تجزیه و تحلیل فرآورده های نفتی اروپا

تجزیه و تحلیل فرآورده های نفتی اروپا

تجزیه و تحلیل فرآورده های نفتی اروپا و آمریکا در روز ۲۲آوریل

صنعت پتروشیمی ، (به انگلیسی: Petrochemical industry) بخشی از صنایع شیمیایی است که فراورده‌های شیمیایی را از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند. البته برخی از ترکیبات شیمیایی ساخته‌شده از نفت و گاز از سایر سوخت‌های فسیلی مانند ز غال سنگ یا منابع تجدیدپذیر مانند ذرت، میوه خرما یا نیشکر نیز به‌دست می‌آیند.

کاهش عرضه استایرن در فرآورده های نفتی اروپا و آمریکا

تجزیه و تحلیل فرآورده های نفتی اروپا بازار بنزن اروپا وقیمت های بنزن در هفته منتهی به ۲۲آوریل مصادف با ۲اردیبهشت به دلیل بالارفتن قیمت استایرن ،افزایشی بود وقیمت ها مورد حمایت قرار گرفت.

قیمت ۵تا۳۰روزه بنزن در تاریخ ۲۲آوریل برای تحویل براساس ترم CIFبنادر سه گانه اروپایی به ۱۲۱۹دلار در هر تن رسید که نسبت به روز قبل ۵۰سنت افزایش ونسبت به قیمت های کل هفته۲۸.۷۵سنت افزایش داشت.

ارزیابی های قیمت برای ماه‌های آوریل ،می،ژوئن وجولای ۱۲۲۱دلار در هرتن است. استایرن در مرحله تولید به میزان کافی عرضه نشدکه باعث افزایش قیمت آن در بازار شد وبا قیمت هایی بین ۲۱۰۰تا۲۵۰۰دلار در هر تن در روز ۲۲آوریل برای تحویل در ماه آوریل معامله شد.

پیش بینی می شود در ماه می با افزایش واردات بنزن از آسیا فشار از بازار استایرن برداشته شود واحتمالا کاهش قیمت در ماه می آغاز گردد.

در آمریکا به دلیل کاهش قیمت نفت وست تگزاس اینتر مدییت قیمت بنزن با یک سنت کاهش در هر گالن به ۴۰۷ سنت در هر گالن رسید.

قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینتر مدییت با ۱.۷دلار کاهش در هر بشکه به۱۰۲.۰۷دلار رسید که کاهش ۱.۶۶درصدی نسبت به روز قبل را نشان می دهد.

نسبت بنزن به نفت خام از ۱.۶۵درصد دروز ۲۱آوریل به ۱.۶۷درصد در روز ۲۲ آوریل رسید.بازار بنزن در آمریکا در این هفته یک بازار کم تحرک وبی رونق با تعداد اندک معاملات بود .

LyondellBasellکه دارای یک پالایشگاه در شهر تگزاس با ظرفیت تولید۱۳۰هزار تن بنزن در سال است،

در روز ۲۱آوریل اعلام نمود که این واحد تولید بنزن خود را تا پایان دسامبر ۲۰۲۳تعطیل خواهد نمود.

Phillips66 Allianceنیز یک شرکت دیگر آمریکایی است که پیش از این ودر ماه نوامبر اعلام نمود که قصد دارد پالایشگاه خود در لوییزیانا را تبدیل به ترمینال فروش فرآورده های نفتی نماید.

در روز ۲۲آوریل قیمت استایرن در آمریکا،تغییر را نپذیرفت وبرروی ۲۱۵۰دلار در هر تن باقی ماند.

میزان تولیدو عرضه استایرن در آمریکا پایین بودوتقاضا که معمولا در این فصل زیادتر از سایر ماه‌های سال است افزایش داشت در حالی که عرضه کالا  به صورت خرید آنی امکان پذیر نبود وفراوانی محصول درحد پایینی قرارداشت.

کاهش عرضه استایرن در فرآورده های نفتی اروپا و آمریکا

تحلیل نفت در بازار امروز+۲۶ آوریل

افزایش قیمت تولوئن وزایلین در آمریکای لاتین

تجزیه و تحلیل فرآورده های نفتی اروپا قیمت تولوئن در روز ۲۲آوریل با ۹دلار افزایش به۱۰۳۹دلار بر اساس شرایط تحویل فوب برزیل رسید.

قیمت زایلین ترکیبی نیز با ۱۵ دلار افزایش به ۹۶۵ دلار بر اساس ترم تحویل فوب برزیل رسید.

در آسیا درروز ۲۲آوریل قیمت تولوئن با ۱۰دلار کاهش به ۱۰۶۰دلار در هر تن به صورت تحویل فوب در بنادرکره جنوبی و چین رسید.

Isomer-MX با ۵ دلار کاهش در هر تن به ۱۱۲۱دلار براساس ترم تحویل فوب کره جنوبی رسید.

این محصول براساس ترم تحویل CFRتایوان به۱۱۲۹دلار وبراساس ترم تحویل CFRچین به ۱۰۷۷دلار در هر تن رسید. در اروپا قیمت اورتوزایلین با افزایش ۱۰دلاری نسبت به هفته گذشته به ۱۴۳۵ دلار در هر تن رسید که این قیمت در شمال غرب اروپا ۲۹۵دلار بییشتر از قیمت در ماه مارس است.

این افزایش قیمت به دلیل کاهش واردات اورتو زایلین اروپا از روسیه است ومی توان آن را نوع خود تحریمی تلقی نمود که با توجه به تصمیمات اغلب کشورهای اروپایی برای مقابله باروسیه اتخاذ گردیده است.

در آمریکا قیمت پارازایلین براساس ترم تحویل فوب خلیج آمریکا نسبت به روز قبل یعنی ۲۱ آوریل با ۵دلار کاهش به ۱۲۸۴ دلار در هر تن رسید.

البته این قیمت نسبت به هفته قبل ۳دلار بیشتر است.سه واحد تولید استایرن در آمریکا تعطیل شده اند .

یک واحد تولیدی باظرفیت ۷۷۹هزارتن در سال که در ماه مارس خط تولید خود را متوقف نموده است  قرار است تا نیمه ماه می بازگشایی شود.

دومین واحد تولید استایرن با ظرفیت ۵۷۰هزارتن تولید در سال که در حال حاضر  تعطیل است قرار است در آغاز ماه می تولید استایرن خود را از سر بگیرد.

سومین‌واحد تولید استایرن با ظرفیت تولید ۴۵۳هزار تن استایرن در سال که در پایان ماه مارس تعطیل شده است قرار است در ماه می وارد مدار تولید شود.

با بسته شدن این سه واحد تولید استایرن در آمریکا ،تجار فراورده های شیمیایی چشم به بازار های اروپا دارند وبازار های اروپا نیز خود تولید آتی در حدصادرات به آمریکا ندارند ولی اخیرا واردات زیادی از بازار های آسیایی داشته اند که می توانند آن را به آمریکا صادر کنند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *