تحلیل دیزل / گازوئیل در هفته گذشته

تحلیل دیزل / گازوئیل در هفته گذشته

قیمت گازوئیل در طی هفته گذشته

قیمت گازوئیل اروپا روز جمعه هم زمان با افزایش تقاضا و از سوی دیگر کاهش تولید پالایشگاه ها، با افزایش قیمت همراه بود. قیمت معاملات آتی گازوئیل Ice حدود 4 دلار در تن افزایش یافت و به 613.25 دلار در تن رسید. ارزش محموله های گازوئیل European در شمال غربی اروپا تا روز پنجشنبه، به میزان 6.80 دلار در هر بشکه افزایش یافت، که این رقم از میانگین افزایش 5.87 دلاری در هر بشکه در ماه گذشته تا حد قابل توجی بیشتر است.

از آن جا که چندی قبل، فصل طولانی مدتِ تعمیر و نگهداری پالایشگاه های اروپایی شروع شده است، داده های ارائه شده نشان می دهد که پالایشگاه شل با ظرفیت 140000 بشکه در روز در Wesseling آلمان از اواسط ماه آگوست به مدت حداقل دو ماه تعطیل خواهد شد. در این بین ، راه اندازی مجدد پالایشگاه ممکن است چند هفته طول بکشد. آخرین تعطیلی در پالایشگاه Wesseling در ابتدای اکتبر 2020 بود که پس از حدود شش هفته به پایان رسید.

اما نکته عجیب ماجرا اینجاست که چندین پالایشگاه در اروپا، بیش از یک تعطیلی با هدف تعمیر و نگهداری را در کمتر از یک سال گذشته را در برنامه خود داشته اند، که این مورد یک الگوی غیر معمول است. پالایشگاه فاولی ExxonMobil با ظرفیت 270000 بشکه در روز، واقع در انگلستان و پالایشگاه براتیسلاوا با ظرفیت 120000 بشکه در روز شرکت Slovnaft (شرکت نفت و گاز اسلواکی) از پالایشگاه هایی بودند که دو تعطیلی را در برنامه خود قرار دادند.

این امکان وجود دارد که آنها با این کار به حاشیه سود پایین تولید میعانات پاسخ می دهند؛ اما همچنین ممکن است محدودیت های حاصل از قرنطینه و الزامات بهداشتی و ایمنی، آنها را از تکمیل و تمام پروژه های برنامه ریزی شده خود که در این دوره متوقف شده اند، باز داشته است. اما آن چه که مشخص است، تعطیلی های اضافی در تابستان امسال منجر به بر هم خورد نظم برنامه های فصلی پالایشگاه ها شده است.

مدیران Repsol چندی قبل توضیح دادند که واحد های تعطیل شده را مجدداً راه اندازی خواهد کرد و کارگران و تکنسین های خود را در پالایشگاه های خود در اسپانیا، مانند پالایشگاه کرونا (Coruna) با ظرفیت 120000 بشکه در روز و بیلبائو با ظرفیت 240000 بشکه در روز، باز می گرداند. انتظار می رود یک واحد تقطیر نیز با ظرفیت 100000 بشکه در روز (CDU) در پالایشگاه بیلبائو پس از گذراندن دوران تعطیلی ناشی از پاندمی، در 1 اکتبر دوباره راه اندازی شود.

در همین حال، ممکن است یک واحد coking و یک واحد تقطیر خلاء در پالایشگاه کرونا در ماه سپتامبر مجددا راه اندازی شود. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که تمام این برنامه ها بستگی به بهبود تقاضای دیزل دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *