بررسی وضعیت روغن‌های پایه در اروپا

بررسی وضعیت روغن‌های پایه در اروپا

بررسی وضعیت روغن‌های پایه در اروپا در روز ۸ مارس از نگاه ICIS روز ۸ مارس مصادف با ۱۷ اسفند هر تن روغن SN150پارافینی گروه یک در چهار هفته قبل بر اساس‌ترم فوب شمال غرب اروپا بین ۹۰۰تا ۱۰۰۰دلار قیمت داشت و در هفته گذشته نیز بین ۹۲۰ تا ۱۰۲۰ دلار معامله شد.

ثبات قیمت‌ها روغن پایه

تغییرات بازار فراورده‌های نفتی آن‌چنان در هفته گذشته با سرعت زیادی اتفاق افتاد که خریداران و فروشندگان در حال حاضر قادر به تحلیل دقیق بازار نیستند و دقیقانمی دانند که باید با شرایط بازار چگونه خود را تطبیق دهند. درحالی‌که هرروز بر قیمت نفت خام وسوختهای مایع و گاز اضافه می‌شود محاسبه سریع برای برآورد هزینه‌های جدید تولید روغن‌پایه و هزینه‌های جدید حمل با توجه به افزایش قیمت سوخت کشتی‌ها و کامیون‌ها و در نظر گرفتن همه تغییرات حاصل از گرانی‌ها وتاثیر آن‌ها در معاملات دشوار شده است.

کسی نمی‌داند که آیا توافق به‌زودی حاصل می‌شود و قیمت‌ها به قیمت گذشته و قبل از تهاجم روسیه به اوکراین بازمی‌گردد و یا اینکه قیمت‌ها بازهم اضافه می شونده با توجه به تحریم‌های گسترده اروپا و آمریکا علیه محصولات نفتی بانک‌های روسی ،به نظر می‌رسد که گزینه دوم واقع‌بینانه‌تر است و قرار نیست که قیمت‌ها کاهش یابد واتش جنگ فروکش کند.

از همین رو خریداران و فروشندگان به‌شدت وقایع را رصد می‌کنند و بعد از افزایش‌های بی‌سابقه هفته اخیر و هفته جاری معاملات خود را با مکث و درنگ بیشتری انجام می‌دهند وخریدارن مترصد فرصت‌های خرید جدید باقیمت‌های پایین‌تر و تأمین روغن موردنیاز خود برای سه‌ماهه دوم سال هستند.

ثبات  قیمت‌ها روغن پایه

ثبات قیمت‌ها روغن پایه

سیاست صبر و پایش بازار روغن پایه

فعالان بازار در شرایط فعلی سیاست صبر و بررسی بازار را پیشه کرده‌اند. نگرانی‌هایی در خصوص کمبود عرضه در ماه‌های پیش رو وجود دارد ولی در حال حاضر بازار متعادل است و هنوز عرضه روغن‌پایه به بازار تا حدی است که پاسخگوی تقاضا بوده و بازار هنوز در حالت تعادلی قرارداد.

فشار موجود در بازار فعلی، مربوط به گرانی نفت خام و درنتیجه آن ، گرانی خوراک واحدهای تولید روغن است. از سوی دیگر انجام تعمیرات سالانه چند واحد تولیدی نیز مزید بر علت شده و فشار بیشتری را بر بازار وارد می‌کند. در انگلستان ، تقاضای بالا برای روغن‌پایه هم‌زمان با کمبود عرضه در بازار مشهود بوده است.

عدم اطمینان در خصوص واردات روغن‌پایه از روسیه ،تقاضاهای محلی در بازار محلی انگلستان را افزایش داده است. قیمت‌های بالاتری در روزهای اخیر برای روغن‌های گروه یک در بازار انگلیس شنیده می‌شود و بخصوص روغن گروه یک SN500 که بیش‌تر از بقیه انواع روغن‌های گروه یک گران شده است.

در سایر نقاط قاره اروپا نیز این روغن نسبت به سایر روغن‌های گروه یک، افزایش قیمت بیشتری داشته است. هر تن روغن SN150پارافینی گروه یک در چهار هفته قبل بر اساس‌ترم فوب شمال غرب اروپا بین ۹۰۰تا ۱۰۰۰دلار قیمت داشت و در هفته گذشته نیز بین ۹۲۰تا۱۰۲۰دلار معامله شد که تغییر چندانی نداشت.

روغن SN500که چهار هفته قبل بین ۸۹۰تا۹۸۰یورو قیمت داشت در هفته گذشته بین ۹۱۰یورو تا۱۰۰۰یورو معامله شد که تغییری نداشت. برائت استاک بین ۱۴۰۰تا ۱۵۲۰دلار در ماه گذشته معامله شد و در هفته اخیر نیزباهمین قیمت معامله شد. اما قیمت روغن صادراتی SN150و SN500با۵۰دلار افزایش نسبت به چهار هفته قبل مواجه بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *