تحلیل آبان ماه محصولات پتروشیمی آسیا

تحلیل آبان ماه محصولات پتروشیمی آسیا

بنزن

  •  بنزین آسیایی: فوب کره به دلیل کاهش قیمت SM در هفته 19.66 دلار در میلیون تن کاهش می یابد.
  • واردات بنزن چین در سپتامبر 24 درصد کاهش می یابد.
  • هزینه های حمل و نقل به چین افزایش می یابد.

به گزارش بازار نفت و گاز، بنزن آسیایی با 19.66 دلار/ میلیون تن کاهش در هفته به 992.67 دلار/ تن فوب کره، یعنی ضعیف تر مونومر استایرن، رسید و به تدریج قیمت بنزن داخلی در چین نیز کاهش یافت. قیمت SM در مدت مشابه 54 دلار در میلیون تن کاهش یافت و به 1266 دلار/ میلیون تن در CFR چین رسید. شاخص داخلی چین شرقی در روز با 108 یوان/ میلیون تن کاهش به 7.980 یوان/ میلیون تن معادل 1.081.25 دلار در میلیون تن براساس برابری واردات ارزیابی شد.

از نظر لجستیکی، باتوجه به داده های گلوبال پلاتس S&P مسیر کره جنوبی به شرق چین در 22 اکتبر پس از آن که با 10 دلار/ میلیون تن افزایش تا 50 دلار/ میلیون تن در روز برآورد شد، با محموله های 2.000-3.000 تن به بالا در ژانویه 2008 شباهت داشت.

تولوئن

تولوئن آسیایی در 22 اکتبر با 7 دلار/ میلیون تن کاهش در روز، 829 دلار/ میلیون تن در فوب کره و همچنین با 4 دلار/ میلیون تن افزایش، 869 دلار/ میلیون تن در CFR چین ارزیابی شد. هیچ پیشنهاد شفافی در فرایند ارزیابی بازار ثبت نشده است.

قیمت فوب کره در نوامبر با قیمت 829 دلار/ میلیون تن ارزیابی شد که کمتر از پیشنهاد قیمت 830 دلار/ میلیون تن در نیمه دوم نوامبر بود. CFR چین نیز با در نظر گرفتن هم افت قیمت در مجتمع انرژی و هم افزایش قیمت داخلی در شرق چین، با 4 دلار/ میلیون تن افزایش تا 869 دلار/ میلیون تن برآورد شد. قیمت داخلی مخزن سابق در شرق چین با 20 یوان/ میلیون تن افزایش به 6.810 یوان/ میلیون تن رسید و براساس برابری واردات، معادل 917.57 دلار در میلیون تن بود که 2.73 دلار/ میلیون تن در روز افزایش یافت. افزایش قیمت داخلی برای چهار روز متوالی ادامه داشت.

اختلاف بین شاخصهای CFR چین و فوب کره تا 40 دلار در میلیون تن برآورد شد که مطابق با ارزش روز در بعد ازظهر 11 دلار در میلیون تن افزایش داشته است. اختلاف نقدی تولوئن CFR هند کمتر از 70 دلار در میلیون تن ارزیابی شد.

در پی معاملۀ در فوب کره که با اختلاف نقدی 70 دلار در میلیون تن انجام شد، قیمت مستقیم با 17 دلار/ میلیون تن کاهش تا 899 دلار در میلیون تن ارزیابی شد. FOB SEA نیز با 10 دلار/ میلیون تن کاهش در هفته به 840 دلار در میلیون تن رسید که تا حدی ضعیف تر از شاخص فوب کره بود. علاوه براین، CFR SEA با 4 دلار/ میلیون تن کاهش در 881 دلار/ میلیون تن بدون تغییر باقی ماند. این ارزیابی ها بالاتر از ایده خرید CFR SEA در نیمه دوم نوامبر بین 870-880 دلار در میلیون تن بود.

بیشتر بخوانید:تحلیل بازار نفت آسیا اقیانوسیه-۱۸اکتبر

پارازایلین

  • پارازایلین آسیایی: کاهش زیرساخت های ضعیف
  • مبادله کالا با مبدأ آسیا در سپتامبر با قیمت 940-941 دلار در میلیون تن
  • هدف چین افزایش بازدهی صنعت پتروشیمی تا سال 2025 است.

پارازایلین آسیایی باوجود جهش مجدد در مجتمع بالادستی انرژی در اواسط هفته، به دلیل زیر ساختهای ضعیف سقوط کرد. سقوط پارازایلین آسیایی در 22 اکتبر با 12 دلار/ میلیون تن کاهش در روز و 28.17 دلار/ میلیون تن در هفته به 939.5 دلار/ میلیون تن در CFR تایوان/ چین و 919.5 دلار/ میلیون تن در فوب کره رسید.

براساس ارزیابی های پلاتس در 22 اکتبر، محموله دسامبر با مبدأ آسیا بین SKGC سنگاپور و مرکوری سنگاپور با قیمت 940 دلار در میلیون تن معامله شد و پس از افزایش پیشنهادات SKGC سنگاپور، دومین معامله متعاقبآ با قیمت 941 دلار در میلیون تن بین طرفین انجام شد. سود نفتا نتوانست بازار پارازایلین را تقویت کند زیرا نگرانی از کاهش سهام و روند کند تقاضا کند همچنان بر بازار حاکم است.

گسترش پارازایلین-نفتا برای چهارمین روز متوالی به کمترین میزان دو هفته ای یعنی 153.875 دلار در میلیون تن رسید؛ 15 دلار/ میلیون تن در روز و 29.795 دلار/ میلیون تن در هفته کاهش داشت.

به گفته منابع، بحث کاهش نرخ عملیات در مناطق آسیایی به دلیل تحت فشار بودن حاشیه های تولید همچنان ادامه داشت؛ در حالی که شرکت کنندگان در بازار کاهش نرخ عملیات در چین را به دقت زیر نظر داشتند. کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین برنامه های جدیدی را برای صنایع کلیدی به منظور افزایش بهره وری انرژی ارائه داده است.

این صنایع شامل پالایش نفت، پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم می شود. پالایش نفت و پتروشیمی بایستی اطمینان حاصل کنند که بیش از 30 درصد از ظرفیت کارخانه با استاندارد صنعتی در حوزه انرژی مطابقت دارد. همچنین “خروج منظم” ازظرفیت های تولید کم بازده و ساخت CDU با ظرفیت کمتر از 10 میلیون تن در سال، واحدهای کرکینگ کاتالیزوری سیال با ظرفیت کمتر از 1.5 میلیون تن در سال و بازسازی مداوم کاتالیزور من جمله واحدهای استخراج آروماتیک با ظرفیت کمتر از 1 میلیون تن در سال برنامه ریزی شد.

متانول

  • متانول آسیایی: زغال سنگ چین 63 دلار/ میلیون تن در هفته کاهش یافت.
  • معاملات زغال سنگ و متانول در ژانویه به ترتیب 19.3 و 4.84 درصد در هفته کاهش یافت.
  • ادامه بحث های کمرنگ در جنوب شرق آسیا و تایوان

قیمتهای اسپات متانول آسیایی هفته را با شیب ملایمی به پایان رساند که متأثر از بی ثباتی در بازار متانول چین بود مذاکرات کمتری در مورد قیمتهای ثابت صورت گرفت. قیمت متانول CFR چین در 22 اکتبر با 63 دلار/ میلیون تن کاهش به 382 دلار در میلیون تن رسید. قیمت متانول داخلی در شرق چین در اواسط هفته پس از اعلام اقدامات دولت چین در اواخر 19 اکتبر برای جلوگیری از افزایش زغال سنگ و حدس و گمانها، کاهش یافت.

این بی ثباتی شرکت کنندگان در بازار را به حاشیه کشاند و تا پایان هفته پیشنهادات قیمت ثابت همچنان به گوش می رسید. برای معاملاتی که ازطریق بازار MOC در CFR تایوان/ چین گزارش می شود، خریداران نمی توانند Jiaxing را بعنوان یک بندر تخلیه بصورت یک طرفه اعلام کنند.

با این حال، ممکن است این بندر پذیرفته شود. پلاتس انتظار دارد طرفین معاملات منطقی برخورد کنند زمانی که وجود شرایط استثنایی فروشندگان را مجبور به تعویض کشتی و یا خریداران را مجبور به تعویض پایانه پس از عقد قرارداد می کند. خریداران نبایستی مانع از تعویض کشتی ها و یا تخلیه بار شوند. اگر شناور جایگزین برای تخلیه بار اعلام آمادگی کرد، خریداران نباید فروشندگان را تحت فشار قرار دهند.

بیشتر بخوانید:تحلیل بازار نفت آسیا اقیانوسیه-۱۸اکتبر

تحلیل بازار جهانی آرگوس

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *