تحلیل بازار نفت آسیا اقیانوسیه

تحلیل بازار نفت آسیا اقیانوسیه-۱۸اکتبر

تحلیل بازار نفت آسیا اقیانوسیه در ۱۸ اکتبر

به گزارش بازار نفت و گاز، بعد از تعطیلات آگوست، همه فعالان بازار و تحلیلگران، پیش بینی می کردند که قیمت بنزین قطعا افزایشی خواهد بود، اما کمتر کسی پیش بینی می کرد که در ماه اکتبر، یعنی پس از اتمام تعطیلات و مسافرتهای زمینی، و پس از اتمام تعطیلات طلایی چین و پایان گرفتن فستیوال های هند، قیمت بنزین تا این حد و به این سرعت افزایش یابد.

عبور بنزین از قله ۱۰۰دلاری

واقعیتی که بازار فراورده های نفتی در آسیا تا کنون به خود ندیده بود. آنچه که در شروع معاملات روز ۱۸اکتبر شاهد آن بودیم عبور قیمت چند نوع بنزین از مرز ۱۰۰ دلار بود. در این روز در پایانه سنگاپور قیمت هر بشکه بنزین بدون سرب با اکتان ۹۷ با ۲.۷۴ دلار افزایش به ۱۰۵.۲۱دلار رسید.

همچنین بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ با ۲ دلار افزایش در هر بشکه به ۱۰۱.۹۵ دلار رسید و بدین ترتیب دو محصول مرغوب و پرطرفدار بنزینی از مرز۱۰۰دلار عبور کردند. بنزین با اکتان ۹۱ و ۹۲ مرزهای ۹۸ و ۹۹ دلار را پشت سر گذاشتند و به نظر می رسد که به زودی شاهد انجام معامات همه انواع بنزین در قیمت هایی بیشتر از ۱۰۰ دلار باشیم.

قیمت سوخت جت در حدود ۹۶ دلار در هر بشکه وقیمت انواع گازوییل بین ۹۶ تا ۹۸ دلار با توجه به میزان گوگرد در نوسان بود. نفتا نیز در حدود ۸۶ دلار بود و کمی افزایش یافت. البته سوخت های سنگین اعم از مازوت، گازوییل سنگین، سوخت شناورهای دریایی، بخصوص سوختهای با درصد بالای گوگرد، رشدی نداشتند و یا با کاهش قیمت مواجه بودند. علت کاهش قیمت سوخت سنگین، سردتر شدن هوا و عدم نیاز به کولر در خانه ها و در نتیجه کمتر شدن مصرف برق است. لازم به ذکر است که بسیاری از نیروگاهها در کشورهای آسیایی در تابستانها از سوخت سنگین برای تولید برق استفاده می کنند.

در مبادی خلیج فارس و فجیره و کره جنوبی استرالیا و جنوب آفریقا نیز شرایط مشابهی حاکم بود و قیمت بنزین های مرغوب بیشتر از ۱۰۰دلار در هر بشکه و قیمت گازوییل و سوخت جت در حدود ۹۶ تا ۹۸ دلار بود. البته سوخت های سنگین در بازار های خلیج فارس کاهش قیمتی زیاد همچون سنگاپور نداشتند.

کشورهای پر جمعیت، متقاضیان اصلی بنزین وسوخت جت

بازگشت زندگی به هندوستان و شروع گشایش های اقتصادی پس از مقابله طولانی مدت این کشور با ویروس کوید ۱۹، باعث افزایش تقاضای بنزین و تقویت و افزایش قیمت بنزین گردید.

شرکت نفت هندوستان به دنبال خرید ۵۵ هزارتن بنزین با آکتان ۹۱ برای تحویل درروزهای اول تا چهارم نوامبر است. شرکت نفت پرتامینا در اندونزی، به دنبال خرید ۲۰۰ هزارتن بنزین با اکتان ۹۲ جهت تحویل به صورت CFR درتاریخ ۴ تا ۷ اکتبر دربندر Balikpapan و یا FOB Karimun/FOB Straits در مالزی می باشد.

تقاضاها در این دو کشور بزرگ و پرجمعیت مسلما در تثبیت قیمت بنزین تاثیر بسزایی دارد بخصوص که کشور هندوستان بیشتر به دنبال خرید محصولات سبک تولید شده از نفت شیرین آمریکا و اروپا و آفریقا می باشد که از طریق خرید آربیتراژ قابل تامین باشند.

محصولاتی همچون بنزین سبک و سوخت جت بعد از انجام واکسیناسیون، در این کشور با تقاضاهای زیادی مواجه شده است. اخیرا در هند دولت برای تامین وسیله نقلیه شهروندان اقدام به خرید بیشتر خودرو نموده است و با توجه به افزایش خودرو های سواری نسبت به قبل، شهروندان هندی عطش زیادی نسبت به مسافرت های زمینی با خودرو شخصی به جای استفاده از وسایل نقلیه شلوغ و پر ازدحام دارند.

وضعیت بازار نفت آسیا

در خصوص نفتا نیز باید گفت، متقاضیان همیشگی این کالا که از آن برای تولید اولفین ها و همچنین اتیلن استفاده می کنند، برای اینکه خطوط تولید آنها لخظه ای بدون خوراک ورودی باقی نماند، برای خرید نفتا تحت هر شرایطی آماده هستند و به ندرت می توان بازار نفتا را با کاهش متقاضیان مشاهده نمود.

هم اکنون تقاضاهای زیادی برای تحویل در ماه دسامبر در بازار وجود دارد و توافق های خرید بین خریداران و فروشندگان در حال منعقد شدن است. عمده متقاضیان نفتا واحدهای استیم کراکر هستند که از نفتای با پارافین بالای ۷۵ درصد برای تولید اتیلن و اولفین استفاده می کنند و در کشورهای کره و ژاپن قرار دارند. هر گاه انجام آربیتراژ از آمریکا به آسیا کاهش می یابد، قیمت نفتا بالا می رود.

در معاملاتی که در ۱۸ اکتبر صورت گرفت، خریداران با اطمینان از عدم امکان آربیتراژ نفتای پارافین دار، سبد خود رابرای تحویل در نوامبر و دسامبر، با تولیدات آسیایی پر نمودند و اطلاع خریداران از عدم امکان صادرات نفتای امریکا به آسیا کافی بود که قیمت ها افزایشی بشوند. سوخت جت نیز با افزایش قیمت و نزدیک شدن به صد دلار روز به روز مشتریان بیشتری در آسیا پیدا می کند.

شرکت کره ای South Korea’s GS Caltex دو محموله بزرگ ۳۰۰ هزار بشکه ای را روانه بازار سنگاپور نموده است که برروی عرشه کشتی به دست مشتریان خود برساند. با توجه به اینکه دو کشور ژاپن و کره جنوبی به طور سنتی در فصل زمستان عرضه سوخت جت خود را به بازار کاهش می دهند و سعی در ذخیره سازی می نمایند، عرضه سوخت جت در آسیا معمولا در این فصل کاهش می یابد و همین امر باعث افزایش تقاضای بیشتر می گردد. در واقع عرضه های سنگین کره در ماه اکتبر بهترین فرصت خرید برای متقاضیان است.

بیشتر بخوانید:تحلیل بازار جهانی آرگوس

قیمت بنزین در اروپا تغییر کرد

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *