرید ۶۰۰۰تن اوره گرانول است.

مقایسه قیمت اوره صنعتی در هفته منتهی به ۴ آگوست در قیاس با هفته منتهی به ۲۸ جولای نشان می دهد که قیمت اوره پریل در حوزه دریای سیاه دریای بالتیک خاورمیانه برزیل ساحل شرقی مکزیک افزایش یافته است. در این هفته در کرواسی و رومانی و همچنین در هندوستان قیمت‌ها تغییر نداشته و در چین و در جنوب شرق آسیا قیمت ها کاهش یافته است. اوره گرانول نیز در اغلب نقاط کلیدی جهان منجمله حوزه دریای بالتیک و دریای سیاه، خاورمیانه مصر الجزایر شمال آفریقا و نیجریه،جنوب شرق آسیا ونزوئلا مکزیک و برزیل افزایش قیمت داشته و در ایران و چین با کاهش قیمت مواجه شده است. قیمت های اوره گرانول در هندوستان تغییری نداشته است.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *