تحلیل بازار روزانۀ پلاتس نفت خام در آسیا-اقیانوسیه

تحلیل بازار روزانۀ پلاتس نفت خام

به گزارش بازار نفت گاز پتروشیمی پرتامینا مناقصۀ میعانات برای تحویل در نوامبر را صادر می کند. حق بیمه نقدی برای نفت خام پیرنه استرالیا افزایش یافت. به دنبال برخی فعالیتهای تجاری در بازار میعانات و برنامه بارگیری کوتاه تر در شلف شمال غربی استرالیا در ماه، فعالان بازار در 7 سپتامبر شاهد فعالیتهای مناقصه ای از پرتامینای اندونزی بودند که میتواند از حق بیمۀ نقدی در بازار میعانات بیشتر حمایت کند.

به گفتۀ دلالا، پرتامینای اندونزی که به نمایندگی از مجتمع پتروشیمی ترنس پسیفیک پتروکمیکال ایندوتاما PT خرید می کند، به دنبال آن بود که 300-650 هزار بشکه میعانات برای پالایشگاه توبان ازطریق مناقصه ای با تاریخ اعتبار تا 13 سپتامبر، در 1-5 نوامبر تحویل دهد. همچنین در مناقصۀ تحویل اکتبر خود، 300 هزار بشکه میعانات اسکروواس برای پالایشگاه توبان خود از خانه تجارت غربی تارافیگورا با دیفرانسیل نامعلوم در ارزیابی پلاتس از نفت خام برنت، CFR خریداری کرد. بنا به اظهارات معامله گران میعانات مستقر در سنگاپور، افزایش کرکهای نفتا همزمان با ظهور تقاضا می تواند از حق بیمه نقدی میعانات حمایت کند.

براساس پلاتس گلوبال S&P، کرک دوم مبادلۀ نفتا در مقابل کرک مبادلۀ نفت خام دبی، در 7 سپتامبر 1.92 دلار در هر بشکه بود؛ در حالی که این رقم در اول سپتامبر بیش از 70 سنت در هر بشکه بود. با این حال، ممکن است صعود بالقوۀ گریدهای سبک شیرین به دلیل شیوع ویروس کووید-19 در آسیا محدود شود. به گفتۀ یکی از دلالان، شنیده شده است که سانتوس استرالیا باتوجه به ارزیابی پلاتس از نفت خام برنت، 550 هزار بشکه نفت خام پیرنه برای بارگیری در 22-26 اکتبر برای کاربر نهایی با هزینه کم 9 دلار در هر بشکه فروخت.

اخیرآ شایعاتی وجود داشت که BHP بیلتون باتوجه به ارزیابی پلاتس از نفت خام برنت، یک محمولۀ نفت خام با وزن مشابه پیرنه به خریدار ناشناس با قیمت بالای 8 دلار در هر بشکه فروخته است. بازاریابی محمولۀ 350 هزار بشکه ای نفت خام ونگوگ برای بارگیری از 25-29 اکتبر همچنان در حال انجام است؛

تحلیل بازار روزانۀ پلاتس نفت خام در دریای شمال

  • تحویل ارزانتر نفت خام امریکا بازار تحت فشار دریای شمال را حفظ کرد.
  • شاخصهای مثبت سایر مناطق در مورد آربیتراژ آسیایی

به گفتۀ دلالان، در 8 سپتامبر تهدید تحویل ارزانتر نفت خام امریکا در بازار دریای شمال که تحت فشار برخی دیفرانسیلها بود همچنان ادامه داشت. باتوجه به MEH، ارزش روتردام تحویل داده شده برای میدلند WTI ایالات متحده در برنت اکتبر کمتر از 20 سنت در هر بشکه بود و برخی از معاملات نفت خام مربوط به اواسط ماه اکتبر در مقایسه با برنت دیتد اکتبر تخفیف های اندکی به همراه داشت.

در اینجا این ابهام وجود دارد که بسیاری از محموله ها قبلآ رزرو کرده اند؛ بنابراین با این وجود، تقاضای کمتری باقی مانده است. در کوتاه مدت، بازار تأثیرات طوفان آیدا بر میزان تولید ایالات متحده و همچنین اثرات احتمالی آن بر افزایش قیمتها و آربیتراژها را ارزیابی می کند. سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در 7 سپتامبر اعلام کرد که بیش از 1.44 میلیون بشکه در روز یا 79 درصد از تولید نفت خلیج به دلیل وقوع طوفان آیدا بیش از یک هفته تعطیل ماند.

طبق گزارشات آفلاین در 6 سپتامبر، این میزان از 1.53 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. در همین حال، فعالان بازار به ارزیابی ورود احتمالی آربیتراژ به آسیا با شاخصهای مثبت از دیگر بازارهای نفت خام برای ماه نوامبر در آسیا من جمله ESPO روسیه و نفت غرب افریقا ادامه دادند.

مدیران BP، اکوئینر نروژ و تولیدکنندۀ بریتانیایی انرژی هاربور با بررسی دقیق نقش انتقال انرژیِ صنعت نفت دریای شمال در آینده در کنفرانس فراساحلی اروپا در 7 سپتامبر بر توانایی صادرات صنعت دریای شمال، تخصص و فناوری انرژی در سراسر جهان من جمله جذب و ذخیره سازی کربن، هیدروژن و پروژه های بادی فراساحلی تأکید کردند. به گفتۀ گوردون بیل رئیس بخش تولید و عملیات BP، انتظارات BP از کاهش تولید نفت و گاز این کشور در سالهای آینده نشان دهندۀ تخصیص حق بیمه است؛ که آن نیز بیانگر مدیریت درست در صنعت دریای شمال است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *