بازار بنزین و نفت آسیا 14 اکتبر

, , ,
بازار بنزین و نفت آسیا 14 اکتبر

بنزین ونفت همچنان در اوج-بارسیدن قیمت بنزین بااکتان ۹۷به 99.93دلاردر پایانه سنگاپوروافزایش 2.32دلاری قیمت دریک روز،اکنون به جرات می توان گفت بنزین صددلاری ازیک تهدید به یک واقعیت تبدیل شده است وکاهش اندک قیمت بنزین در روز ۱۳اکتبر قرارنیست تداوم داشته باشدوپیش بینی ها برای کاهش قیمت بنزین پس ازدو هفته افزایش،خیلی خوشبینانه بوده است.

بنزین بااکتان ۹۵نیز با افزایشی 2.32دلاری در یک روز به قیمت بی سابقه 98.63دلاردر هر بشکه در شروع معاملات روز۱۴ اکتبررسید.بنزین ۹۱ وبنزین ۹۲نیز باقیمتی بیشتر از ۹۵دلار معامله شدند. شرکت Engen در آفریقای جنوبی به دنبال خرید یک محموله ۳۷هزار تنی بنزین ۹۵برای حمل در دهه اول نوامبر از مبادی مدیترانه ویا خلیج فارس ویا سنگاپور می باشد.

نفتا کماکان همانند تمام روزهای ماه سپتامبر ودو هفته اول ماه اکتبر،مشتریان زیادی در آسیا دارد. بیشترین مشتریان نفتا کشورهای کره جنوبی ،ژاپن وتایلند هستند که کره جنوبی به دنبال خرید نفتا با درصد پارافین ۷۵یابیشتربرای تولید اتیلن است که سود زیادی رانصیب تولید کنندگان می کند.شرکت تایلندی فورموسا نیزدر تاریخ ۱۴اکتبر از مشتریان این محصول برای تحویل محموله در نیمه دوم نوامبر بوده است. قیمت نفتا در پایانه سنگاپوربا افزایش بیش از یک دلار نسبت به روز قبل به هربشکه 84.93دلار رسید. قیمت نفتا در خلیج فارس با افزایش تقریبی ۹دلاردر هرتن به ۷۵۱دلار رسید.

بررسی بازار فراورده های پتروشیمی اروپا و آمریکا

اکتبر ماه افزایش مسافرتهای هوایی است

درروز ۱۴ اکتبر تقاضا برای خرید سوخت جت با ثبات بودولی عرضه ،کمتر از روزهای دیگر بود وذخایر فراورده های میان تقطیر در فجیره به پایین ترین حد خودرسید. همانطوری که پیش از این نیز در گزارش های تیم تحلیلی نفت و گاز اشاره شد، برداشتن موانع وممنوعیت های تردد که برای کنترل شیوع ویروس اعمال شده بود وآسان گیری بسیاری از کشورها در مبادی ومقاصد فرودگاهی، باعث افزایش تمایل به سفرهای هوایی شد.

یک شرکت تحلیل داده های هوایی در آخرین گزارش خود اعلام نموده است که انتظار می رود تعداد صندلی خریداری شده برای انجام سفرهای هوایی در سطح جهانی به 353.8ملیون صندلی برسد که 5.3درصد نسبت به ماه سپتامبر بیشتر است ولی 28درصد نسبت به قبل از شیوع ویروس کوید19کاهش نشان می دهد.به جز چند منطقه در اروپا در اغلب مناطق وبخصوص در آسیا واقیانوسیه تعداد تقاضا برای سفرهای هوایی رو به افزایش است.انتظار می رود درماه اکتبردر جنوب شرق آسیا تقاضا 29% افزایش داشته باشد وظرفیتی معادل 3.2ملیون صندلی به تقاضا برای سفر های هوایی اضافه شود.

دولت سنگاپور اعلام نموده است که از روز یازدهم اکتبرمرزهای هوایی خود را به روی تعداد بیشتری از مسافران کشورها بدون لزوم انجام قرنطینه فرودگاهی، باز خواهد نمود.مسافران کشورهای آمریکا،انگلستان، کانادا، دانمارک، فرانسه، ایتالیا، هلند و اسپانیا ازتاریخ ۱۹ اکتبر در صورت انجام تست در فرودگاه از قرنطینه معاف خواهند بود. تایلند برنامه خود موسوم به “Sandbox program”را تمدید نموده است که براساس آن، مسافران کشورهای دیگر در صورتی که کاملا واکسینه شده باشند حق تردد به همه مقاصد توریستی در این کشورراخواهند داشت.

شمال شرق آسیا وشمال آمریکا شاهد افزایش قابل توجه تقاضا برای انجام سفرهای هوایی در ماه اکتبر بوده اند. با افزایش 5.6ملیون صندلی نسبت به آمار مربوط به ماه سپتامبر،میزان تقاضا6.9درصد نسبت به ماه قبل در شمال شرق آسیا افزایش نشان می دهد.

بازارسوخت جت وگازوییل آسیا

با توجه به کاهش تولید سوخت جت در آسیا و ونوسان در صادرات سوخت جت از سوی  دو کشور ژاپن وکره جنوبی در فصل زمستان، پیش بینی می شود قیمت سوخت جت در آسیا  باز هم گران شود.این در شرایطی است که برای اولین بار دریک ماه گذشته، ذخایر فراورده های سبک در فجیره نسبت به ماه قبل ۶درصد کاهش داشته است که این کاهش عرضه در بالارفتن قیمت سوخت جت تاثیر گزاربوده است.

هم اکنون ذخایر فراورده های میان تقطیر شامل سوخت جت وگازوییل وبنزین در فجیره به پایین ترین حد خود از آوریل سال گذشته تا کنون رسیده است که کل ظرفیت این فراورده ها هم اکنون 2.58ملیون بشکه می باشد.بنابر این  شرایطی که بعنوان دلایل رشد قیمت سوخت جت در ماه اکتبر شناسایی شده است تا حدودی برای گازوییل نیز صادق است.گازوییل با ppm 10 سولفور، در روز ۱۴ اکتبر در پایانه سنگاپور بر اساس ترم تحویل برروی عرشه کشتی با افزایش 1.43دلاری به قیمت بی سابقه 96.74 دلار در هربشکه رسید.

گازوییل با 50 پی پی ام سولفور نیز با افزایشی مشابه به حدود ۹۶ دلار در هربشکه رسید. هم سوخت جت وهم گازوییل در پایانه های خلیج فارس،فجیره،کره جنوبی،ژاپن،استرالیا وهند با افزایش های زیاد در قیمت مواجه شدند به گونه ای که یکی از فعالان بازار اعلام نموده که حتی در دوران قبل از شیوع ویروس کرونا بازار گازوییل تا این حد گرم نبوده است.

لازم به ذکراست که برای گازوییل بادرصد بالای گوگرد چنین بازار گرمی رانمی توان تصور نمود ودر برخی از کشورهای اسیایی واردات این محصول نسبت به ماههای قبل کاهش نشان می دهد وآنچه که بعنوان بازار بی سابقه گازوییل درماه اکتبربیان شد فقط گازوییل های سبک را شامل می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *