تحلیل بازار پتروشیمی آسیا

تحلیل بازار پتروشیمی آسیا

تحلیل بازار پتروشیمی آسیا به نقل از بازار نفت و گاز ایران

با توجه به تحلیل بازار پتروشیمی آسیا ، قیمت متانول آسیایی در 9 سپتامبر با افزایش قیمت ها تثبیت شد که به دلیل افزایش قیمت زغال سنگ در چین سیر صعودی در پیش گرفت.

افزایش بنزن بالادست و پایین دست

بنزن آسیا در 9 سپتامبر با 22 دلار رشد تا 908 دلار در هر متریک تن fob کره محاسبه شد. بحث های فیزیکی fob کره در جلسه معاملات بعد از ظهر همان روز آغاز شد و در طی فرایند ارزیابی بسته بازار پلتس، قیمت ها افزایش یافت. این پیشنهاد آخرین بار با قیمت 905 دلار در هر متریک تن براب بارگیری در نوامبر و 902 دلار به ازای هر متریک تن برای بارگیری در نیمه دوم اکتبر قبل از بسته شدن بازار شنیده شد. همچنین معامله دیگری با نرخ 905 دلار در متریک تن پس از بسته شدن بازار برای بارگیری در نوامبر شنیده شد.

قیمت نقدی بنزین با افزایش قیمت ها در بالادست و پایین دست همراه شد؛ به طوری که قیمت مونومر استایرن پایین دست با 21 دلار افزایش در روز به 1134 دلار در متریک تن cfr چین رسید، در حالی که ارزیابی های پلتس نشان داد محموله نفتای بالادست C+F ژاپن در 9 سپتامبر با 21 دلار بالاتر در روز 645 دلار در متریک تن ارزیابی شد. به دلیل بازیابی مارجین پایین دست مونومر استایرن (SM)، منابع انتظار داشتند که نرخ عملیات SM در سطح بالاتری باقی بماند که به تقاضای لحظه ای بنزن کمک می کند.

رشد تولوئن موازی با بازار مجاور

بر اساس تحلیل بازار پتروشیمی آسیا ، قیمت تولوئن آسیایی در 9 سپتامبر 10 دلار در متریک تن افزایش داشت و همگام با بازارهای پایین دست مجاور حرکت کرد. هیچ معامله ای در طی بسته شدن بازار پلتس گزارش نشد. با اینکه پیشنهادات fob چین برای اکتبر حدود 1000 دلار در متریک تن شنیده شد، اما دسترسی به کشتی برای بارگیری محموله های سپتامبر از چین محدود بود.

برخی از تاجران مستقر در جنوب شرقی آسیا انتقال محموله های چین به جنوب شرفی آسیا را باتوجه به کاهش سطح fob کره و پایین بودن نت بک را دشوار توصیف کردند. قیمت ها در هن در 9 سپتامبر ضعیف بود. قیمت های ایکس تن (تحویل درب مخزن مبدا) در بازار داخلی 97-96.5 روپیه در هر کیلوگرم کاهش داشت.

پیشنهادات cfr هند برای محموله های اکتبر با اختلاف 160 دلار در هر متریک تن نسبت به شاخص fob کره برای محموله های معاف از هزینه های گمرگ شنیده شد. منابع بازار اعلام کردند محموله های چینی مشمول مالیات قبلا با نرخ 135-130 دلار در متریک تن fob کره مورد بحث بودند. همچنین با کمبود عرضه از تایلند انتظار می رفت بازار هند با کمبود تولوئن مواجه شود.

معاملات آتی نفت خام ICE برنت نوامبر در ساعت 4:30 بعد از ظهر به وقت سنگاپور با 2.75 دلار رشد قیمت به 90.32 دلار در هر بشکه رسید. جانگ رانگ استراتژیست بازار در 9 سپتامبر در یادداشتی گفت معاملات آتی نفت خام با خبر افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا به میزان 75 واحد پایه و احتمال زیاد این که فدرال رزرو ایالات متحده از این روند پیروی کند، بالاتر بود.

برای مطالعه و تحلیل مقاله قیمت مواد پتروشیمی آسیا کلیک کنید.

پارازایلن با نفت خام شناور بالا می رود

پلتس پارازایلن آسیا را در 9 سپتامبر با 22 دلار افزایش تا 1063.33 دلار در متریک تن cfr تایوان/ چین ارزیابی کرد. بهای نفت خام ICE برنت نوامبر در همین مدت از 87.57 دلار در هر بشکه به 90.32 دلار در بشکه افزایش یافت. شاخص نفتای C&F ژاپن با 21 دلار افزایش در روز به 645.25 دلار در متریک تن رسید که باعث افزایش اختلاف نفتا- پارازایلن تا 418.0 دلار در متریک تن شد.

بازار کره جنوبی در 9 سپتامبر نسبتا آرام بود زیرا تاجران و تولیدکنندگان به تعطیلات چوسوک[1] رفته بودند. در طول روز هیچ هیچ پیشنهاد فیزیکی در بازار شنیده نشد و بازار کاغذی نیز آرام بود. PPT یک محموله نوامبر را با SKGC سنگاپور به قیمت 1056 دلار در متریک تن فروخت در حالی که محموله های اکتبر کلتکس GS با نرخ 1085 دلار در متریک تن باقی ماندند.

بررسی قیمت مواد پتروشیمی به روز آسیا در ماه اکتبر

افزایش استایرن با رشد تقاضای چین

به گزارش بازار نفت و گاز ایران و به تحلیل بازار پتروشیمی آسیا ، قیمت استایرن در پتروشیمی آسیایی به دلیل افزایش تقاضای سریع در چین در پی عرضه محدود، 36 دلار در متریک تن در طی هفته افزایش یافته است. با این حال، فعالان بازار انتظار دارند که قیمت ها طی چند هفته آینده به دلیل افزایش احتمالی عرضه استایرن از راه اندازی مجدد در چین تثبیت شود. بحث ها در بازار آسیا خاموش بود و باتوجه به رشد نرخ بهره برداری و راه اندازی مجدد این کارخانه، علاقه کمتری برای خرید از چین مشاهده شد.

تاجران در سراسر آسیا تاثیرات طوفان Hinnamnor بر جابجایی محموله را برای فرصت های تجاری زیر نظر داشتند. نرخ بهره برداری برای استایرن در کره جنوبی کمتر تحت تاثیر طوفان قرار گرفته است.

کمترین بحث بین تولیدکنندگان در کره جنوبی برای صادرات به کشورهای دیگر بود زیرا در حال حاضر، تولیدکنندگان بیشتر بر بازارهای داخلی متمرکز هستند. در آسیای جنوب شرقی تقاضا همچنان ضعیف بود چون بسیاری از تولیدکنندگان تاکید کردند که سفارشات هنوز محدود است. در شمال آسیا، محموله های خاورمیانه همچنان در مقایسه با شمال شرقی آسیا، عمدتا به دلیل افت هزینه های حمل و نقل جذاب تر هستند.

فعالان بازار در سراسر آسیا با احتیاط عمل کردند که این امر ممکن است به طور بالقوه باعث مازاد عرضه می شود زیرا تولیدکنندگان در شمال شرق آسیا نرخ های عملیاتی خود را در سطوح پایین تر به دلیل افزایش عرضه مورد انتظار در چین حفظ می کنند.

[1] به جشن برداشت محصول در کره گفته می شود. (مترجم)

پارازایلن آسیایی: سقوط مناقصات مارس و آوریل در MOC

رشد متانول در راستای افزایش بازار چین

 بازارهای اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک خالص شده در چین در اوایل هفته به دلیل عرضه محدود اتیلن منطقه ای ناشی از چرخش های آتی و کاهش موجودی PTA که باعث رشد معاملات آتی متانول شد، افزایش یافت. قرارداد آتی متانول ژانویه در بورس کالای ژانگژو با 6 درصد رشد در هفته به 2740 یوان در متریک تن رسید. بهای اتیلن از 25 اوت به 1000 دلار در متریک تن cfr شمال شرق آسیا رسید. در اوایل سپتامبر با توجه به تحلیل بازار پتروشیمی آسیا فعالیت تجاری در چین پرشتاب بود.

منابع بازار معتقدند افزایش قیمت متانول چین اجتناب ناپذیر است زیرا سطح فعلی پایین تر از هزینه های سرسام آور است. قیمت زغال سنگ 5500 کیلوکالری ژوانگژو در هفته منتهی به 9 سپتامبر 1360-1340 یوان در متریک تن بود و قیمت متانول در شرق چین 2700-2660 یوان در متریک تن گزارش شد. راه اندازی مجدد کارخانه متانول به الفین ژجیانگ شینگ در آخر هفته احساسات بازار متانول چین شده است.

قیمت های الفین که رو به رشد است، توانسته است حاشیه سود MTO را تقویت کرد. فعالیت تجاری و جنوب شرقی آسیا، تایوان و کره جنوبی در 9 سپتامبر ضعیف بود و خریداران به خوبی با محموله های مدت دار تحت پوشش قرار گرفتند. برخی از فروشندگان خاورمیانه در انتظار ارزیابی فاندامنتال های بازار بودند چون قیمت ها در طول روز بهبود می یافت، در حالی که حجم پیشنهادات محدود بود.

برای مطالعه تحلیل وضعیت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی کلیک کنید.

جهش اتیلن با افزایش پایین دست

قیمت اتیلن در پتروشیمی آسیا در 9 سپتامبر ثابت محاسبه شد اما به دلیل عرضه محدود لحظه ای و قیمت های داخلی ثابت چین، نسبت به هفته گذشته 30 دلار در متریک تن افزایش یافت. با اینکه خریداران نقدی اتیلن وارداتی در چین بیشتر از بازارهای پایین دست SM بودند، قیمت های استایرن مونومر پایین دستی (SM) در چین تا پایان هفته رشد داشته و این احساسات برای اتیلن نیز افزایش یافت. با این حال، نوسانات نفت خام و بازارهای بالادستی همچنان برای برخی از فعالان بازار نگران کننده است زیرا مطمئن نیستند که این افزایش قیمت اتیلن پایدار بماند یا خیر.

تقاضای پایین دست افزایش قابل ملاحظه ای نداشته است، بنابراین فشاری بر تهیه اتیلن نقدی وجود ندارد در حالی که خریداران بیشتر به دنبال مذاکره در معاملات نقدی براساس قیمت شناور بودند؛ تا قیمت های ثابت. به گفته منابع، بدون شفاف سازی ارزش پولی دلار امریکا، قیمت گذاری داخلی چین به یک عامل کاملا مهم برای فعالان بازار در دو هفته گذشته تبدیل شده است. داده های پلتس نشان داد که شاخص مونومر استایرن cfr چین با 21 دلار افزایش در روز به 1134 دلار در متریک تن cfr چین رسید.

متانول آسیایی: افزایش روند فعالیت های تجاری و قیمت ها

افزایش تقاضای پروپیلن قبل از تعطیلات اکتبر

قیمت نقدی پروپیلن در پتروشیمی آسیا در 9 سپتانبر بدون تغییر بود اما پس از بهبود جزیی در تقاضای پایین دست، 15 دلار در متریک تن در طی هفته رشد داشت. در مقایسه با الفین ها مانند اتیلن و بوتادین، باتوجه به اینکه تاثیر کاهش تولید در چین کمتر از دو الفین دیگر بود، عرضه پروپیلن طولانی تر بود. فعالان بازار معتقدند دسترسی به پروپیلن ازطریق پالایشگاه ها، کارخانجات هیدروژن زدایی پروپان و تا حدی کارخانجات زغال سنگ و متانول در چین بسیار زیاد بود. با این وجود، افزایش جزئی در تقاضای پایین دستی و قیمت ها تا حدودی از پروپیلن در طی هفته حمایت کرده است.

به گفته فعالان بازار، آماده سازی برای اقدامات لجستیک و عرضه نیز باید قبل از تعطیلات طولانی اکتبر در چین انجام شود. اگرچه نگرانی از نوسانات نفت خام و قیمت های بالادستی وجود دارد، اشتهای خرید برای محموله ها حداقل در بازار داخلی چین همچنان وجود دارد. با این حال، علاقه به محموله های وارداتی به چین محدود است و فروشندگان نیز در حاشیه هستند. داده های پلتس نشان داد قیمت پایین دست پلی پروپیلن گرید رافیا با 10 دلار رشد به 950 دلار در متریک تن cfr شرق آسیا رسید.

اخبار بازار نفت گاز پتروشیمی انرژی بنزین و گازوئیل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *