تاثیر نفت خام و نفتا بر روی پروپان و بوتان+نمودار

,
تاثیر نفت خام و نفتا بر روی پروپان و بوتان

تاثیر نفت خام و نفتا بر روی پروپان و بوتان در هفته منتهی به ۱۸ آگوست

اگر پروپان و بوتان را به عنوان محصولاتی مشابه با نفتا در نظر بگیریم قیمت این دو گاز گاهی بیشتر از نفتا و در برخی از مواقع کمتر از نفت بوده است و نوسانات قیمت پروپان و بوتان از آگوست سال ۲۰۲۱ تا نوامبر سال جاری میلادی به گونه ای است که این نوسانات در دامنه  بین ۹۰تا ۱۱۰  درصد بوده است و در اغلب مواقع سال قیمتهای این دو گاز فاصله کمی با یکدیگر وبا قیمت نفتا داشته است .

فشار نفتا بر گاز مایع

پیش بینی های  قیمت  نفت  خام   مورد  تجدید  نظر قرار  گرفته است و این پیش  بینی ها  چشم اندازهای  نامطمئن تری  را در اقتصاد  جهانی  به دلیل ترس  از  بحران و رکود نشان می دهد. انتظار می رود قیمت نفت شمال در حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه در نیمه دوم سال  جاری  میلادی باشد و این قیمت ، ادامه  وضعیت عدم اطمینان در خصوص جنگ روسیه و اوکراین را نشان می دهد .

بررسی بازار گاز مایع نشان می دهد که قیمت  های بالای خوراک و همچنین تقاضای کم برای فراورده ها و مشتقات پایین دست کماکان صنعت پتروشیمی را دچار چالش نموده و چشم انداز تیره ای از این صنعت را که منجر به کاهش تولید محصولات پتروشیمی خواهد شد نشان می دهد.
عرضه زیاد نفتا باعث فشار بر روی قیمت های گاز مایع و پایین ماندن قیمت ها خواهد شد. انتظار می‌رود که نفت خام نیز مجدداً با توجه به کاهش عرضه گران تر شود.
قیمت های نفت خام با توجه به عرضه کم نفت خام و این که کشورهای عضو اوپک هنوز نتوانسته اند مطابق سهمیه های خود تولید نمایند مورد حمایت قرار گرفته است . همچنین یکی از دلایل افزایش قیمت نفت خام کاهش تولید آمریکا و افزایش قیمت گاز طبیعی است که باعث شده که صنعت پالایش به سمت استفاده از دیزل هدایت شود و بنابراین میزان نفت خام موجود در بازار و ذخایر فرآورده های نفت خام و دیزل در حداقل قرار گرفته اند.

تقاضا برای نفتا و فراورده های مرتبط با آن کم‌ است

قیمت های نفتا همچنان به دلیل عرضه  زیاد این محصول در آسیا و اروپا تحت فشار است. در آسیا علیرغم قیمت های پایین نفتا بازار فراورده های پایین دست قادر نبوده است که به میزان کافی تقاضای خرید به بازار ارائه نماید تا بتواند کمی قیمت نفتا را بالا ببرد و در نتیجه این کاهش قیمت ها بسیاری از کراکر ها متحمل ضرر ها و زیان های سنگین شده اند . نبودن سود در صنعت استفاده از نفتا در کراکر ها  نهایتاً  منجر  به کاهش  تولید  این  واحدها و کاهش  تقاضا برای خوراک نفتا  شد.

در اروپا پالایشگاه ها سرگرم تولید فراورده های میان تقطیر و افزایش تولیدچنین فراورده هایی می باشند که همین امر باعث افزایش تولید نفتا  نیز می گردد. در حالیکه تقاضا برای نفتا به منظور ترکیب با بنزین و عرضه به عنوان سوخت اندک بوده  ودر حد محدودی قرار دارد و از سوی دیگر با وجود قیمت های رقابتی گاز مایع و تمایل مشتریان به استفاده از گاز مایع به جای نفتا ، مصرف  نفتا کاهش یافته و نفتا راهی به بازار پیدا نکرده و جایی به جز ذخیره سازی در مخازن را  پیدا نمی کند.

برای مطالعه مقاله روند تحولات قیمت نفت خام کلیک کنید.

پایین آمدن حجم ذخایر پروپان در آمریکا

سطح ذخایر پروپان در آمریکا در حال حاضر ۴ درصد نسبت به سطح ذخایر در سال گذشته پایین تر است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون این کاهش بی سابقه بوده است . این انتظار که پر کردن مخازن خالی پروپان تا ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت با نگرانی های ناشی از کاهش رشد اقتصادی باعث رکود و عدم تمایل به خرید در بازار شده است . به طور کلی وضعیت فعلی بازار نشان می دهد که قیمت هابرای ماه های پایانی سال افزایش خواهد یافت و سناریویی همچون سال گذشته در رخدادهای بازار امسال نیز محتمل است.

پایین آمدن حجم ذخایر پروپان در آمریکا

آمریکا همچنان بزرگترین صادر کننده گاز مایع در جهان است ولی با توجه به پیش بینی وقوع گردباد ها که تا ماه نوامبر ادامه خواهد یافت ممکن است در تولید وصادرات گاز مایع  آمریکا و همچنین   حمل  وعرضه محصول به بازار  مشکلاتی در ماه‌های آینده رخ دهد که بر روی قیمت گاز مایع و همچنین بر روی هزینه های حمل تاثیر گذار باشد .
بزرگترین تولید کنندگان گاز مایع در جهان در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ آمریکا ، آسیا و خاورمیانه خواهند بود و میزان تولید نیز در هر سال تا حدود کمی افزایش خواهد داشت. شمال غرب اروپا و روسیه نیز در مراتب بعدی تولید گاز مایع در جهان قرار دارند.

حجم-ذخایرپروپان

بیشترین میزان مصرف گاز مایع تا سال ۲۰۲۴ میلادی به ترتیب در آسیا آمریکا شمال غرب اروپا منطقه مدیترانه و آمریکای لاتین خواهد بود. میزان مصرف گاز مایع در آسیا در بازه زمانی مذکور بسیار بیشتر از سایر مناطق خواهد بود و به صورت سالانه نیز افزایش خواهد یافت.
قیمت محموله های بزرگ گاز مایع در بنادر سه گانه اروپایی به طور متوسط ۶۷۳ دلار در هر تن در ماه جولای بود که ۶ درصد کمتر از قیمت ها در ماه ژوئن بود. دلیل کاهش قیمت در ماه جولای تغییر فصل و واردات بیش از حد از آمریکا به دلیل برقرار شدن امکان آربیتراژ بین آمریکا و اروپا در ماه جولای بود.
پایین بودن قیمت های گاز مایع تا حدود زیادی به کاهش مستمر قیمت نفتا مربوط است. پایین ترین قیمت های برش نفتی نفتا نسبت به قیمت نفت برنت تا ۴۰-دلار در هر بشکه رسید ولی پیش بینی آرگوس این است که این مبلغ تا ۲۰-دلار در هر بشکه در میان مدت  افزایش  خواهد داشت .
به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز و با توجه به شرایط موجود بازار و نیاز صنایع به کسب سود بیشتر در شرایط رکود اقتصادی ،سود بالای  فراورده های میان تقطیر ، پالایشگاه ها  را در اروپا  ترغیب  نموده است   که  به میزان  زیادی  تولید خود  را بر روی  این فراورده ها متمرکز نمایند  که  نفتا نیز یکی از  تولیداتی است  که  برخلاف سایر فرآورده‌های میان تقطیر همچون بنزین و گازوئیل تقاضای زیادی ندارد ولی به میزان زیادی بازار را اشباع نموده  است . این در حالی است  که درخواست برای نفتا به منظور ترکیب با بنزین پس از کاهش تقاضا در فصلی که  مسافرت ها در آن به   حداقل رسید کاهش  یافت. بنابراین تقاضا برای  نفتای اضافی  تولید شده کاهش  یافته  است و  گاز مایع نیز به منظور رقابت با نفتا  به ناچاربا  تخفیف عرضه می شود.

گاز-مایع-نیز-به-منظور-رقابت-با-نفتا-به-ناچاربا-تخفیف-عرضه-می-شود.

بر اساس تحلیل تاثیر نفت خام و نفتا بر روی پروپان و بوتان، اگر پروپان و بوتان را به عنوان محصولاتی مشابه با نفتا در نظر بگیریم قیمت این دو گاز گاهی بیشتر از نفتا و در برخی از مواقع کمتر از نفت بوده است و نوسانات قیمت پروپان و بوتان از آگوست سال ۲۰۲۱ تا نوامبر سال جاری میلادی به گونه ای است که این نوسانات در دامنه  بین ۹۰تا ۱۱۰  درصد بوده است و در اغلب مواقع سال قیمتهای این دو گاز فاصله کمی با یکدیگر وبا قیمت نفتا داشته است .

چشم انداز ضعیف تقاضای پروپان در چین به دلیل قرنطینه

قیمت های پروپان در آسیا و اقیانوسیه همانند سایر بازارهای جهان تحت فشار است. شاخص خاور دور آرگوس برای ماه جولای ۷۴۷ دلار در هر تن بود که به دنبال کاهش ماهانه تقاضا از از ماه آوریل آغاز شد.
تقاضا در آسیا به شدت آسیب دید که  به دلیل  اعمال  قرنطینه و  محدودیت رفت و آمد برای  مقابله  با ویروس  کووید ۱۹ در  چین بود . این محدودیت ها در هفته های اخیر  تا حدودی  کاسته شد ولی بازیافت  تقاضا  به کندی صورت می گیرد. با توجه به نگرانی های زیادی که در خصوص آینده اقتصاد جهان وجود دارد چشم انداز تقاضا  برای  پروپان به جز در مقاطع خاص فصلی در اثر سرما  همچنان کاهشی خواهد بود. سود تولید در واحد های PDH   کماکان  در  حال  کم شدن  است و  این  باعث  کاهش  میزان  تولید  به ۷۵ درصد در هفته اول آگوست درواحدهای PDH چین  شده است  که در سال گذشته با ۹۲ درصد ظرفیت خود کار می کردند. پیش بینی آرگوس این است که میزان تولید در این واحدها درماه‌های آینده در حدود ۸۰ درصدویا کمتر خواهد بود. شروع به کار چند واحد مشابه دیگر و همچنین محیط اقتصادی نامناسب برای سودآوری در این  صنعت می تواند میزان عرضه را بیشتر از تقاضا نماید.
علاوه بر واحدهای موجود تولید گاز مایع  ومحصولات پتروشیمی دیگر همانند پروپیلن ، قرار است ۱۱ واحد پتروشیمی دیگر در نیمه دوم سال جاری میلادی در چین راه اندازی گردد که ظرفیت این واحدها ۷ میلیون تن در سال میباشد ولی چشم انداز ضعیف پتروشیمی در آینده ممکن است باعث کاهش تقاضا گردد زیرا میزان تولید باید قاعدتاً کمتر از این باشد و با توجه به شرایط موجود در منطقه، کنترل چندانی هم بر روی تاخیر هایی که در راه اندازی این واحد ها ممکن است به وجود بیاید وجود ندارد.

برای مطالعه مقاله تغییرات مهم در بازار نفت کلیک کنید.

 بررسی اثرات تحریم اروپا بر روسیه

بررسی اثرات تحریم اتحادیه اروپا بر روی نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه نشان می دهد که ابعاد تحریم از ماه مارس سال جاری میلادی مرتبا افزایش یافته و تا پایان سال جاری میلادی به نزدیک به سه و نیم میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اگرچه واردات نفت خام و فرآورده های نفتی  روسیه تا ماه جولای سال جاری و همزمان با تحریم ها ادامه یافته است ولی از ماه آگوست مرتباً محصولات روسی با محصولاتی از سایر منابع جهان جایگزین شده اند و میزان این جایگزینی نیز تا پایان سال جاری میلادی بیشتر خواهد شد ضمن اینکه از ماه آگوست دیگر فراورده ها و محصولات روسی حتی از طریق خط لوله نیز وارد اتحادیه اروپا نشده اند. به این ترتیب همزمان با گسترش دامنه تحریم‌ها مراحل جایگزینی نیز گسترده تر شده و در حالی که در ماه های اول سال خبری از جایگزینی محصولات روسی نبوده است از میانه سال ، تحریمها شدت یافته ودر پایان سال شاهد افزایش نسبتا زیاد تحریم‌های حمل دریایی و خطوط لوله روسی خواهیم بود.

 بررسی اثرات تحریم اروپا بر روسیه

بررسی میزان تولید و نیاز به واردات و همچنین میزان صادرات و مصرف در کشورهای آمریکا کانادا و مکزیک آمریکای جنوبی شمال غرب اروپا منطقه مدیترانه خاورمیانه آفریقا روسیه و سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین آسیا-اقیانوسیه نشان می دهد که بالاترین میزان تولید تا پایان سال جاری میلادی مربوط به آمریکا و در مرحله بعد مربوط به خاورمیانه خواهد بود. در خصوص صادرات گاز مایع نیز بیشترین میزان صادرات از آمریکا  وخاور میانه خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *