تحلیل بازار روغن پایه از موسسه ICIS

تحلیل بازار روغن پایه از موسسه ICIS

تحلیل بازار روغن پایه از موسسه ICIS

افزایش تقاضای روغن‌ پایه برای سه‌ ماهه دوم

افرادی که تحولات بازار روغن‌ پایه را دنبال می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که تا قبل از شروع سال میلادی میزان تقاضا برای روغن‌ پایه آن‌قدر کم شده بود که فروشندگان حاضر بودند محصولات خود را با تخفیف زیاد به خریداران بفروشند تا بتوانند در پایان سال بخشی از هزینه‌های صرف شده را به حساب‌های خود برگردانند در این میان خریداران برای خرید محصولات خود با یکدیگر به رقابت بر می‌خواستند تا قیمت‌ها را پایین ببرند و فروشندگان روزهای سختی را می‌گذراندند.

کمتر کسی تصور می‌کرد که ظرف مدت ۳ ماه و یا حتی کمتر وضعیت روغن‌پایه به حالتی برسد که خریداران حاضر باشند هر قیمتی را برای تأمین روغن‌ پایه خود بپردازند و دقیقاً پس از شروع سال میلادی روند رو به رشد قیمت روغن به‌ تدریج آغاز شد و پس از جنگ در اوکراین که در حدود یک ماه و نیم ست که آغازشده است وضعیت بازار روغن کاملا با وضعیت روزهای پایانی سال گذشته متفاوت گردد. در هر سه گروه روغن‌های پایه هم‌اکنون میزان تقاضا بسیار بیشتر از میزان عرضه در بازار است.

حمله روسیه به اوکراین تأثیرات بسیار زیادی بر روی بازار گذاشته است و عدم امکان صادرات از منطقه بالتیک باعث گردیده است که حجم زیادی از محصولات وارد بازار نشود و مسائل حمل و لجستیک در این منطقه نیز منجر به حذف بخش نسبتاً زیادی از روغن‌پایه از بازار گردیده است و همین امر خریداران را از نظر تأمین روغن موردنیاز با بحران مواجه نموده است.

افزایش ۱۰۰ تا ۱۷۰ دلاری قیمت روغن‌ پایه

روغن پارافینی SN150 که از روغن‌های پرمصرف گروه یک است در ماه گذشته بر اساس‌ ترم تحویل فوب شمال شرق اروپا ۹۲۰ تا ۱۰۲۰ دلار در هر تن معامله دودر هفته منتهی به ۲۹ مارس مصادف با ۹ فروردین قیمت آن بین۱۱۹۰ تا ۱۲۷۰ دلار معامله‌ شده است و افزایش ۱۵۰ تا ۱۷۰ دلاری را تجربه نموده است. موسسه ICIS که برای بررسی دقیق تحولات بازار همیشه قیمت‌ها را با ۴ هفته قبل در گزارش‌ها خود منتشر می‌نماید، افزایش ۱۷۰ دلاری قیمت را برای روغن‌ پایه در طی ۴هفته به جهش قیمتی بی‌سابقه تشبیه می‌نماید که ارسال‌های اخیر مشابه آن کمتر اتفاق افتاده است.

همین نوع روغن برای تحویل بر روی کامیون بر اساس‌ ترم تحویل FCA شمال غرب اروپا با افزایش ۱۷۰ یورویی نسبت به ۴ هفته قبل مواجه بوده است. روغن دیگر گروه اول یعنی روغن پارافینی SN500 با شرایط مشابه تحویل در شمال اروپا به‌صورت دریایی با ۱۰۰ دلار تا ۱۵۰ دلار افزایش و برای تحویل با کامیون با ۱۰۰ یورو تا ۱۵۰ یورو افزایش توأم بوده است.

روغن برایت استاک گروه اول نیز حداقل ۱۰۰ یورو و حداکثر ۱۵۰ یورو افزایش قیمت داشته است.

"<yoastmark

بررسی بازار جهانی وکس

افزایش قیمت‌ها در گروه دوم و سوم متعادل‌تر است

تغییر قیمت‌ها اگرچه در هر سه گروه که به‌ وضوح مشهود است ولی آنچه در گروه اول روغن‌ها اتفاق افتاده افزایش سه‌ رقمی و بالای ۱۰۰ دلاری بوده است و آنچه در گروه دوم اتفاق افتاده افزایش زیر ۱۰۰ دلار بوده است که عمدتاً بین ۱۰ تا ۴۰ یورویی در معاملات نسبت به ۴ هفته قبل افزایش مشاهده‌ شده است. در گروه سوم نیز بازار باثبات بوده و تقریباً قیمت‌های ۴ هفته قبل هنوز مبنای معامله قرار می‌گیرد. بیشترین افزایش روغن ثبت‌ شده در گروه دوم مربوط به روغن‌ پایه N150 هست که نسبت به ۴ هفته قبل با ۴۰ یورو افزایش بر اساس‌ ترم تحویل بر روی کامیون در مرکز اروپا توأم بوده است.

در گروه دوم نیز میزان عرضه کم و میزان تقاضا رو به افزایش بوده است و تحلیلگران برای ماه آوریل نیز چنین شرایطی را برای روغن‌های گروه دوم پیش‌بینی می‌نمایند زیرا قیمت خوراک واحدهای تولیدی بالاتر خواهد بود و قیمت نفت خام که هم‌اکنون بالاتر از ۱۱۳ دلار است احتمالاً در همین محدوده‌ها نوسان خواهد داشت و یا بیشتر خواهد شد. در حال حاضر با توجه به عدم فعالیت‌های تجاری و متوقف شدن بسیاری از معاملات روغن‌ پایه در منطقه دریای بالتیک و دریای سیاه، کشور ترکیه و همچنین کشورهای غرب آفریقا تقاضای زیادی برای خرید روغن‌ پایه از اروپا دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *