تحلیل بازار قیر + 1401

,
تحلیل بازار قیر

در این مطلب از بازار نفت و گاز به تحلیل بازار قیر در سال 1401 می پردازیم. تفاوت زیادی بین قیمت قیر کره جنوبی، ایران و قیر سنگاپور وجود داشت که باب آربیتراژ قیر به جنوب شرق آسیا را باز کرد. در طول هفته دوم جولای، قیمت ها از ۶۰۰ دلار در هر تن برای حمل در ماه آگوست به ۵۸۰ دلار در پایان هفته رسیدند.

تفاوت قیمت ها و امکان آربیتراژ قیر در آسیا

قیمت‌ قیر در هفته دوم جولای در سنگاپور به میزان بیشتری کاهش یافت که دلیل آن عرضه زیاد و فشار خریداران برای کاهش قیمت بود. تفاوت زیادی بین قیمت قیر کره جنوبی و ایران وقیر سنگاپور وجود داشت که باب آربیتراژ قیر به جنوب شرق آسیا را باز کرد. در طول هفته دوم جولای، قیمت ها از ۶۰۰ دلار در هر تن برای حمل در ماه آگوست به ۵۸۰ دلار در پایان هفته رسیدند. محموله هایی با قیمت ۵۷۵ تا ۵۸۵ دلار در هر تن به ویتنام و اندونزی بر اساس ترم فوب به فروش رسید.

قیمت های قیر برای تحویل زمینی از طرق کامیون نیز به دنبال کاهش قیمت ها در حمل دریایی در سنگاپور کاهش یافت. قیمت هر تن قیر برای حمل زمینی به مالزی بین ۶۱۵ تا ۶۲۰ دلار برای تحویل در بیرون پالایشگاه بود ولی تقاضا در منطقه خیلی کم بود.

خریداران مالزیایی انتظار کاهش قیمت در هفته های پیش رو را به دلیل کاهش قیمت نفت خام و همچنین کاهش قیمت سوخت کوره با سولفورزیادرا داشتند و تاکید نمودند که پالایشگاه های سنگاپور از آنها خواسته اند که میزان بیشتری از سهمیه اختصاص داده شده به آنها را خریداری کنند.

بازار جهانی قیر در هفته دوم جولای

بازار جهانی قیر در هفته دوم جولای

قیمت های قیر در هفته دوم جولای یا بدون تغییر باقی ماند و یا کاهش یافت و در هیچ یک از مناطق آسیا افزایش قیمت قیر وجود نداشته است. قیمت قیر ایران به صورت فله بین ۳۳۵ تا ۳۵۰ دلار و با کاهش ۱۷.۵ دلاری همراه بود. همچنین قیمت قیر ایران برای تحویل در درون بشکه با کاهش ۱۰ دلاری بین ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار به فروش رسید. در سنگاپور تایلند و کره جنوبی قیمت قیر در هر تن ۲۰ دلار کاهش داشت.

کاهش قیمت قیر و ارتباط آن با نفت خام

در هفته دوم جولای قیمت قیر در بسیاری از مناطق کاهش یافت به خصوص در سنگاپور، ایران و نقاطی در در شمال و جنوب اروپا که این کاهش به دلیل کاهش قیمت نفت خام بود که بر بازارها تاثیر گذاشت. قیمت محموله های حوزه دریای مدیترانه تا حدود زیادی کاهش یافت که منعکس کننده کاهش قیمت سوخت کوره با درصد بالای سولفور و با توجه به پایین آمدن قیمت آیس برنت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای اولین بار در دو ماه گذشته بود. قیمت قیر در حمل زمینی در اروپا و در کشورهایی همچون آلمان انگلستان و رومانی به دنبال کاهش قیمت سوخت کوره با سولفور بالا کاهش یافت.

قیمت بازار قیر منطقه آسیا و اقیانوسیه به دنبال عرضه زیاد قیر از پالایشگاه های منطقه کاهش یافت. ادامه نوسانات کاهشی نفت خام و کاهش قیمت‌ها در بازار سوخت کوره فشار مضاعفی بر بازار قیر داشت. میزان تقاضا در منطقه تغییر چندانی نداشت هر چند که در کشورهایی همچون ویتنام هندوستان و استرالیا به دلیل بارش موسمی باران، خرید ها تا حدی کاهش یافت.

افزایش قیمت قیر

👈  آخرین خبر از افزایش قیمت قیر 

صادرات قیر ایران و کاهش قیمت ماه آگوست

در هفته دوم جولای قیمت های قیر ایران کاهش یافت و این کاهش برای قیرهایی که خوراک آن ها ته مانده برج خلا یا وکیوم باتوم (VB) بوده است در حدود ۶.۱۳ درصد ومعادل۲۰دلاردر هر تن بود. البته کمبود عرضه قیر باعث حمایت از قیمتها و جلوگیری‌ از کاهش بیشتر قیمت آن شد.

خریداران زیادی از صحنه معاملات کنار کشیدند و برای محصولات تحویل آگوست انتظار قیمت‌های پایین‌تری را می کشند. از سوی دیگر فروشندگان با توجه به نوسانات سریع قیمت و عدم اطمینان نسبت به وجود تقاضا در آینده نزدیک، سعی در فروش سریع محصولات خود را دارند.

قیمت هر تن قیر فله بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی در بندرعباس بین ۳۳۵ تا ۳۵۰ دلار در هر تن بود در حالی که تولیدکنندگان حاضر نبودند که زیر ۳۴۰ دلار محصول خود را به فروش برسانند و دلیل آن را هزینه های بالای تولید عنوان می کردند. میزان معاملات انجام شده در هفته دوم جولای بسیار کم بوده است ضمن اینکه به بندر امام خمینی، بندر صادراتی دیگر ایران نیز محصولی جهت صادرات عرضه نشده است.

صادرات قیر ایران

 

آمار میزان صادرات و شرکت های صادر کننده قیر ایران نشان می دهد که شرکت هایی همچون نفت جی، شیمی تجارت نقش جهان، هرمزان،طلای سفید و پارسیان توانستند در هفته دوم جولای صادرات خوبی به کشورهای خارجی داشته باشند. مبادی صادراتی و عرضه کننده انواع قیر در شهر های اصفهان، تبریز، بندرعباس ارس و ارومیه میباشند و در این میان شرکت نفت جی، محموله‌های سنگین تری را از شهرهای اصفهان و بندرعباس به صورت زمینی و دریایی صادر نموده است.

یک عرضه کننده قیر ایران یک محموله ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تنی را با متوسط قیمت ۳۴۵ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در بندرعباس برای تحویل آنی در این هفته به پاکستان به فروش رساند.

عرضه کننده دیگری در این هفته یک محموله ۱۲۰۰ تنی قیر Pen60/70 را با قیمت ۳۴۱ دلار در هر تن بر اساس ترم فوب به فروش رساند در حالی که یک محموله مشابه دیگر به وزن ۳۱۰۰ تن به صورت فله برای تحویل سریع و آنی با قیمت ۳۴۵ دلار در هر تن به فروش رفت.

در این هفته یک محموله دیگر دو هزار تنی از قیر Pen 60/70 با قیمت ۳۴۱ دلار در هر تن برمبنای ترم تحویل فوب بندرعباس به فروش رسید. یک عرضه کننده دیگر قیر یک محموله ۷۰۰۰ تنی از قیر AC40 را به قیمت ۳۴۲ دلار در هر تن به هندوستان به فروش رساند.

افزایش قیر افریقای جنوبی

کاهش قیمت قیر تایوان 

قیمت های قیر صادراتی تایوان با ترم تحویل فوب با کاهش حدود ۱۰ دلاری نسبت به هفته گذشته و با توجه به کاهش قیمت در کل منطقه همراه بود. بعضی از عرضه کنندگان قیر تایوان سعی می کنند که با قیمت های شناور تری فروش محصولات خود را به صورت آنی افزایش دهند.

تقاضای قیر در هندوستان کاهش یافته است زیرا با توجه به باران های موسمی که در سراسر کشور جریان دارد کار جاده سازی در هندوستان کاهش یافته است. فقط در شمال هندوستان کار جاده سازی کماکان ادامه دارد که تقاضا برای این قسمت تا حدودی وجود دارد اما تقاضا در سایر نقاط کشور نسبتاً پایین است. بارش‌های موسمی بین روزهای ۱۵ تا ۱۷ جولای در چند ایالت بیشتر خواهد شد و در بعضی از ایالت های شمالی، این بارش ها از روز ۱۸ تا ۲۳ جولای تشدید می گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *