تحلیل تجارت اروپا از صنعت پتروشیمی جهان

تحلیل تجارت اروپا از صنعت پتروشیمی جهان

بنزین یوروبوب اکسی 23 تن از بسته شدن در 24 دسامبر جهش کرد و نسبت به نفت خام در مدت مشابه 35 میلیون افزایش یافت و به قیمت /bl10.07 نسبت به برنت فوریه lce رسید. تقاضای ضمنی بنزین در ایالات‌متحده با 8.2 میلیون بشکه در روز در طول هفته افزایش یافت و به بالاترین میزان در 5 ماه اخیر یعنی 9.7 میلیون بشکه در روز در طول هفته منتهی به 24 دسامبر در آستانه فصل تعطیلات رسید.

تغییرات قیمت محموله‌های بنزین

بنزین شمال غرب اروپا هفته معاملاتی جدید را در زمینی محکم‌تر آغاز کرد، زیرا آخرین داده‌های ایالات‌متحده جهش شدید تقاضا را در دوره تعطیلات نشان می‌داد.

بنزین یوروبوب اکسی 23 تن از بسته شدن در 24 دسامبر جهش کرد و نسبت به نفت خام در مدت مشابه 35 میلیون افزایش یافت و به قیمت /bl10.07 نسبت به برنت فوریه lce رسید.

بر اساس آخرین داده‌های EIA، تقاضای ضمنی بنزین در ایالات‌متحده با 8.2 میلیون بشکه در روز در طول هفته افزایش یافت و به بالاترین میزان در 5 ماه اخیر یعنی 9.7 میلیون بشکه در روز در طول هفته منتهی به 24 دسامبر در آستانه فصل تعطیلات رسید.

مجموع 20 درصد بیشتر از سال قبل است و 8.5 درصد نسبت به هفته مشابه در سال 2019 افزایش‌یافته است و فقط از بالاترین رکورد تاریخ 10 میلیون بشکه در روز در آغاز آگوست است.

افزایش موارد ابتلا به کووید-19 می‌تواند باعث شود مسافران تعطیلات به‌جای وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه شخصی در طول تعطیلات استفاده کنند.

تقاضای بیشتر باعث کاهش 0.7 درصدی ذخایر بنزین به 222.7 میلیون بشکه در روز در طول دوره شد، یا 6 درصد کمتر از سال گذشته و 8.2 درصد در هفته مشابه در سال 2019 کاهش یافت.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا روز سه‌شنبه تخمین خود را برای اینکه چه مقدار از موج کووید-19 در کشور منتسب به نوع omicron است را از 75 درصد یک هفته قبل به حدود 50 درصد کاهش دادند.

در الگوی مشابه با انگلستان و آفریقای جنوبی، نشان داد که میزان بستری شدن و مرگ‌و‌میر در بیمارستان نسبت به موج‌های قبلی کندتر شده است.

ارزش بنزین شمال غرب اروپا در روز پنجشنبه ثابت شد، اما جایگاه خود را نسبت به نفت خام از دست داد، درحالی‌که با کاهش ذخایر درهفته، مقدار زیادی بنزین درجه تمام‌شده موجود در منطقه عرضه شد.

براساس اطلاعات بازنفت و گاز، بنزین مستقل در منطقه ARA در هفته منتهی به 15 دسامبر 12 درصد کاهش یافت و به 940000 تن رسید.

سهام 31 درصد کمتر از زمان مشابه در سال گذشته است اما 17 درصد بالاتر از سطح 2019 است.

ازدحام در پایانه‌های مختلف در اطراف منطقه ARA باعث بازگشت تاخیربارگیری شد، زیرا بهبود سطح آب راین باعث افزایش شدید جریان باربه مقصدهای داخلی شد.

تانکرهای بنزین دراین دوره از پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا وارد شدند و به سمت آنگولا، کارائیب، آمریکا و آفریقای غربی حرکت کردند. آخرین داده‌های سوخت جاده‌ای به یک ماه دیگر در نوامبر اشاره کرد.

طبق گزارش انجمن صنعت فرآورده‌های نفتی UFIP، تقاضای سوخت جاده‌ای فرانسه در ماه گذشته به 857000 بشکه در روز رسید که 39.8 درصد در سال و 2.9 درصد نسبت به نوامبر 2019 افزایش‌یافته است.

مصرف از 872000 بشکه در روز در اکتبر 2 درصد کاهش فصلی را ثبت کرد.

 

تقویت بارگیری‌های بنزین

با افزایش نقدینگی در اولین روز معاملاتی پس از تعطیلات، بارهای یوروبوب به‌طور قطعی و در برابر سوآپ اساسی در روز چهارشنبه تقویت شدند. درمجموع 9000 تن بنزین یوروبوب اکسی با میانگین وزنی حجمی  (VWA)737.75 تن، از 704.75 تن در 4000 تن در روز معاملاتی قبلی، دست‌به‌دست شد. و 9000 تن بنزین بدون اکسیژن با VWA  725.50 تن از 725.50تن در جلسه قبل معامله شد. لیتاسکو و ویتول بارهای اکسی را به بریتیش پترولیوم و مابانفت به‌طور متوسط ​​7 تن نسبت به مبادله یوروباب اساسی در ژانویه از 2 تن حق بیمه روز معاملاتی قبل فروختند. و Shell و توتال انرژی بنزین غیراکسی را به مواد معدنی وارو و بی ام وی با میانگین 17 تن نسبت به سوآپ از 75/13 تن حق بیمه در جلسه قبل فروختند. بریتیش پترولیوم در معاملات بعدازظهر در تاریخ 4-5 ژانویه، یک باربنزین یوروبوب اکسی را به وارو فروخت. و Shell 1000 تن بنزین درجه تمام‌شده را به توتالانرژی با 753 تن در همان تاریخ‌ها و 4000 تن دیگر را به توتال انرژی و لیتاسکو با بارگیری 752 تن در 6 تا 10 ژانویه فروخت. بار‌های بنزین بدون سرب ممتاز با در نظر گرفتن روزهای معاملات فیزیکی و ساختار بازار در آن زمان، باقیمت 15.75 بر تن ارزیابی شدند تا بارهای یوروبوب اکسی را از قیمت 20.25 بر تن افزایش دهند.

مروری بر بازار جهانی نفت و بازار فرآورده‌های نفتی در آسیا

افزایش قیمت نفتا صنعت پتروشیمی

افزایش قیمت نفت خام، ارزش محموله نفتا را در روز چهارشنبه به بالاترین حد چهار هفته اخیر رساند، اما حاشیه‌های پالایشی نسبت به بالاترین سطح شش‌ساله ثبت‌شده در اوایل ماه، بیشتر کاهش یافت.

محموله‌های نفتای شمال غرب اروپا 739.50 تن ارزیابی شد که 18.50 تن از 24 دسامبر تا بالاترین سطح چهار هفته اخیر افزایش‌یافته است. قیمت نفتا با افزایش 2.41 میلیاردی در ارزش قرارداد ماهانه برنت lce در این دوره حمایت شد، اما نفتا نیز نتوانست با نفت خام زیربنایی خود را حفظ کند.

حق بیمه نفتای اروپا نسبت به قرارداد ماهانه lce برنت به کمترین میزان خود از 17 دسامبر به 4.59 در هر میلیارد رسید که در 23 دسامبر به بالاترین حد خود در شش سال اخیر در حدود 5.50 میلیارد رسید.

حاشیه‌های پالایشی در حاشیه آسیایی در طول هفته منتهی به 28 دسامبر به دنبال یک موضوع برنامه‌ریزی نشده در کراکر پتروشیمی کره جنوبی کاهش یافت. هیچ معامله‌ای در معاملات بعدازظهر منعقد نشد.

یک پیشنهاد منفرد از gunvor باقیمت 5 تن حق بیمه تا ارزیابی ژانویه برای 12500 تن تحویل به روتردام طی 8 تا 12 ژانویه انجام شد.

پیشنهادات از سوکار و ترافیگورا ارائه شد، با سوکارهایی که کمترین قیمت را در بین این دو با حق بیمه 18 تن تا ارزیابی 1-15 ژانویه برای 28000 تن در روتردام طی 13 تا 17 ژانویه دارند.

ارزیابی در739.50 تن منعکس‌کننده حرکت روز به‌روز در ارزش قرارداد سوآپ ماهانه اول و سقف قیمت تعیین شده توسط سوکار است.

هیچ وسیله حمل‌ونقل جدیدی برای خروج محموله‌ها از منطقه ظاهر نشد. در اروپا، vitol هیستریا گیادا را برای بارگیری 30000 تن از منطقه آمستردام-روتردام-آنتورپ بر اساس داده‌های نامشخصی برای تحویل در سایر نقاط شمال غربی اروپا رزرو کرد.

ذخایر نفتا که در انبارهای مستقل نگهداری می‌شوند برای دومین هفته متوالی 16 درصد کاهش یافت و به 185000 تن رسید که پایین‌ترین سطح ثبت‌شده از جولای است. تقاضا از سوی تولیدکنندگان پتروشیمی و تولیدکنندگان بنزین ثابت به نظر می‌رسد، اما جریان ورودی از سواحل خلیج آمریکا و بالتیک روسیه درهفته‌های اخیر کاهش‌یافته است. تنها پیشنهاد در بعد ازظهر از gunvor یکی برای 12,500 تن و دیگری برای 28,000 تن بود. هر دو پیشنهاد مطابق با ارزیابی‌های 16-31 دسامبر برای تحویل به روتردام طی 29 دسامبر -2 ژانویه قیمت‌گذاری شدند. ارزیابی در 711 تن منعکس‌کننده افزایش روز به روز در ارزش قرارداد سوآپ ماه اول است.

افزایش قیمت نفتا

افزایش قیمت نفتا

قیمت جهانی محصولات پتروشیمی

افزایش قیمت سوخت جت

قیمت سوخت جت اروپا در روز پنجشنبه افزایش یافت که عمدتا به دلیل افزایش قیمت نفت خام بود. سهام‌سازی قبل از تعطیلات ممکن است از تقاضا نیز حمایت کند، اگرچه محدودیت‌های سفر بر دورنما تاثیر می‌گذارد. ذخایر مستقل سوخت جت در مرکز آمستردام-روتردام-آنتورپ (ARA) با حدود 4 درصد کاهش درهفته به حدود 870000 تن رسید. با جریان‌های راین که به‌خوبی پشتیبانی شده و محموله نادری که به نروژ علاوه بر جریان‌های معمول به انگلستان و لرلند می‌رود. فرودگاه‌های منطقه‌ای به احتمال زیاد قبل از دوره تعطیلات انبار می‌کنند. نفتکش‌ها در هفته گذشته از کشورهای هند، عربستان سعودی و امارات وارد منطقه ARA شدند. کشورهای اتحادیه اروپا محدودیت‌های مسافرتی مختلفی را در واکنش به شیوع ویروس کووید-۱۹ در سراسر جهان اعمال کرده‌اند. از روز پنجشنبه، ایتالیا شروع به درخواست آزمایش منفی کووید-19 قبل از سفر برای همه مسافران، ازجمله شهروندان اتحادیه اروپا که کاملاً واکسینه شده بودند، کرد. این قانون تا ژانویه برقرارخواهد بود. یونان نیز الزامات مشابهی را معرفی خواهد کرد، حتی اگر مسافران با گواهی دیجیتال معتبر اتحادیه اروپا وارد شوند.

 

 

بیشتر بخوانید:بازار فرآورده‌های پتروشیمی اروپا و آمریکا ۱۸ فوریه

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *