تحلیل عرضه روغن پایه اروپا

تحلیل عرضه روغن پایه اروپا

تحلیل عرضه روغن پایه اروپا از سوی موسسه ICIS در تاریخ ۵ آوریل به نقل از بازار نفت و گاز 

روغن پایه به روغنی گفته می‌شود که به عنوان یک پایه برای روان کار محسوب می‌شود. پس از اضافه کردن مواد افزودنی به روغن پایه روانکار نهایی به دست می‌آید. BASE OIL از لحاظ حجم مهمترین جزء تشکیل دهنده روانکارها می باشد و از لحاظ وزنی به طور متوسط بیش از ۹۵ درصد فرمولاسیون یک روانکار را تشکیل می‌دهد.

کمبود عرضه روغن پایه در ماه آوریل

همانطور که در سایر مناطق جهان وبخصوص در هند وخاور میانه شاهد کمبود عرضه روغن هستیم ،در اروپا نیز کاهش روغن محسوس است و برنامه های تعمیراتی برای کارخانه های تولید روغن نیز در پیش است.

به گزارش تیم تحلیلی نفت وگاز از وضعیت عرضه روغن در قاره اروپا،روز ۵آوریل میزان عرضه روغن بخصوص روغن های گروه یک کم بوده است و البته معاملات اندکی به صورت خریدهای آنی و فوری انجام شده است. در این هفته قیمت روغن صادراتی اروپا و همچنین قیمت روغن صادراتی منطقه دریای سیاه افزایش یافت.

برای ماه آوریل با توجه به تحریم های اعمال شده بر روسیه،پیش بینی می شود سیل تقاضاهایی که قبلاً از طریق روسیه تامین می شد اکنون روانه بازارهای اروپایی گردد. درد سرهای بانکی ولجستیک خرید از روسیه و همچنین عدم امکان پهلو گیری کشتی های روسیه در بسیاری از بنادر اروپایی،باعث گردیده که خریداران به دنبال تامین کنندگان جدیدی از مناطقی به جز روسیه باشند وبتدریج منابع خرید خود را تغییر دهند.

علیرغم عرضه کم روغن پایه در اروپا،قیمت ها نسبت به ۴ هفته قبل تغییر چندانی نداشته است . پیش بینی می شود از این پس وتا میانه ماه آوریل بتدریج شاهد افزایش قیمت باشیم و احتمالا تا پایان آوریل، قیمت ها به سطوح بالاتری از قیمت های تثبیت شده ماه مارس خواهد رسیدکه البته این افزایش ها تا حدی منوط به مذاکرات بین خریداران وفروشندگان نیز خواهد بود. انجام تعمیرات تا خواسته و وقوع حادثه در  واحد تولید روغن پالایشگاه متعلق به شرکت Eni یکی از دلایل اصلی کمبود عرضه روغن در اروپاست.

تعطیلی معاملات در حوزه دریای سیاه

تحرکات وجابه جایی ها در حوزه دریای بالتیک با توجه به پیش بینی افزایش تقاضا در نیمه دوم ماه شدت بیشتری پیداکرده است . خریداران سعی می کنند تا قبل از رسیدن به اوج قیمت ها خرید کنند و فروشندگان نیز تا بازار تقاضا گرم است میل به فروش بیشتر دارند زیرا بسیاری از پیش بینی ها حاکی از آن است که بعد از ماه آوریل میزان تقاضا کاهش خواهد یافت .

در منطقه دریای سیاه به دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین در حال حاضر معامله ای بین خریداران وفروشندگان صورت نمی گیرد تا حدی که موسسه ICIS تا اطلاع ثانوی ،پنجره اطلاع رسانی معاملات این منطقه را مسدود اعلام نموده .

گزارشی از این مناطق ومعاملات انجام شده به دلیل تعطیلی کامل معاملات منتشر نمی کند. تعطیلی ناخواسته و فورس ماژور پالا یشگاه Eni این شرکت را بر آن داشته است که پالایشگاه دیگر خود در شهر La vurno ایتالیا را مورد باز سازی قرار دهد تا بتواند عرضه روغن به اروپا را تسهیل نماید ولی این تجدید ساختار و راه اندازی مجدد مسلما به زمان زیادی نیاز خواهد داشت ودر کوتاه مدت قادر نخواهد بود کمبودهای موجود در اروپارا برطرف سازد.

یک تولید کننده دیگر در اروپا نیز با نام Grupa LOTOS اعلام نموده است که تعمیرات برنامه ریزی شده خود را بین ماه‌های مارس تا آوریل انجام خواهد داد Paramo در جمهوری چک از پایان مارس تعطیل شده است که این مطلب مورد تایید مسئولین شرکت ذی نفع Orlen Oil قرار گرفته است. Cepsa در الجزایر برنامه تعمیرات سالانه خود را با توجه به کمبود عرضه به وقت دیگری موکول نموده است. MOL در مجارستان ، تعمیرات برنامه ریزی شده خود رادر ماه می آغاز خواهد نمود.

تعطیلی معاملات در حوزه دریای سیاه

تعطیلی معاملات در حوزه دریای سیاه

افزایش قیمت روغن های صادراتی اروپا

به گزارش تیم تحلیلی نفت وگاز از بازار های اروپایی، اگرچه قیمت های گروه یک، دو و سه برای مصارف داخلی اروپا تغییر قیمت نداشته است ولی قیمت های روغن صادراتی گروه یک با ۷۰ دلار افزایش در هر تن نسبت به ۴ هفته قبل وبراساس ترم تحویل فوب شمال غرب اروپا مواجه شدند . قیمت های روغن های پایه گروه دوم و سوم نیز تا ۱۰۰ دلار افزایش قیمت داشتند.

قیمت هرتن روغن SN150 برای تحویل در ماه آوریل۱۴۲۰ دلار وقیمت هر تن روغن SN500 برای تحویل در ماه آوریل به۱۵۸۰ دلار رسید. تقاضاهای بسیار زیادی برای خرید روغن صادراتی اروپا از سوی کشورهایی همچون ترکیه، مراکش، نیجریه و مصر وجود دارد.

خریدارانی که چشم به بازار روسیه داشتند اکنون وبا نا امید شدن از خاتمه جنگ اوکراین و پس از تحریم شدن روسیه، به دنبال خرید از اروپا هستند که باعث شده تقاضا به صورت بی سابقه ای بیشتر از ظرفیت های معمول تولید در اروپا رشد و افزایش داشته باشد. عرضه کنندگان روغن روسی نیز نتوانسته اند با هیچ ترفندی روغن روسی ارزان قیمت را خریداری و به اروپا انتقال دهند.

پیش بینی می شود این کمبودها ادامه یابد ودر سه ماهه دوم سال فشار زیادتری بر بازار روغن پایه در اروپا را شاهد باشیم. البته کاهش تولید روغن منحصر به اروپا نبوده و در آسیا وخاور میانه ودر تمامی پایانه های کلیدی همچون سنگاپور، خلیج فارس، ژاپن، هندوستان، استرالیا و کره جنوبی، کمبود روغن به صورت جدی بوجود آمده است . البته در کره جنوبی نیز که تعمیرات برنامه ریزی شده در چنین فصول و ماههایی صورت می گیرد وضعیت کمبود روغن همانند اروپاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *