بررسی موسسه آرگوس از بازار روغن پایه

بررسی موسسه آرگوس از بازار روغن پایه

بررسی موسسه آرگوس از بازار روغن پایه به تحلیل بازار نفت و گاز ۵ آگوست 2022

قیمت های روغن های صادراتی اروپا به کاهش خود ادامه می دهند که دلیل آن افزایش عرضه می باشد.عرضه های آنی در هفته اول آگوست در اروپا  افزایش یافته است

تنش بین امریکا و چین در روغن پایه

به گزارش تیم تحلیلی نفت وگاز ،قیمت های روغن پایه آسیا اقیانوسیه در هفته منتهی به ۵ آگوست کاهش یافت زیرا خریداران از جمع آوری روغن و پر کردن انبارها تا حدودی کنار کشیدند. مخلوط کنندگان روغن بعضاً اقدام به خرید کرده ونیازهای خود را در این روز ها تامین می کنند. این کم تحرکی در بازار و کنار کشیدن خریداران همراه با کاهش تقاضای فصلی برای خرید های آنی باعث کاهش قیمت ها شده است. خریداران منتظر این هستند که قیمتهای جدید مشخص شود و ثبات یابد تا اقدام به خرید کنند. عرضه زیاد روغن پایه در بازار این اطمینان را به خریداران داده است که آنها می توانند در هر زمان که نیاز داشته باشند روغن خود را تامین کنند.

نگرانی‌های فزاینده‌ای درخصوص افزایش تنش ها بین چین و تایوان وجود دارد این موضوع بر روی تقاضاهای خرید بسیاری از محصولات نفتی و به خصوص روغن تاثیرگذار بوده است. کاهش تقاضا از سوی چین باعث افزایش عرضه در منطقه آسیا اقیانوسیه شده است. این عرضه ها نهایتاً سر از مناطق دیگر در می آورند. این در حالی است که مشکلات لجستیک و حمل  به خارج از کشور روز به روز افزایش می یابد. موضوع حمل در منطقه  آسیا-اقیانوسیه و یا خارج از این منطقه پیچیدگی های خاص خود را دارد و به دلیل عدم دستیابی به کشتی برای بارهای فوری، مشکلاتی در معاملات روغن پایه ایجاد می شود. با توجه به تهدیدهایی همچون رکود اقتصاد جهانی تورم تامین انرژی و کاهش قیمت نفت خام احتمال تغییرات قیمتی زیاد است و اطمینان چندانی در معاملات وجود نخواهد داشت.

کاهش قیمت برایت استاک

قیمت های روغن های پایه گروه اول با توجه به فشار موجود بر بازار و عرضه بیش از اندازه محصولات روغن پایه گروه اول ،کاهش یافت. استفاده روز افزون از روغن های پایه گروه دوم به عرضه بیشتر روغن های گروه اول منجر شده است. حتی با اینکه سرعت واردات از ژاپن کاهش یافته است عرضه برایت استاک کماکان رو به افزایش است. یک تولیدکننده برایت استاک در خاورمیانه قصد دارد با صادرات محصولات خود به جنوب شرق آسیا تا حدی مازاد عرضه در منطقه خاور میانه  را جبران نماید.

قیمت های برایت استاک با توجه به افزایش عرضه این محصول مرتباً در حال کاهش است. قیمت های پایین تر برایت استاک در منطقه باعث شده است که تخفیف های بیشتری در منطقه آسیا و اقیانوسیه در قیاس با اروپا به مشتریان داده شود. چندین محموله از روغنهای پایه سنگین از منطقه جنوب شرق آسیا به سمت مدیترانه در حال حرکت هستند. البته عدم  امکان دسترسی به کشتی به عنوان یک عامل اصلی بازدارنده در راه برقراری آربیتراژ از آسیا و اقیانوسیه به اروپا کماکان مانع انجام آربیتراژ شده است.

یک تولید کننده روغن های گروه اول در تایلند شش هزار تن برایت استاک و روغن های سنگین برای صادرات در اختیار دارد ولی مذاکرات برای فروش آن به دلیل عدم دسترسی به کشتی از تایلند به سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی، هند و خاورمیانه از ماه ژوئن تا کنون ،به سختی به نتیجه میرسد.

یک تولید کننده  تایوانی روغن های پایه گروه اول،از طریق مزایده ۱۵۰۰ تن برایت استاک و روغن های سنگین را برای بارگیری در تاریخ های ۵ تا ۹ سپتامبر به بازار آسیا اقیانوسیه عرضه نموده است. برای این مزایده تنها چند پیشنهاد دریافت شده است زیرا خریداران محلی قادر به تامین کشتی برای حمل چنین باری نیستند. یک تولید کننده روغن های گروه اول در جنوب شرق آسیا حجم زیادی از روغن های برایت استاک را برای بارگیری در مدت یک ماه به بازار عرضه نموده است. در این مورد نیز خریدار کالا قادر به تامین کشتی برای حمل کالا به سنگاپور نشده است.

رقابت برای فروش روغن های گروه دوم

در بررسی موسسه آرگوس از بازار روغن پایه، روغن های پایه گروه دوم باز هم کاهش قیمت داشتند زیرا تولید کنندگان و توزیع کنندگان با یکدیگر بر سر فروش محصولات خود به رقابت برخاستند و این در شرایطی است که وضعیت تقاضا چندان مناسب نیست. مازاد عرضه روغن های گروه دوم باعث شده است که فشار کاهشی بر روی قیمت ها در بازار اعمال شود زیرا حتی خریداران نیز حاضر به پر کردن مخازن و ذخیره سازی نیستند واین کار را با تاخیر انجام می‌دهند. بعضی از عرضه کنندگان سعی می‌کنند که مازاد عرضه خود را به مناطقی دیگر صادر کنند تا وضعیت  بازار بهبود یابد ولی مشکل همیشگی حمل و عدم دسترسی به کشتی جهت انجام صادرات کماکان باقی است و این مشکل مضاعفی برای بازار آسیا اقیانوسیه است .

بعضی از تولید کنندگان به دنبال این هستند که مازاد عرضه خود را به هندوستان صادر نمایند. انتظار می رود خریداران هندی محموله های بزرگ را در سه ماه سوم سال جاری میلادی خریداری نمایند. ولی بعضی از خریداران ،از خرید خود منصرف شدند زیرا احتمال می‌دهند که در هفته‌های آینده قیمت باز هم کاهش یابد. خریداران چینی واردات خود را متوقف نموده اند بعضی از آنها محصولاتی را که پیش از این وارد کرده بودند به دلیل کاهش تقاضا در بازار چین و کاهش ارژش پول این کشور، وعرضه بیش از حد روغن در بازار مجدداً می خواهند به بازارهای دیگر صادر کنند. این محصولاتی که قبلاً وارد شده اند با تخفیف زیاد به خریدارانی  در منطقه فروخته میشود.

یک تولید کننده کره جنوبی در هفته منتهی به ۵آگوست، ۳۰۰۰تن روغن گروه دوم N150و N500 را با متوسط قیمت ۱۰۰۵دلاردر هر تن براساس ترم فوب کره جنوبی به فروش رساند. قیمت اولیه پیشنهادی و قبل از انجام معامله ۱۰۵۰دلار در هر تن بود .این محموله به ویتنام صادر خواهد شد.یک تولید کننده تایوانی روغن پایه نیز  قیمت های تولید محلی گروه دوم خود رابرای ماه آگوست در حد خیلی کمی کاهش داده است.

قیمت های روغن پایه درشمال شرق آسیا با توجه به تقاضای کم در این فصل وعرضه زیاد کالا در نوسان است. کاهش قیمت نفت خام باعث شده است که  توزیع کنندگان و مصرف کنندگان از ذخیره نمودن روغن خودداری کنند. قیمت روغن های تولید محلی چین با تاثیر پذیری از بازار جنوب شرق آسیا و کاهش تمایل به خرید، روند نزولی دارند.

برای مشاهده مقاله قیمت جهانی روغن پایه کلیک کنید.

وقتی هند روغن نخرد یعنی بازار اشباع است

قیمت های روغن پایه هندوستان در اغلب موارد کاهش یافته است.میزان عرضه روغن زیاد و تقاضا کم شده است و مخلوط کنندگان روغن دیگر ظرفیتی برای انباشت روغن ندارند ونا چار به عرضه هستند. خریداران هم در انتظار این هستند که قیمت ها بیشتر کاهش یابد و در کف قیمتی خرید خود را انجام دهند.

یک تولیدکننده در کره جنوبی معمولاً محموله های بزرگ روغن های خیلی سبک را هر ماهه به هندوستان صادر می کند. این تولید کننده در هفته اول آگوست محموله‌ای شامل روغن های خیلی سبک و نیمه سبک را به بازار عرضه نموده است. ولی تقاضا برای چنین محموله‌ هایی در حد زیادی کاهش یافته است و قیمت در حدود ۳۰ تا ۹۰ دلار در هر تن کاهش یافته است که این به دلیل عرضه زیاد محصولات روغن از کشورهای متفاوت در بازار آسیا-اقیانوسیه بوده است.

یک تولید کننده کره جنوبی روغن های خیلی سبک خود را باقیمت های نسبتاً بالاتر از منطقه به فروش رساند. اما شرایط معامله به گونه ای بوده است که خریداران می توانند روغن عرضه شده را در صورت پیدا شدن کشتی از اروپا به مقصد کره جنوبی  برای حمل ، با تخفیف خریداری کنند. عرضه روغن پایه از سوی تایوان در سطوح رقابتی صورت می پذیرد. یک توزیع کننده محصولات روغنی تایوان یک محموله ۱۷ تا ۲۰,۰۰۰تنی روغن های سبک و سنگین گروه دوم را برای بارگیری در نیمه دوم آگوست به بازار عرضه نموده است.

 

عرضه های خوب روغن پایه از جنوب شرق آسیا

در اروپا اوضاع روغن پایه بهتر از آسیا و آمریکاست

بر اساس بررسی موسسه آرگوس از بازار روغن پایه، انتظارات فزاینده برای قیمت های پایین تر روغن پایه، بعضی از تولید کنندگان را به فروش های آنی ترغیب نموده است.این باعث شده که میزان روغن بیشتری به بازار عرضه شود واین در حالی است که بازار از عرضه بیش از حد به حالت اشباع رسیده است.تولید کنندگان در حال حاضر نه تنها برای قراردادهای دراز مدت بلکه برای فروش های آنی اقدام می کنند.

این عرضه ها معمولا سر ازبازار اروپا در می آورند.یک تولید کننده در منطقه خلیج فارس محصول برایت استاک خود را با قیمتی در حدود ۱۳۸۰دلار در هرتن به بندر الحمریه در امارات به فروش رسانده است. قیمت های روغن های صادراتی اروپا به کاهش خود ادامه می دهند که دلیل آن افزایش عرضه می باشد.عرضه های آنی در هفته اول آگوست در اروپا  افزایش یافته است .یک شرکت پالایشی بزرگ محموله ای به وزن ۴۰۰۰تا۵۰۰۰ تن برای ارسال به بازار های خارج از اروپا به بازار عرضه نموده است.تقاضا از سوی بازار های آفریقای غربی و جنوبی وآمریکای جنوبی و همچنین شرق اروپا با ثبات است.همچنبن عرضه های زیادی از سوی یکی از  پالایشگران منطقه مدیترانه به بازار عرضه شده است.این عرضه بزرگ نیز در کاهش قیمتهای بازار موثر است.

برای مطالعه مقاله بررسی بازار جهانی واکس – ارتباط واکس با روغن پایه کلیک کنید.

در ایران بازار روغن کاهشی است

قیمت فروش آنی روغن SN500ایران در هفته اول آگوست نسبت به هفته آخر جولای در حدود ۲۰تا ۳۰دلارکاهش یافته وبه ۱۱۲۰تا ۱۱۳۰دلار در هر تن براساس ترم تحویل EX Tank امارات رسیده است.قیمت روغن SN150با شرایط تحویل مشابه ،بیشتر ویا مساوی است.قیمت روغنهای گروه دوم ایران برای N150باشرایط تحویل EX Tank 1290وقیمت روغن N500با شرایط تحویل مشابه ۱۳۸۰دلار در هر تن بوده است.در خصوص روغن های گروه سوم ،روغن 4cstبا ۱۰دلار افزایش به ۱۵۸۰دلاربراساس EX Tank رسید.قیمت روغن گروه سوم 8cstبا ۱۰دلار کاهش به ۱۳۶۰دلار در هر تن براساس ترم تحویل EX Tank رسید.عرضه روغن 8cstبه بازار زیاد بوده است.

قیمت های روغن های صادراتی اروپا به کاهش خود ادامه می دهند که دلیل آن افزایش عرضه می باشد.عرضه های آنی در هفته اول آگوست در اروپا  افزایش یافته است .یک شرکت پالایشی بزرگ محموله ای به وزن ۴۰۰۰تا۵۰۰۰ تن برای ارسال به بازار های خارج از اروپا به بازار عرضه نموده است.تقاضا از سوی بازار های آفریقای غربی و جنوبی وآمریکای جنوبی و همچنین شرق اروپا با ثبات است.همچنبن عرضه های زیادی از سوی یکی از  پالایشگران منطقه مدیترانه به بازار عرضه شده است.این عرضه بزرگ نیز در کاهش قیمتهای بازار موثر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *