تحلیل بازار نفت خام خاورمیانه، آسیا میانه و دریای شمال

iroilll - بازار نفت و گاز پتروشیمی

تحلیل بازار نفت خام خاورمیانه، آسیا میانه و دریای شمال

تحلیل و بررسی مناقصه ها و بازار تقاضا پایان ماه نشان می دهد که اشتهای واردات چین نسبت به قبل محدود شد. از سوی دیگر انتظار می رود کالاهای فروخته نشده موجود در بازار و کاهش حق بیمه‌های تجاری ممکن است به افزایش خرید نفت خام از سوی پالایشگاه های آسیایی در ماه سپتامبر منجر شود.

یک تاجر مالک پالایشگاه در شمال آسیا با اشاره به افزایش فعالیت های منطقه‌ای در این هفته توضیح داد:

من حدس می‌زنم هنوز هم تقاضا وجود دارد. تجار فعال در بازار نفت عقیده دارند که کاهش حق بیمه‌ برای فراورده های خاورمیانه، در آینده ای نزدیک احتمالاً باعث افزایش مشارکت در مناقصات پیش رو، توسط خریداران در آسیا می‌شود.

گفته ها حاکی از آن است که چندی پیش شرکت نفت هند ۲ میلیون بشکه نفت خام زاکوم امارات متحد عربی و ۵ تا ۶ میلیون بشکه نفت خام غرب آفریقا را خریداری کرده است.

از سوی دیگر شنیده ها حاکی از آن است که زاکوم توسط شرکت شل و نفت غرب آفریقا نیز توسط گلنکور و اکسون خریداری شده است. اما در حال حاضر نمی توان صحت این اطلاعات را تایید کرد.

همچنین برخی از منابع گزارش کرده اند که تقاضای هند و ژاپن در این ماه افزایشی بوده‌ و این در حالی است که تقاضای چین بنا به چندین عامل کاهشی بوده ‌است.

یک تاجر نفت خام سنگاپوری در این خصوص توضیح داد، در حالی که شرکت های چینی ۲ میلیون بشکه نفت خام برای تحویل در ماه اکتبر خریداری کرده اند، باز هم این حجم خرید کم‌تر از ماه های قبل بود. چرا که سهمیه های واردات شرکت ها، بنا به تصمیم دولت این کشور کاهش پیدا کرده است.

یک تاجر دیگر مرتبط با پالایشگاه های شمال آسیا گفت:

تقاضای چینی ها در این ماه چندان بالا نبوده است.  همانطور که می‌بینید، شرکت Rongsheng فقط یک محموله از میدان نفتی مربان باب امارات متحده عربی خریداری کرده‌است. در عین حال خریداران بزرگ چین، در حال حاضر موجودی ذخیره بالایی دارند.

تاجر سنگاپوری دیگری که در حوزه نفت خام فعال است، توضیح داد که عرضه نفت خام از ذخایر داخلی چین به بازار داخلی این کشور در این ماه، از عوامل موثر در کاهش واردات چین بوده است.

داده های منتشر شده نشان می دهند که تا ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی سنگاپور (۰۷:۰۰ به وقت گرینویچ)، در ۲۲ جولای نرخ بهره (time spread) در دبی با 94 سنت افزایش در روز، 7 برابر شد

حق بیمه نقدی دبی نیز در 22 جولای روی 2.36 دلار در هر بشکه ثابت شد، که این میزان نسبت به جلسه قبل 22 سنت افزایش داشته.

وضعیت بازار نفت آسیا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *