بریتیش پترولیوم در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین از سهام روسنفت خارج می شود

خروج شرکت نفت و گاز BP از روسیه

به گزارش بازار نفت و گاز، بریتیش پترولیوم در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین از سهام Rosneft amid خارج می شود. این شرکت بریتانیایی از سهام 19.75 درصدی خود در شرکت روسی خارج خواهد شد که به جز خروج از سه سرمایه گذاری مشترک که ارزش دفتری آنها در پایان سال 2021 نزدیک به 1.4 میلیارد دلار است، تا 25 میلیارد دلار ضرر مالی خواهد داشت.

خروج شرکت نفت و گاز BP از روسیه

شرکت بزرگ نفت و گاز BP مستقر در بریتانیا اعلام کرد که از سهام خود در شرکت انرژی روسیه روسنفت خارج خواهد شد و دلیل آن جنگ مداوم روسیه علیه اوکراین است. از سال 2013، بریتیش پترولیوم 19.75 درصد از سهام شرکت نفتی تحت کنترل دولت روسیه را حفظ کرده است. تصمیم این شرکت بریتانیایی به ضرر مالی 25 میلیارد دلاری منجر خواهد شد.

بریتیش پترولیوم همچنین از سه سرمایه گذاری مشترک (JVs) که با روس نفت در روسیه دارد خارج خواهد شد. ارزش دفتری این سرمایه گذاری های مشترک در پایان سال 2021 نزدیک به 1.4 میلیارد دلار است.

سرمایه گذاری مشترک BP و Rosneft عبارتند از JV Taas-Yuryakh در شرق سیبری، Yermak Neftegaz در غرب سیبری و حوضه Yenisey-Khatanga، و JV برای پروژه Kharampur.

خروج BP از روسنفت

هلگه لوند، رئیس بریتیش پترولیوم گفت: حمله روسیه به اوکراین یک اقدام تجاوزکارانه است که پیامدهای غم انگیزی در سراسر منطقه دارد. bp بیش از 30 سال است که در روسیه فعالیت می کند و با همکاران برجسته روسی کار می کند.

با این حال، این اقدام نظامی نشان دهنده یک تغییر اساسی است. هیئت مدیره bp پس از یک فرآیند کامل به این نتیجه رسیده است که مشارکت ما با Rosneft، یک شرکت دولتی، به سادگی نمی تواند ادامه یابد.

برنارد لونی، مدیرعامل بی پی نیز از هیئت مدیره روس نفت استعفا داد. به طور مشابه، باب دادلی، مدیر اجرایی سابق گروه bp، که دیگر مدیر منتخب هیئت مدیره Rosneft بود، از هیئت مدیره استعفا می دهد.

لونی از سال 2020 مدیر این شرکت روسی بوده است، در حالی که دادلی از سال 2013 در این نقش فعالیت می کند. لونی در بیانیه‌ای گفت: «مانند بسیاری از افراد، من عمیقاً از وضعیت در حال رخ‌دادن در اوکراین شوکه و غمگین شده‌ام و قلبم با همه آسیب‌دیدگان می‌سوزد. این امر باعث شده است که به طور اساسی در موقعیت bp با روس نفت تجدید نظر کنیم. من متقاعد شده‌ام که تصمیماتی که ما به‌عنوان هیئت مدیره گرفته‌ایم نه تنها کار درستی است، بلکه به نفع بلندمدت bp است.»

اعلام نظر بریتیش پترولیوم

بریتیش پترولیوم اعلام کرد که تصمیم آن در رابطه با روس نفت منجر به دو تغییر اساسی در گزارش مالی و امور مالی آن در نتایج سه ماهه اول 2022 خواهد شد. اولین تغییر، افزایش احتمالی هزینه اقلام تعدیل‌کننده غیرنقدی است که نشان‌دهنده تفاوت بین ارزش منصفانه سهام Rosneft در 31 مارس 2022 و ارزش دفتری دارایی است. در پایان سال گذشته، ارزش دفتری نزدیک به 14 میلیارد دلار بود.

تغییر دوم عمدتاً ناشی از زیان های ارزی انباشته شده از سال 2013 است، که طبق استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در گذشته به جای صورت سود و زیان مستقیماً در حقوق صاحبان سهام ثبت می شد. در پایان سال گذشته، مجموع اینها تقریباً 11 میلیارد دلار بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *