بازار نفت خام دریای شمال

بازار نفت خام دریای شمال

به گزارش بازار نفت و گاز انتظار می رود صادرات محموله های تحویل سپتامبر ایالات متحده افزایش یابد چهارمین نفتکش کلاس VLCC، برای بارگیری نفت خام میدان نفتی فورتیز، وارد ترمینال دریایی Hound Point شد به گفته تجار فعال در بازار نفت خام دریای شمال، صادرات نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت (WTI) میدلند آمریکا، برای تحویل در ماه سپتامبر افزایش می یابد.

یکی از فعالان بازار نفت خام دریای شمال پیشتر عنوان کرد که WTI Midland در صورت ورود به اروپا، می تواند بر گرید هایی مانند Ekofisk (یک میدان نفتی در بلوک 2/4 بخش نروژی دریای شمال) فشار آورد. وی در مصاحبه ای در 9 آگوست توضیح داد: ممکن است صادرات ایالات متحده افزایش یابد. آربیتراژ WTI / Brent چندان بد نیست و با پشت سر گذاشتن روز های اوج مسافرت های جاده ای در فصل تابستان، احتمالاً در بازار شاهد عرضه ی بیشتری خواهیم بود.

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق فعالان بازار این موضوع را تایید می کنند که فعالیت های تجاری فوب ایالات متحده در خلیج مکزیک افزایش یافته است، برخی از تجار اروپایی معتقد هستند که هنوز هم معاملات محدودی برای تحویل نفت خام اروپا در جریان است.

با نگاهی به داده های نرم افزار cFlow متوجه می شویم که سه Aframaxe (نفت کش با ظرفیت بین ۸۰۰۰۰ تا ۱۱۹۰۰۰ تن)، در هفته منتهی به 8 آگوست در پایانه Teesport (یک بندر بزرگ دریایی که در شمال بریتانیا واقع شده است) پهلو گرفته اند. پس از بررسی این اطلاعات، متوجه شدیم که نفت کش های Aframaxes Nordtulip

و Front Castor به ترتیب در سوم آگوست و پنجم آگوست در Teesport نفت خام Ekofisk را بارگیری کردند و قرار است محموله ی خود را به روتردام برسانند. علاوه بر این cFlow نشان داد که نفت کش Aframax Rumford نیز در 8 آگوست در OPL (محدوده ی خارج از بندر که کشتی ها برای جلوگیری از هزینه های بندری در آن می مانند) بندر Teesport لنگر انداخت تا در روز های آینده نفت خام Ekofisk را برای ارسال به مقصدی نامعلوم، بارگیری کند.

در همین حال داده های cFlow مجددا نشان داد که چهارمین نفتکش کلاس VLCC در 7 آگوست برای بارگیری نفت خام میدان نفتی فورتیز، وارد ترمینال دریایی Hound Point (واقع در ساحل جنوبی اسکاتلند که توسط INEOS به عنوان پایانه صادرات نفت دریای شمال اداره می شود) شد.

در حالی که مقصد این نفتکش تا کنون ناشناخته باقی مانده است، اما VLCC ها معمولاً نفت خام را به بنادر آسیا منتقل می کنند. پیش از این نفتکش های VLCCs Marine Hope ، Dickens و Baltic Glory به ترتیب در 7 ، 18 و 30 جولای در این بندر پهلو گرفته بودند و انتظار می رود که طبق داده های cFlow، نفت خام میدان نفتی فورتیز را به چین برسانند. فعالان بازار نفت دریای شمال در حال حاضر نسبت به بازار معاملات آربیتراژی نفت خام میدان نفتی فورتیز با شرکت های آسیایی خوشبین هستند و اعتقاد دارند که معاملات آربیتراژی فعلا بازار را به گردش در می آورند.

علی رغم تمام نگرانی هایی که از سوی برخی از تجار در رابطه با اتمام این فصل و افزایش حجم نفت خام WTI Midland در بازار وجود دارد، بسیاری از فعالان حوزه انرژی انتظار دارند که ثبات نفت دریای شمال در بازار فراورده های اروپا به خوبی حفظ شود. به عنوان مثال ترکیبات EMEA light end ها که همچنان شاهد افزایش چشمگیر خرید آن ها در میان تقاضای شدید بازار برای صادرات بنزین و تقاضای همیشگی پتروشیمی ها برای نفتا و LPG هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *