تاثیر اوپک بر قیمت جهانی نفت

تاثیر اوپک بر قیمت جهانی نفت

بررسی تاثیر اوپک بر قیمت جهانی نفت. سازمان اوپک تأثیر زیادی بر قیمت جهانی نفت دارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت، که بیشتر با نام اوپک شناخته می‌شود، کارتلی متشکل از 13 کشور بزرگ تولیدکننده نفت جهان، از جمله همه کشورهای بزرگ خاورمیانه، ونزوئلا و نیجریه است. بر اساس گزارش اوپک، این کارتل 78 درصد از ذخایر نفت شناخته شده جهان را کنترل می کند.

تاثیر اوپک بر قیمت جهانی نفت

از آنجایی که کشورهای اوپک مقدار زیادی از عرضه نفت جهان را تولید می کنند، می توانند قیمت هر بشکه را بسته به اینکه این گروه چه تعداد بشکه در روز در بازار جهانی نفت بفروشد دستکاری کنند. اگر این گروه بخواهد قیمت ها افزایش یابد تا پول بیشتری به دست آورند، می توانند مقدار نفتی را که به بازار جهانی کمک می کند کاهش دهند. و اگر بخواهند قیمت کاهش یابد قیمت های بالای انرژی باعث کاهش تقاضای مصرف کنندگان اوپک می شود – می توانند بشکه های بیشتری را روانه بازار کنند.

در حالی که کانادا، روسیه، آمریکا و سایر تولیدکنندگان نیز می توانند عرضه را افزایش دهند، نمی توانند تقریباً به اندازه اوپک بر قیمت های جهانی تأثیر بگذارند.

تاثیر اوپک بر قیمت نفت

تولید نفت خام توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عامل مهمی است که بر قیمت نفت تأثیر می گذارد. این سازمان با تعیین اهداف تولید به دنبال مدیریت فعال تولید نفت در کشورهای عضو است. از نظر تاریخی، قیمت نفت خام در مواقعی که اهداف تولید اوپک کاهش می‌یابد، افزایش یافته است.

کشورهای عضو اوپک حدود 40 درصد نفت خام جهان را تولید می کنند. صادرات نفت اوپک که به همان اندازه برای قیمت های جهانی مهم است، حدود 60 درصد از کل نفت مبادله شده در سطح بین المللی را تشکیل می دهد. اقدامات اوپک می‌تواند بر قیمت‌های بین‌المللی نفت تأثیر بگذارد به ویژه، نشانه‌هایی از تغییرات در تولید نفت خام عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده اوپک، اغلب بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد.

تاثیر اوپک بر قیمت نفت

ظرفیت تولید کشورهای عضو اوپک

میزان استفاده کشورهای عضو اوپک از ظرفیت تولید موجود خود اغلب به عنوان شاخصی از تنگی بازارهای جهانی نفت و همچنین نشانگر میزان تأثیر اوپک به سمت بالا بر قیمت ها استفاده می شود. EIA ظرفیت اضافی را به عنوان حجم تولیدی تعریف می کند که می تواند ظرف 30 روز تولید شود و حداقل برای 90 روز ادامه یابد. عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت در اوپک و بزرگترین صادرکننده نفت جهان، از نظر تاریخی بیشترین ظرفیت مازاد را داشته است. عربستان سعودی معمولاً بیش از 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد را برای مدیریت بازار در اختیار دارد.

تاثیر ظرفیت مازاد اوپک بر قیمت نفت

ظرفیت اضافی اوپک نشانگر توانایی بازار جهانی نفت برای پاسخگویی به بحران های احتمالی است که عرضه نفت را کاهش می دهد. در نتیجه، زمانی که ظرفیت مازاد اوپک به سطوح پایینی می‌رسد، قیمت‌های نفت تمایل به افزایش ریسک افزایشی دارند. از سال 2003 تا 2008، مجموع ظرفیت اضافی اوپک نزدیک یا کمتر از 2 میلیون بشکه در روز (یا کمتر از 3 درصد عرضه جهانی) باقی ماند که در شرایط افزایش سریع تقاضا، بالشتک بسیار کمی برای نوسانات عرضه ایجاد کرد. بازارها تحت تأثیر رویدادهای ژئوپلیتیکی در داخل و بین کشورهای اوپک هستند، زیرا از نظر تاریخی منجر به کاهش تولید نفت شده‌اند. با توجه به اهمیت بازار اوپک، رویدادهایی که منجر به از دست دادن واقعی یا بالقوه آتی عرضه نفت می شود، می تواند واکنش های شدیدی در قیمت نفت ایجاد کند.

انواع نفت و قیمت

ممکن است تصور شود که تنها یک نوع نفت وجود دارد، اما این دور از واقعیت است: 161 نوع مختلف وجود دارد که هر کدام قوام، تجزیه شیمیایی و پتانسیل استفاده خاص خود را دارند.

اگرچه انواع مختلفی از نفت وجود دارد، ما معمولاً تنها یک قیمت برای هر بشکه ذکر می کنیم. زیرا تاجران نفت برای تعیین قیمت هر بشکه نفت پرمصرف ترین انواع نفت را انتخاب کرده اند. به عنوان مثال، یک نوع نفت رایج که در آمریکا یافت می شود و مورد استفاده قرار می گیرد، West Texas Intermediate (WTI) نام دارد. محبوبیت وست تگزاس اینترمدیت به دلیل این است که نفتی “سبک و شیرین” است که به راحتی در فرآیند تصفیه تجزیه می شود. از آنجایی که این روغن اغلب خریداری می شود، به عنوان یک استاندارد صنعتی استفاده می شود.

معیارهای قیمت جهانی نفت

سایر معیارهای قیمت در سطح جهانی استفاده می شوند. بیشتر کشورهای اروپایی از مخلوط برنت که در دریای شمال یافت می شود به عنوان قیمت معیار خود استفاده می کنند. یکی دیگر از معیارهایی که به شدت مورد استفاده قرار می گیرد، سبد اوپک است که قیمت چندین نوع نفت محبوب دیگر از سراسر جهان را در یک “سبد قیمت” ترکیب می کند.

و در حالی که نفت را می توان به طور مستقیم خریداری کرد (در آنچه که بازار نقدی نامیده می شود)، قیمت معمولاً ذکر شده در هر بشکه منعکس کننده چیزی نیست که مشتری می پردازد. در عوض، قیمت تعیین شده در بازار آتی فروخته شده است. در آمریکا، معاملات آتی نفت خام WTI از طریق بورس کالای نیویورک (NYMEX) انجام می شود. معاملات آتی نفت اروپا از طریق شعبه لندن بورس بین قاره ای به فروش می رسد. گلوبکس یکی دیگر از بازارهای کالاهای محبوب است که در آن معاملات آتی نفت تغییر می کند.

موارد مصرف نفت

منطقی است که بزرگترین اقتصادهای جهان بیشترین نفت را مصرف کنند. آمریکا که بزرگترین تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را دارد، بیش از هر کشور دیگری نفت مصرف می کند. ایالات متحده بیش از 20 درصد از 100 میلیون بشکه تخمین زده شده نفت تولید شده در سراسر جهان را هر روز استفاده می کند.

عبارت “وابستگی آمریکا به نفت خارجی” اغلب در رسانه ها به ویژه در مورد واردات آمریکا از خاورمیانه ذکر می شود. با این حال، این بیانیه دقیقاً نمی گوید چه کسی نفت ایالات متحده را تامین می کند. حدود یک سوم کل نفت مورد استفاده آمریکا از ذخایری است که در داخل 50 ایالت یافت می شود.8 کشوری که بیشترین نفت را به آمریکا صادر می کند، کانادا است و عربستان سعودی در رتبه دوم قرار دارد.

اتحادیه اروپا نیز از درصد زیادی از ذخایر جهان استفاده می کند و در دهه 2010 روزانه حدود 14.5 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند. از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان

چین یکی از کشورهایی است که ممکن است بیشترین نقش را در مصرف جهانی نفت داشته باشد. چین در حال حاضر به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در این سیاره رتبه بندی می شود. اما با توجه به اقتصاد پویا و در حال رشد سریع، پیش بینی می شود که استفاده چین از نفت به طور تصاعدی رشد کند. تحلیلگران گفته اند که تقاضای چین برای نفت تقریباً 7.5 درصد در سال رشد می کند.

این افزایش تقاضا همراه با نیازهای رو به رشد کشورهایی مانند هند و برزیل – یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت نفت در چند سال گذشته بوده است. این کشورها به عنوان تقاضا برای عرضه نفت جهان عمل می کنند. با این حال، نحوه قیمت گذاری نفت منعکس کننده قیمت بازار آزاد نیست.

ذخایر نفتی کشورها

کشورهایی که بیشترین ذخایر نفتی را دارند عبارتند از: ونزوئلا (300 میلیارد میلیارد)، عربستان سعودی (266.5 میلیارد میلیارد میلیارد)، و کانادا (170.8 میلیارد میلیارد میلیارد). نصف ذخایر عربستان. این کشورها شامل عراق، ایران، کویت و امارات متحده عربی هستند. در مجموع، ذخایر عظیم نفت منطقه، آنها را به بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد جهانی تبدیل کرده است.

کانادا که نزدیک به 171 میلیارد بشکه در داخل مرزهای خود دارد، سومین میزان ذخایر اثبات شده نفت در جهان است. با این حال، تقریباً همه این ذخایر در “ماسه‌ زارهای آلبرتا” واقع شده‌اند، زمینی که استخراج نفت از آن را سخت‌تر از سایر کشورها می‌کند. کشورهای دیگری که دارای مخازن بزرگ نفت هستند عبارتند از روسیه، لیبی، ایالات متحده، نیجریه و قزاقستان.

مدیریت تولید و حفظ سطوح قیمتی

علیرغم تلاش های اوپک برای مدیریت تولید و حفظ سطوح قیمتی هدفمند، کشورهای عضو همیشه از اهداف تولیدی که توسط این سازمان اتخاذ شده پیروی نمی کنند. قیمت نفت می تواند تحت تاثیر عدم تمایل کشورهای عضو به حفظ اهداف تولید باشد. علاوه بر این، قطعی های غیرمنتظره می تواند تولید اوپک را کاهش دهد. میزان اختلال، سرعت وقوع آن و عدم قطعیت بازگرداندن تولید تأثیر قابل توجهی بر قیمت نفت دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *