تجزیه و تحلیل بازار روزانه ی بنزین خاورمیانه و آسیا

بنزین خاورمیانه و آسیا امروز

تجزیه و تحلیل بازار روزانه ی بنزین خاورمیانه و آسیا

طبق آخرین گزارش ها، ذخایر بنزین آمریکا 5.29 میلیون بشکه کاهش یافت شرکت های انجن پترولیوم و پاکستان استیت اویل به دنبال خرید بنزین در بازار محلی کره جنوبی به دنبال نفتکش های کلاس MR بیشتر برای حمل محموله های خود روند رو به رشد بازار بنزین آسیا در روز پنجم آگوست همچنان ادامه داشت.

چرا که افزایش روز افزون قیمت در بازار RBOB – Brent ایالات متحده ، کرَک اِسپرد منطقه ای را به بالاترین سطح خود در چند سال اخیر رساند. در آخرین تغییرات بازار در چهارم آگوست و در ساعت 2:30 به وقت گرینویچ، ارزش کرک RBOB – Brent ایالات متحده با یک جهش بزرگ، در حدود 2.54 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود در چهار سال گذشته یعنی 24.16 دلار در هر بشکه رسید.

آخرین بار در 31 آگوست 2017 شاهد چنین سطحی از افزایش قیمت بودیم که در آن تاریخ افزایش 31.83 دلاری در هر بشکه در بازار رخ داد. این جهش چشمگیر مستقیما از کاهش شدید ذخایر بنزین آمریکا ناشی می شود. چرا که آخرین داده های منتشر شده از سوی اداره ی اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در چهارم آگوست نشان می دهد که ذخایر ملی این کشور در هفته ی منتهی به 30 جولای، حدود 5.29 میلیون بشکه کاهش یافته و به 228.87 میلیون بشکه رسیده است.

تحلیلگران معتقدند که این افت موجودی عمدتا مطابق با کاهش شدید پیش بینی شده توسط موسسه نفت آمریکا بود که پیشتر تخمین زده بود موجودی بنزین این کشور 5.75 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.S & P Global Platts چندی قبل گزارش داده بود که پس از بررسی های کارشناسان این نهاد، تنها 1.1 میلیون بشکه افت موجودی را پیش بینی می کنند.

لازم به ذکر است، افزایش برداشتی که از ذخایر بنزین ایالات متحده از اوایل جولای شروع شد، یک از بزرگترین برداشت های سال جاری بود و کاهش ذخایر 3.2 درصدی، بزرگترین کسری این کشور را از اواخر ماه مارس به وجود آورد.

به این ترتیب، بیشترین اختلاف قیمت بین بنزین فوب 92 RON سنگاپور در مقابل نفت خام ICE Brent در معاملات ابتدای ماه بین 9.70 دلار تا 9.80 دلار در بشکه در ساعت 02:30 به وقت گرینویچ در پنجم آگوست به ثبت رسید، که این ارقام جهش 5.29 درصدی نسبت به معاملات جلسه ی قبل را نشان می دهد.

داده های S & P Global Platts نشان می دهد که در این شرایط، ارزش کرَک اِسپرِد بنزین در بالاترین سطح دو سال اخیر قرار می گیرد. چنین رشدی آخرین بار در 5 نوامبر 2019 مشاهده شد که این میزان به 9.83 دلار در هر بشکه رسید.

در همین حال، به نظر می رسد که در بخشی از بازار محلی آفریقا و آسیای جنوبی تقاضای قابل توجهی برای بنزین به وجود آمد است. چندی پیش در بازار اخباری منتشر شد مبنی بر این که انجن پترولیوم (Engen) شرکت پالایش نفت آفریقای جنوبی، به دنبال تهیه ی محموله ای 37000 میلیون تن از بنزین 95 RON می باشد.

بر اساس اسناد منتشر شده از این مناقصه، این شرکت به دنبال بارگیری محموله در تاریخ 20 تا 22 آگوست از دریای مدیترانه، یا از 31 آگوست تا 2 سپتامبر از خلیج فارس، و یا از 27 تا 29 آگوست از سنگاپور مالزی است. مناقصه انجن پترولیوم در 5 آگوست به همراه اعتبار روز بعد به اتمام می رسد.

همچنین گزارش شد که شرکت پاکستان استیت اویل (PSO) محموله ای به حجم حداکثر 165000 میلیون تن بنزین 92 RON و حداکثر 4000 میلیون تن بنزین 97 RON را برای تحویل در ماه اکتبر به مقصد بندر کیامری کراچی درخواست کرده است.

بر اساس سند منتشر شده از مناقصه ی پاکستان استیت اویل، پیشنهادات مربوط به دو کلیپ متشکل از 55000 میلیون تن بنزین 92 RON که برای تاریخ تحویل 1 تا 13 اکتبر و یا 13 الی 26 اکتبر که به ترتیب در 30 آگوست و 9 سپتامبر ارسال می شود، و برای یک محموله ترکیبی متشکل از 55000 میلیون تن بنزین 92 RON و 4000 میلیون تن بنزین 97 RON برای تحویل در 26 الی 31 اکتبر و تاریخ ارسال حداکثر تا 20 سپتامبر، می شود.

در حال حاضر در اخبار حمل و نقل دریایی، بیشتر محموله های بنزین بارگیری شده از مبدا بنادر آسیایی رصد می شود. گزارش ها حاکی از آن است که نفتکش MR Aquarius برای بارگیری بنزین از بنادر کره جنوبی به مقصد هاوایی رزرو شده است. همچنین گزارش شده، که نفتکش الکساندروس برای بارگیری محموله ای شامل ترکیبی از بنزین و دیزل فوق سبک (فوق گوگرد پایین) در ماه آگوست از مبدا بنادر کره جنوبی به مقصد نیوزلند فراخوانده شده است.

تجار فعال در بازار انرژی در خصوص شرایط بازار 5 آگوست توضیح دادند که در حال حاضر بازار دیزل فوق سبک (فوق کم گوگرد) در شرایط متعادل و تقریبا با ثباتی قرار دارد. در خصوص تقاضای بازار داخلی چین برای گازوئیل، به دلیل سیل شدید اخیر در برخی استان های چین و همچنین افزایش شیوع ویروس کرونا در بخش هایی از این کشور، نگرانی هایی وجود دارد. با این حال برخی از منابع اطلاع دادند که بازار ULSD (گازوئیل فوق العاده کم گوگرد) به نظر می رسد هنوز هم با ثبات و تقاضا رو به افزایش است.

یک تاجر گازوئیل مستقر در سنگاپور در 5 آگوست تایید کرد که بازار بسیار متعادل است. یکی دیگر از تاجران توضیح داد که هنوز در مورد تقاضای بازار داخلی چین شفافیت کمی وجود دارد و اکثر فعالان بازار هنوز هم در حال انتظار و نظاره کردن بازار هستند.

همچنین در حال حاظر تحلیل و تخمین میزان تقاضای بازار داخلی چین، کمی دشوار است. برخی منابع نیز توضیح دادند، در حالی که احتمال بهبود تقاضای گازوئیل در شرایط افزایش پاندمی کرونا، به ویژه در جنوب شرقی آسیا همچنان نامعلوم است، اما برخی از پشتیبانی های مشخص از سوی آربیتراژ گران برای انتقال بشکه ها از هند و خلیج فارس به خارج از منطقه و به خصوص به سمت غرب صورت می گیرد.

در آخرین تحولات بازار به نظر می رسد که تمایل بازار برای نفتای آسیا کاهش یافت است؛ چرا که تاثیر این موضوع در معاملات امروز کاملا احساس می شد. فعالان بازار در این خصوص گزارش کردند که در معاملات تحویل سپتامبر تا اکتبر بعد از ظهر پنجم آگوست، میانگین سوآپ اِسپرد نفتا ژاپن در 8 دلار در هر میلیون تن ثابت شده بود. داده های S&P Global Platts نشان می دهد که این رقم نسبت به معاملات روز چهارم آگوست که در 8.25 دلار در هر میلیون تن بسته شده بود، کاهش یافته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *