تحلیل صنعت اوره

,
تحلیل صنعت اوره

تحلیل صنعت اوره جهانی و کودهای شیمیایی از نگاه آرگوس در هفته منتهی به ۲۵آگوست

قیمت های اوره گرانول در این هفته نیز دامنه وسیعی داشتند زیرا مسائل تحریم مسائل و مشکلات حمل همچنین سیاست‌های بازاریابی شرکت ها باعث شده است که قیمت ها با منشاء ساخت های متفاوت تا حدود زیادی با یکدیگر اختلاف داشته باشند

توقف تولید اوره در اروپا 

صنعت تولید کودهای شیمیایی در اروپا در ماه آینده تا حدودی خارج از خط تولید قرار خواهد گرفت زیرا قیمت کود های شیمیایی نتوانسته است همگام با قیمت گاز رشد یابد و در نتیجه تولید کنندگان  کود شیمیایی و اوره متحمل ضرر و زیان زیادی خواهند شد.  به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز و بر اساس اطلاعات منتشر شده ، تعطیلی های برنامه ریزی شده بیشتر پالایشگاه های لهستان لیتوانی و بخشی از واحد تولید کودهای شیمیایی شرکت Yara در نروژ،و برخی از تولیدکنندگان اتریشی شرکت Borealis مستقر در فرانسه ،اعلام نمودند که تعمیرات خود را در شروع ماه سپتامبر تا پایان این ماه  اجرا خواهند نمود و در حدود ۴۰۰ هزار تن از ظرفیت تولید کودهای شیمیایی در ماه از ظرفیت تولید کودهای شیمیایی در اروپا  همراه با   نیترات آمونیوم نیترات کلسیم و اوره کاسته خواهد شد.
شرکت تولید کودهای شیمیایی Yaraاعلام نموده که این شرکت قصد دارد تولید آمونیاک خود را تا ۳۵ درصد ظرفیت اسمی خود کاهش دهد. این تولید کننده اعلام نموده است که تولید به ۱.۹ میلیون تن در سال نیترات و ۱.۸ میلیون تن در سال  اوره محدود خواهد شد .هدف این شرکت این است که بعضی از واحد های  خود را با استفاده از آمونیاک وارداتی  مورد بهره‌برداری قرار دهد که  این کار می تواند تا حدی فشار موجود بر بازار  نیترات  را کاهش دهد.

 

در هفته منتهی به ۲۵ آگوست بازار اوره نسبتاً افزایشی بود. قیمت اوره پریل به صورت فله در منطقه بالتیک بدون تغییر باقی ماند ولی در چین افزایش قیمت داشت. قیمت اوره گرانول  به صورت فله ای در خاورمیانه، مصر ، بالتیک ،خلیج آمریکا و برزیل در هفته منتهی به ۲۵ آگوست نسبت به هفته منتهی به ۱۸ آگوست افزایش قیمت داشت ولی در جنوب شرق آسیا تغییر قیمت نداشت و در حوزه اقیانوس اطلس در فرانسه اندکی کاهش قیمت داشت . سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم در چین و برزیل کاهش قیمت داشتند.
خریداران در بعضی از بازارهای اروپایی به خصوص کشورهایی همچون لهستان فرانسه و انگلستان در این هفته حرکتی را جهت خرید اوره گرانول انجام داده اند. ۵۰ هزار تن اوره  گرانول در فرانسه و همچنین ۵۰ هزار تن در لهستان مورد معامله قرار گرفت و معامله گران در حدود ۲۰ هزار تن اوره گرانول نیز به انگلیس به فروش رساندند.

مشکلات حمل و نقل و عدم تمایل خریداران به خرید کود شیمیایی

بر اساس بررسی مشکل ای بعمل آمده توسط تیم تحلیلی نفت و گاز اضطرار موجود  امروز وارد کنندگان کودهای شیمیایی،    برای جبران و تامین کمبود تولید در اروپا به دلیل مشکلات شدید حمل و نقل آبی و پایین آمدن سطح رودخانه ها می باشد و این در حالی است که کشاورزان و خریداران کودهای شیمیایی و محصولات مرتبط با نیتروژن بعد از ۵ تا ۶ ماه دوری از کار کشاورزی همچنان تمایلی به خرید کود برای استفاده در زمین های کشاورزی خود نشان نمی دهند.
معاملات آنی بر اساس ترم تحویل فو ب در دریای بالتیک بسیار کم بود و معامله گران بیشتر تمایل داشتند که محصولات خود را به بازارهای آمریکا و آفریقا صادر کنند. قیمت اوره گرانول با توجه به تقاضای خوب از قاره آمریکا یعنی جایی که هنوز صادرکنندگان روسی محصولاتی را به آنجا صادر می کنند افزایش یافت ولی معامله گرانی که این محصولات روسی  را به برزیل و سایر بازار ها ارسال می کنند با ۲۰۰ دلار کاهش قیمت برای فروش مواجه هستند و نمی توانند بر اساس قیمت های بالا ، محصول خود را به فروش برسانند.

 

 

گستردگی قیمت های اوره

برای مشاهده قیمت جهانی اوره و متانول کلیک کنید.

تنوع قیمت در دریای سیاه

در تحلیل صنعت اوره، قیمت های اوره گرانول در این هفته نیز دامنه وسیعی داشتند زیرا مسائل تحریم مسائل و مشکلات حمل همچنین سیاست‌های بازاریابی شرکت ها باعث شده است که قیمت ها با منشاء ساخت های متفاوت تا حدود زیادی با یکدیگر اختلاف داشته باشند. به عنوان مثال قیمت محموله های صادراتی روسیه به ترکیه به عنوان پایین ترین قیمت در حوزه دریای سیاه  و  قیمت اوره صادراتی از ازبکستان به اروپا به عنوان بالاترین قیمت های اوره در منطقه دریای سیاه شناخته شده است.
یکی از معامله‌گران اوره ,۵۰۰۰ تن اوره گرانول از کشور ترکمنستان را با قیمت بالای ۵۹۰ دلار در هر تن بر اساس ترم تحویل فوب Poti برای حمل در ماه سپتامبر به مقصد رومانی درآغاز این هفته به فروش رساند. ولی بعد از انجام این معامله پیشنهادهای قیمت برای اوره گرانول ترکمنستان افزایش یافت و به  ۶۳۰ تا ۶۴۴ دلار در پایان هفته رسید.شرکت آذر بایجانی Socar مناقصه خود برای فروش ۳۰ هزار تومان اوره گرانول برای حمل در ماه سپتامبر از بندرPoti در گرجستان در روز ۲۶ سپتامبر به پایان می رساند و مهلت دریافت پیشنهادات مالی در چنین روزی به اتمام می رسد.

برای مشاهده تحلیل قیمت روز اوره جهانی کلیک کنید

هزینه تولید اوره در اروپا و ترجیح اروپا به انجام واردات

هزینه تولید اوره به صورت زیر است:

• انگلستان
یکی از معامله‌گران اوره ، یک محموله  در چند بخش به خریداران اوره به  میزان ۸۳۰ دلار در هر تن در شروع هفته به فروش رساند ولی به تدریج قیمت تا حدود ۸۸۰ دلاردر هرتن تاپایان هفته به صورت تحویلCFR افزایش یافت.
• لهستان
پالایشگاه Grupa Azoti در این هفته واحد اوره خود را تعطیل نمود زیرا از نظر اقتصادی با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی ادامه کار میسر نبود. بسته شدن این واحد تولیدی کاهش عرضه ای  برابر با یک و نیم میلیون تن در سال را به دنبال خواهد داشت که این میزان کاهش تولید منجر به افزایش در میزان واردات خواهد شد.

 

مقایسه قیمت اوره وارداتی اروپا از مصر و اوره تولیدی در اتحادیه اروپا با در نظر داشتن  کلیه هزینه ها از آگوست سال گذشته تا کنون نشان می دهد که تا زمانی که قیمت گاز افزایش زیادی نیافته بود هزینه ها تا حدودی از قیمت واردات کمتر بود ولی با افزایش هزینه های تولید در چند ماه اخیر هزینه تولید یک تن اوره به مراتب بیشتر از هزینه خرید آن از کشور مصر می باشد.

 

برای اطلاع دقیق از قیمت های به روز اوره و سایر محصولات نفتی می توانید مجلات تحلیلی پلتس و آرگوس را با قیمت مناسب از سایت بازار نفت و گاز تهیه کنید.

برای ارتباط با ما می توانید از طریق واتساپ و یا ایمیل پیام ارسال کنید:

Whatsapp:

09337813003

email:

iroilmarket2@gmail.com

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *