تحلیل بازار پروپیلن

تحلیل بازار پروپیلن 

تحلیل بازار پروپیلن در هفته منتهی به ۷سپتامبر که قیمت اتیلن در قراردادهای فروش با کاهش ۱۲۰ یورویی نسبت به ماه گذشته همراه بود و به ۱۳۰۵ یورو در روز اول سپتامبر رسید که پایین ترین قیمت از ماه ژانویه محسوب می شود که به دلیل کاهش تقاضا و همچنین کاهش بیش از ۱۰۰دلاری قیمت متوسط ماهانه ماه آگوست نسبت به ماه قبل می باشد.

محاسبه هزینه انرژی به صورت جدا گانه در قرارداد های فروش

در هفته منتهی به ۷سپتامبر،عدم اطمینان در بازار LDPE اروپا دیده می شد و فعالان بازار در انتظار روشن وشفاف تر شدن مسیر بازار هستند که به دلیل بالارفتن هزینه های انرژی وپایین آمدن هزینه تامین خوراک می باشد.

سومین تولید کننده LDPE در اروپا یعنی شرکت LyondellBasell برروی محصولات LDPE وHDPEو PPخود هزینه ای تحت عنوان هزینه انرژی از روز اول ماه سپتامبر اعمال نمود.این هزینه اضافی براساس متوسط قیمت برق در ماه پیش رو می باشد که این قیمت در حدود ۱۶۰یورو در ماه سپتامبر بود. در ماه‌های بعد با توجه به افزایش ویا کاهش قیمت برق میزان هزینه اضافی در قراردادها تعیین خواهدشد.

دو تولید کننده اصلی LDPE هزینه ای برابر با ۵۰تا۷۰یورورا بعنوان هزینه اضافی برای درج در قرارداد فروش معرفی کرده اند که بخصوص در تولیدLDPEوهمچنین در تولید LLDPEتاثیر گذار هستند وباعث افزایش قیمت آنها می شود.یکی‌از تولید کنند گان اعلام نموده است که ما قصد داریم که قیمت های قراردادها را به حداقل برسانیم ولی با توجه به بحران انرژی، همه چیز در حال حاضر متوقف شده است و تصمیم طولانی مدت برای تعیین قیمت نمی توان گرفت. قیمت قراردادها که انتظار میرفت کاهش یابد اکنون تغییر مسیر داده و در حال افزایش است.در هر صورت عده ای از تولید کنندگان انتظار کاهش قیمت اتیلن مونومر در قراردادهارا داشتند.

پلتس،قیمت LDPE را در روز ۷ سپتامبربرای فروش های آنی با ۲۵ یورو افزایش نسبت به روز قبل وهمچنین نسبت به هفته قبل بر روی ۱۵۰۰ یورو در هر تن بر اساس ترم تحویل آزاد شمال غرب اروپا ارزیابی نمود البته قیمت ها بین ۱۴۵۰ تا ۱۵۵۰ بود و به قیمت ۱۶۰۰ یورو در هر تن نیز نزدیک می شد و این محصول با قیمت قبلی خود یعنی ۱۴۸۰ یورو در هر تن در بازار پیدا نمی شد.

LDPE برای قیمت های قراردادهای عمده بر اساس ترم تحویل آزاد آلمان با ثبات بود و بر روی قیمت ۲۱۷۵ یورو در هرتن تثبیت گردید که به دلیل کاهش ۱۲۰ یورویی محصول بالا دست یعنی مونومر اتیلن بود.

پلتس قیمت LDPE را در هفته منتهی به هفت سبتامبر به دلیل کمبود تقاضا و چشم انداز نامعلوم اقتصادی ،کمتر ارزیابی نمود. قیمت نفت برنت دریای شمال برای معاملات ماه نوامبر با حدود سه دلار کاهش به ۹۲.۲۲دلار در هر تن رسید.

چشم انداز قیمت این محصول در جنوب شرق آسیا و چین برای ماه های باقی مانده تا پایان سال جاری با توجه به تورم شدید ،کاهشی میباشد. بعضی از منابع مطلع در بازار اعلام نمودند که در پایان ماه سپتامبر و همچنین ماه اکتبر محموله هایی که قبلاً از آمریکا با قیمت های پایین خریداری شده بودند واصل خواهند شد.

برای مشاهده مقاله تاثیر نفت خام و نفتا بر روی پروپان و بوتان کلیک کنید.

افزایش LDPE در کره و تقاضای کم بازار پلی اتیلن ترکیه

در تحلیل بازار پروپیلن، واحدهای صنعتی شرکت کره ایLG Chem در ماه سپتامبر به دنبال انجام تعمیرات اساسی به مدت ۱۴ روز در واحد تولیدLDPEبا ظرفیت ۱۴۵هزار تن می باشد. در جنوب آسیا قیمت LDPEدر روز ۷ سپتامبر با ثبات بود و بر روی قیمت ۱۲۰۰ دلار در هر تن ارزیابی شد. فعالان بازار در انتظار بهبود و بازیافت قیمت در این بخش بودند بر این باور بودند که قیمت‌ها به کف خود رسیده است. قیمت محموله های وارداتی نیز به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی افزایش خواهد یافت.

پلتس در روز ۷ سپتامبر قیمت پلی اتیلن آسیا را بر اساس ترم تحویلCFRخاوردوربا ثبات و ۱۰۷۰دلار در هر تن ارزیابی نمود که کمتر از قیمت CFR چین با ۱۰۸۰دلار در هر تن بود. ارزیابی قیمت منطقه جنوب شرق آسیا با کاهش ۱۰ دلاری نسبت به هفته قبل وبا در نظر داشتن هزینه حمل ۶۰دلاری برای هر تن به ۱۱۳۰ دلار در هر تن در روز ۷ سپتامبر رسید. بازار پلی اتیلن ترکیه در هفته منتهی به ۷ سپتامبر در حالی که عرضه بسیاری را شاهد بود با تقاضا های کم مواجه شد و بنابراین قیمت ها با ۳۰ دلار کاهش در هر تن به ۱۱۶۰ دلار در هر تن رسید.

افزایش تولید و افزایش قیمت پروپیلن در چین

قیمت های پروپیلن آسیا بر اساس تحلیل بازار پروپیلن برای دومین هفته متوالی با توجه به تمایل به خرید و افزایش تقاضا افزایش یافت.پلتس قیمت تولیدات محلی شرق چین را با ۱۵۰ یوان افزایش، ۸۰۷۵ یوان در هر تن ارزیابی نمود. تمایل به خرید در این هفته نسبت به هفته قبل افزایش داشت که به دلیل احتمال قوی شدن کفه تقاضا در آینده می باشد. میزان بهره برداری از واحدهای تولیدی پلی پروپیلن با ۵ درصد افزایش به ۸۳ درصد رسید هر چند که بعضی از تحلیلگران این میزان افزایش را نسبت به افزایش ماه قبل ،اندک میدانند.

قیمت های فروش آنی پروپیلن آسیا در روز ۷ سپتامبر بالاتر رفت که به دلیل تقاضای بالا در بازار چین بود. سود حاصل از فروش پروپیلن متناسب بود ولی سود خیلی زیادی نبود زیرا در بازار بالادست عرضه زیادی به چشم می خورد که تمایل خریداران را برای خرید و ذخیره سازی کاهش می‌داد. از سوی دیگر تقاضا در بازار پایین دست با توجه به شروع ماه اکتبر و رونق بازار در این ماه افزایش یافت.

کسادی بازار زایلین ها با پایان فصل مسافرت

کسادی بازار زایلین ها در اروپا یک هفته دیگر ادامه یافت و فعالیتهای اندکی تا هفته منتهی به ۲ سپتامبر در این بازار دیده شد. این وضعیت ادامه یافت و در هفته منتهی به ۷ سپتامبر نیز کماکان بازار در وضعیت کاهشی بوده است. با توجه به کاهش تقاضا در ماه سپتامبر و شروع فصلی که در آن مسافرت وجابجایی کمتری صورت می گیرد مخلوط کنندگان بنزین نیاز کمتری به زایلین ترکیبی خواهند داشت.

برای اطلاع از همه چیز درباره پروپیلن + 2 روش تولید آن کلیک کنید.

تحلیل بازار پروپیلن و اتیلین 15 اکتبر

قیمتهای اتیلن اسپات آسیایی در 15 اکتبر با 5 دلار افزایش در میلیون تن در روز به 1.165 دلار/ میلیون تن CFR شمال شرق آسیا او با 5 دلار/ میلیون تن افزایش به 1.080 دلار/ میلیون تن در CFR جنوب آسیا افزایش یافت.

به دنبال افزایش قیمت بالادست من جمله نفت، زغال سنگ و متانول، ایده های فروش اتیلن اسپات به احتمال زیاد بهبود می یابد.

علاوه براین به دلیل سیاست کنترل انرژی چین، مشخص نیست که نرخ بهره برداری پایین دست چه تأثیری بر سود خرید در کوتاه مدت خواهد داشت.

در بازار داخلی چین، تحویل سریع در شرق چین 300 یوان/ میلیون تن در روز با قیمت 9.100 یوان/ میلیون تن یا معادل 1.236 دلار/ میلیون تن

بر مبنای برابری واردات افزایش داشت. باتوجه به داده های پلاتس، در پایین دست قیمت MEG در 15 اکتبر با افزایش 10 دلار/ میلیون تن

در روز به 870 دلار/ میلیون تن در CFR چین رسید. در بالادست، محموله نفتای ژاپن C+F در 15 اکتبر با 6.125 دلار/ میلیون تن کاهش به 784 دلار در میلیون تن رسید.

باتوجه به داده های گلوبال پلتس S&P در تحلیل بازار پروپیلن، گسترش اتیلن/ نفتا 381 دلار/ میلیون تن بالاتر از حد معمول 300-350 دلار در میلیون تن بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *