تحلیل بازار وکس آسیا + 1401

تحلیل بازار وکس آسیا

تحلیل بازار وکس آسیا اقیانوسیه به تحلیل ICIS  در روز ۲۷ آوریل.  قیمت وکس جامد یا اسلب نیز ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ دلار بوده ولی قیمت آن در سال گذشته از ۳۵ دلار کمتر بوده است.

پالایشگاه های چین میزان تولید وکس‌ را کاهش دادند

به گزارش تیم بازار نفت و گاز از بازار وکس آسیا-اقیانوسیه در روز ۲۷ آوریل برابر با ۷ اردیبهشت قیمت‌ های وکس جامد و مایع ثابت ماند زیرا اگرچه عرضه محدودتر شد و می توانست قیمت را بالا ببرد ولی در سوی دیگر و در سمت خریدار نیز تحرکی مشاهده نشد و بازار وکس با تقاضای ضعیف مواجه شد. در چین با توجه به ادامه قرنطینه و عدم وجود تقاضا برای وکس، چند پالایشگاه میزان تولید موم خود را از ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دادند.

اعمال محدودیت ها زنجیره تقاضا را مختل کرد و با توجه به اینکه وکس از محصولاتی نیست که همانند بنزین به صورت روزانه نیاز فوری مشتری را به دنبال داشته باشد لذا با کوچکترین تغییر در زنجیره تامین، از تعادل خارج می گردد. صادرات مواد چینی به خارج از آسیا تا حد زیادی محدود شد. فروشنده ای که در بیرون از آسیا و در آمریکای لاتین، مشتری برای وکس داشت ناچار شد به خاطر مسائل لجستیکی و پیدا کردن کشتی برای مسیری خارج از آسیا، از صادرات خود به قاره دیگر  منصرف شود. Slackwax تولیدی پالایشگاه های جنوب شرقی آسیا بدون هر گونه تغییر در قیمت های ماه می، بدون تغییر باقی ماند و حفظ شد.

وکس در برشی از نفت خام قرار دارد که در ابتدای مراحل پالایش به صورت ترکیبی و همراه با مواد سازنده روغن استحصال می گردد و در پالایشگاه های روغن سازی وکس و روغن از یکدیگر جدا می گردنند و تولید وکس در مراحل اولیه تولید معمولاً همراه با روغن است و از حلال های سنگین همچون فورفورال  و متیل اتیل کتون برای حل کردن مولکول های سنگین وکس استفاده می شود ضمن اینکه عامل سرما می‌تواند مولکول های کریستال شده وکس را از حالت مایع خارج و به صورت جامد در آورد و در کنار یکدیگر قرار دهد. معمولاً در فرایند جداسازی وکس از روغن و درمحصول نهایی روغن نباید هیچ گونه ذراتی از وکس وجود داشته باشد زیرا به موتور وسیله نقلیه آسیب میرساند.

قیمت های وکس مایع و جامد تغییر نداشتند

در تحلیل بازار وکس آسیا قیمت هر تن وکس مایع کاملا پالایش شده بر اساس ترم تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین در روز ۲۷ آوریل  ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ دلار بوده در حالی که قیمت یک سال پیش  آن ۱۲۶۰ تا ۱۳۲۰دلار بوده است. قیمت وکس جامد یا اسلب نیز ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ دلار بوده ولی قیمت سال گذشته آن ۳۵ دلار کمتر بوده است ولی در مجموع در میان هر دو محصول در هنگام مقایسه این تغییر قیمت نسبت به سال گذشته افزایشی و کاهشی محسوب نمی گردد که طبیعی است. قیمت وکس نیمه پالایش شده در چین با شرایط مشابه تحویل ۱۶۲۰ تا ۱۶۵۰ دلار  و ارزان تر از وکس کاملا پالایش شده است. در جنوب شرق آسیا قیمت وکس جامد کاملا پالایش یافته براساس ترم تحویل CFR در بنادر اصلی جنوب شرق آسیا ۱۷۷۵ تا ۱۸۵۰ دلار و قیمت وکس نیمه پالایش یافته ۱۷۴۵ تا ۱۸۰۰دلار بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *