تأثیر تحریم ها و حرکت مجدد بازار گوگرد

تأثیر تحریم ها و حرکت مجدد بازار گوگرد

به گزارش بازار نفت و گاز تأثیر تحریم ها و حرکت مجدد بازار گوگرد این هفته، بازار با فروش های جدید به چین در محدودۀ 440-420 دلار در هر تن CFR ادامه داد و سطوح پیشنهادی برای اکثر محصولات بین 500-470 دلار در هر تن CFR چین و برزیل گزارش شد.

چشم اندار یک ماهه بازار گوگرد

انتظار می رود قیمت های شرکتی در آوریل برای تحویل در ماه مه همچنان به ثبات خود ادامه دهند. کمبود عرضه از روسیه و تا حدودی از قزاقستان که با شبکه های حمل و نقل روسیه مرتبط است، انتظار می رود قیمت کودهای فسفاته و گوگرد را افزایش دهد. با اینکه کمبود آمونیاک در اواخر سه ماهه اول یک ریسک جدی محسوب می شود، انتظار می رود که در اوایل سه ماهه دوم شاهد افزایش قیمت ها باشیم؛ در حالی که خریداران تأخیر و کاهش دسترسی از بالتیک در دریای سیاه را جبران خواهند کرد.

جدیترین تحلیل گوگرد جهانی

فراز و نشیب های CFR چین در بازارهای آسیا

محدودۀ CFR در همه گریدها بین 440-200 دلار در هر تن CFR است. محدوده گرانول نیز به دنبال آخرین دور کسب و کار در چین بین 440-420 دلار در هر تن CFR چین است و فروش اخیر در این محدوده در این هفته گسترده تر گزارش شده است. فروش 22 هزار تن از یک کشتی بزرگتر به قیمت 450-445 دلار درهر تن CFR به یک خریدار ریور گزارش شد که بخش از یک محموله بزرگتر بود که در هفته گذشته به قیمت 415 دلار در هر تن فروخته شد.

گزارشات خرید محموله ها توسط سه خریدار جداگانه با قیمت 425-420 دلار در هر تن CFR نیز از اواخر هفتۀ گذشته منتشر شد. همچنین، گزارشاتی مبنی بر فروش محموله کامل خاورمیانه به یک خریدار جنوبی با قیمت 430 دلار در هر تن CFR منتشر شد.

قیمت پیشنهادی به چین جنوبی با قیمت 435-430 دلار در هر تن CFR به منشأ ایرانی مربوط می شود و تناژ اصلی با قیمت 460-450 دلار در هر تن در جنوب چین با هزینه های فعلی فوب و حمل و نقل به فروش می رسند. موجودی بندر در روز سه شنبه از 1.3 میلیون تن به 1.24 میلیون تن افزایش یافت. قیمت گوگرد مذاب در محدوده 210-200 دلار در هر تن CFR گزارش شده است که در حال حاضر، از سوی مصرف کنندگان چینی ثابت است.

روند بازار فسفات

جهش بیشتر قیمت فسفات در غرب سوئز بازارهای غرب سوئز را هدف گرفت و امریکای لاتین و اروپا پیشتاز این روند افزایشی بودند. MAP مراکش با قیمت 1.250 دلار در هر تن در برزیل معامله شد که 50 دلار در هر تن نسبت به هفته گذشته افزایش داشت. در آرژانتین، تجارت DAP/MAP بین 1.270-1.250 دلار در هر تن CFR بود که 86 دلار در هر تن نسبت به میانگین هفته گذشته افزایش داشت.

قیمت بارج ایالات متحده با 28 دلار افزایش در هر سنت به 990-940 دلار در هر سنت فوب نولا برای DAP و با 33 دلار افزایش در هر سنت برای MAP به 963 دلار در هر سنت فوب نولا رسید. در شمال غربی اروپا، شاخص ها از 1.150-1.090 دلار در هر تن FCA گنت در هفته گذشته به 1.300-1.240 دلار در هر تن رسید. افزایش شدید قیمت ها در غرب سوئز در ماه گذشته، در شرق نیز پیامدهایی به همراه داشته است؛ پیشنهاد DAP در هند بالاتر از 1.000 دلار در هر تن CFR گزارش شد اما فروشی در پی نداشت.

روند بازار فسفات

روند بازار فسفات

ثبات فوب خاورمیانه

قیمت فوب خاورمیانه بدون احتساب ایران بین 410-403 دلار در هر تن فوب است که در هفته ثابت ارزیابی شد. فروش با نت بک در 420 دلار در هر تن فوب گزارش شده و در هفته های آینده مشخص خواهد شد آیا چنین سطوحی در فروش جدید CFR پایدار هستند یا خیر؛ زیرا تا به امروز از این موارد برای پوشش موقعیت های کوتاه به دنبال اختلالات در تحویل FSU استفاده شده است.

در حال حاضر، سطوح CFR در بیشتر بازارها کمتر از این مقدار باقی می ماند. با توجه به گزارشات، دو محموله خاورمیانه این هفته بین 420-410 دلار در هر تن فوب به بازارهای غربی فروخته شد اما جزئیات بیشتری از آن در دست نیست. مذاکرات قرارداد برای عرضه در سه ماهه دوم سال 2022 از خاورمیانه برای کاربران نهایی و تاجران ادامه دارد. بازار در انتظار جهت گیری قیمت از این مذاکرات و همچنین اعلام قیمت در آوریل بود و از طرفی، پیشنهادات اسپات در این مدت محدود ماندند.

قیمت گوگرد گرانول صادراتی

افزایش فوب ایران

محدوده فوب ایران به 370-360 دلار در هر تن فوب افزایش یافت که نسبت به هفته گذشته 60 دلار در هر تن افزایش داشته است. IGCC، تولیدکننده و بازاریاب گوگرد مناقصه خود را در 15 مارس مصادف با 24 اسفند 1400 برای فروش محمولۀ 60.000 تنی گوگرد برای بارگیری در اوایل آوریل در عسلویه به قیمت 370 دلار در هر تن فوب ایران ارائه داد.

این محموله شامل 50.000 تن گوگرد گرانول و 10.000 تن گوگرد ورقه ای است که با احتساب هزینه حمل و نقل و سایر هزینه ها، به قیمت 420 دلار در هر تن CFR جنوب چین به قیمت تحویل براساس هزینه انجام می شود. این محموله بین 435-430 دلار در هر تن CFR جنوب چین این هفته به کاربر نهایی ارائه شد. این اتفاق با وجود تعطیلات ملی ایران تا پایان ماه مارس رخ می دهد و محموله به محض پایان تعطیلات، بارگیری می شود.

نوسانات CFR در بازارهای افریقا

قیمت CFR افریقای شمالی برای کلوخه گرانول به 430-390 دلار در هر تن CFR افزایش یافت؛ با مقادیر کمی از محصول خرد شده با قیمت پایین تر در دسترس بود اما محموله CFR بدون منشأ خارج از تحویم ها لغو شد که قادر به ارائه محصول گرانولی با فوب فعلی و هزینه حمل و نقل کمتر از خلیج ایالات متحده یا دریای سیاه برای برخی از مقادیری است که ممکن است با تأخیر مواجه شوند.

قیمت فعلی فوب و افزایش هزینه های حمل و نقل در خاورمیانه بسیار بالاتر از این سطح خواهد بود و حداقل به 480-470 دلار در هر تن افریقای شمالی می رسد. خریداران افریقای شمالی، به استثنای مصر، با مشکل کمبود آمونیاک مواجه هستند که ممکن است نیاز گوگرد را با کاهش تولید کود در اواخر سه ماهه دوم محدود کند.

افزایش تقاضا و ثبات CFR مدیترانه

قیمت فوب مدیترانه با افزایش 10 دلاری در هفته، بین 370-350 دلار در هر تن ارزیابی شد. تقاضای خارج از منطقه مدیترانه و قیمت های ثابت تر از قیمت ها در منطقه حمایت می کند. قیمت CFR مدیترانه ای بین 400-380 دلار در هر تن CFR ارزیابی شده است و همچنین با وجود تأخیرها و کاهش عرضه از دریای سیاه، علاوه بر افزایش تقاضا و قیمت های ثابت خارج از منطقه 10 دلار در هر تن افزایش یافته است.

افزایش تقاضا و ثبات CFR مدیترانه

افزایش تقاضا و ثبات CFR مدیترانه

سایه مانور نظامی روسیه بر سر فوب بالتیک

فوب بالتیک در غیاب تجارت جدید بین 301-299 دلار در هر تن فوب ثابت است. هیچ پیشنهاد یا فروش جدیدی برای محصول اسپات گزارش نشده است. با اینکه برخی کشتی ها به حمل محصولات براساس تجارت قبلی از بالتیک ادامه می دهند، بسیاری از کشتی ها تمایلی به تردد به بنادر روسیه ندارند.

چارچوب تأمین مالی نیز پس از اعمال تحریم های مالی تراکنش های مالی مرتبط با روسیه را زیر سؤال برده و بسیاری از بانک ها پرداخت های ارسالی از بنادر روسیه را پردازش نمی کنند. در نتیجه، انتظار می رود خط تولید آوریل Ust Luga بسیار کاهش یابد و در ماه مارس همچنان محموله های مورد توافق قبلی بارگیری می شوند.

فوب دریای سیاه نیز بین 290-220 دلار در هر تن CFR ثابت است و محموله های کوچک در چندین بندر در قسمت جنوبی دریای سیاه بارگیری می شوند. این روند باعث تأخیر در انتقال محموله ها از بنادر دریای سیاه، فشار بر لجستیک منطقه، افزایش قابل ملاحظۀ هزینه های پریمیوم و حمل و نقل شد. اخیرآ یک کشتی از پوتی گرجستان حامل محموله ترکمنستان به مقصد مراکش منتقل شد. به گزارش منابع، محموله های کوچک گوگرد خرد شده با وجود تحریم ها و پریمیوم های قابل پرداخت همچنان در بندر کاوکاز بارگیری می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *