تحلیل بازار جهانی آرگوس

کاهش سهام در اروپا و ایالات متحده

به گزارش بازار نفت و گاز، افزایش قیمتها در زمستان بازارهای انرژی با نزدیک شدن به فصل زمستان در نیمکره شمالی بسیار تحت فشار قرار گرفته اند. با خروج اقتصاد جهانی از محدودیت های همه گیر، مجموعه وسیعی از بازارهای انرژی با مشکل مواجه شده و از طرفی، تنگناهای زنجیرۀ تأمین جهانی را نیز آشکار می سازد.

قیمت برق، زغال سنگ و گاز طبیعی بسیار بی ثبات شده است؛ حتی اگر مزایای طبیعی نفت بعنوان یک سیال اثرات آن را محدود کند، باز هم این نوسانات را به حاشیه محصولات تصفیه شده انتقال می دهند. افزایش روز افزون قیمت ها: 29 درصد افزایش در مقایسه با 500 درصد افزایش قیمت گاز طبیعی؛ 300 درصد زغال سنگ و 200 درصد NGL. شریک اوپک پلاس در ریاض از این دیدگاه حمایت می کند.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه ای گفته بود که من هیچ مشکل خاص و حتی نوسان عمده ای در بازار نمی بینم. مقامات اوپک پلاس در تلاش هستند تا تصمیم خود در 4 اکتبر را برای ادامۀ کاهش تدریجی تولید توجیه کنند. اما توجیه نوسانات برق و گاز از یک سو و نفت از سوی دیگر یک روند بسیار ضعیف محسوب می شود.

زمستانهای سرد و بحران سوخت زمستانی

براساس داده های آژانس بین المللی انرژی، سهام تجاری در ماه جولای به زیر میانگین 2015-19 در OECD کاهش یافت. باتوجه به نمودار زیر، داده های با فرکانس بالا نشان می دهد که کسری فصلی از آن زمان تاکنون به 40 میلیون دلار افزایش یافته است که عمدتآ از کاهش سهام در اروپا و ایالات متحده ناشی شده است.

کاهش سهام در اروپا و ایالات متحده

اگر شرایط جوّی در زمستان معتدل باشد، این حاشیه می تواند کافی باشد؛ اما علائم اولیه این فرضیه را تأیید نمی کنند. هواشناسان در سراسر جهان احتمال تداوم شرایط لانینا را در چهار تا پنج ماه آینده در اقیانوس آرام پیش بینی کرده اند؛ این شرایط معمولآ با زمستانهای سردتر در بازارهای کلیدی سوختهای گرمایشی در شمال آسیا، شمال امریکا، کانادا و اروپا همراه است.

اگر زمستان سردی در پیش رو داشته باشیم، کمبود گاز طبیعی و عرضه زغال سنگ باعث تغییر در تولید برق ازطریق نفت می شود؛ که می تواند بر اساس شرایط جوّی، تقاضا را تا 500.000 بشکه در روز افزایش دهد. با توجه به ارزیابی های آژانس بین المللی انرژی، تولید کنندگان مقیاس کوچک می توانند بیش از 100.000 بشکه در روز به تقاضای گازوئیل در چین و هند اضافه کنند. به دلیل انعطاف پذیری بالای زنجیرۀ تأمین، قیمت نفت نسبت به سایر منابع انرژی بی ثبات تر است.

نفت شیل با چرخه کوتاه شش تا نه ماهه به بازار عرضه می شود و اوپک پلاس بعنوان تنها منبع حاشیه ای عرضه در کوتاه مدت خارج از سهام استراتژیک باقی می ماند. با این حال، شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه اعضاء اوپک پلاس مایل به خروج از افزایش برنامه ریزی شدۀ خود باشند؛ حتی در حالی که سیگنال های بازار از آنها بخواهد تا از بحران سوخت زمستانی جلوگیری کنند.

حمایت اوپک پلاس از استراتژی ثابت اما تدریجی عربستان سعودی، روسیه و امارات متحده عربی در اوپک پلاس درخواست های مبنی بر افزایش سریع تر و تهاجمی تر نفت برای مهار افزایش قیمت نفت را رد کردند. از زمانی که اوپک پلاس آخرین محدودیت تولید خود را در ماه مه سال گذشته اعمال کرد، قیمت نفت در مسیر صعودی قرار گرفت.

معاملات آتی آیس برنت در 15 اکتبر بالای 85 دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین رقم در سه سال گذشته بود. محمد فرج المزروعی وزیر انرژی امارات بدون ابراز نگرانی از افزایش قیمتها در مراسم هفتۀ انرژی روسیه در مسکو گفت که این اتحاد پیامدهای خوبی به همراه داشته است.

حتی اگر مسکو و شرکای اوپک پلاس تمام تلاش خود را برای ثبات بازار نفت بکار گیرند. پوتین تأکید می کند که اوپک پلاس به دنبال اجتناب از “پیک های شدید قیمت”، با “تصمیمات دشواری” برای اقتصاد هر یک از اعضاء خود مواجه است. همچنین می گوید که موضع این گروه، افزایش تولید نفت خام متناسب با نرخ تقاضا است.

تصمیم اوپک پلاس برای بازگردان میزان تولیدی که سال گذشته از بازار حذف کرد، مستلزم افزایش ماهانه 400.000 بشکه/ روز تا آوریل سال آینده است که پس از افزایش 432.000 بشکه/ روز در ماه تا 9.7 میلیون بشکه در روز دنبال می شود. این گروه در نشست ماه جاری بر این نقشه راه (تصمیم) تأکید کردند و با وجود این فرضیات که بازار ممکن است به افزایش بیشتری نیاز داشته باشد، افزایش 400.000 بشکه/ روز سهمیه تولید جمعی خود را برای ماه نوامبر تحریم کرد.

بیشتر بخوانید:اخبار بازار محصولات پتروشیمی

قیمت بنزین در اروپا تغییر کرد

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *