تحلیل فرآورده های پتروشیمی اروپا

تحلیل فرآورده های پتروشیمی اروپا

تحلیل فرآورده های پتروشیمی اروپا و آمریکا در هفته منتهی به ۹ سپتامبر به نقل از بازار نفت و گاز ایران

قیمت بنزن برای فروش در ماه اکتبر با ۴۰ دلار کاهش در هر تن به ۷۸۹ دلار در هر تن رسید در حالی که پیشنهادات قیمتی بین۷۶۰ تا ۷۹۰دلار در هر تن بود.

چشم انداز ضعیف بنزن و استایرن در اروپا

قیمت های ماه نوامبر هم نیز با ۴۰ دلار کاهش به ۷۸۹ دلار در هر تن رسید و معاملات این ماه نیز همانند ماه اکتبر بود.ماه دسامبر وژانویه سال بعد نیز قیمت ها با ۴۰ دلار کاهش به ۷۸۹ دلاردر ارزیابی ها رسید .
در پایین دست فعالیت چندانی در بازار استایرن مشاهده نشد و قیمت ها در روز ۹ سپتامبر تغییری نداشتند البته نسبت به هفته قبل ۶۳.۷۵ دلار در هر تن افزایش قیمت در اروپا داشتند.. تمایل به خرید استایرن در بازار کم بود و تنها چند معامله انجام شد شنیده شد که یک تولیدکننده مرتباً استایرن خریده است. یکی از معامله گران در بازار گفته است که تولیدکنندگان خودشان  خریدار هستند و مصرف کنندگان نهایی فروشندگان می باشند و چشم انداز قوی نمی توان برای چنین بازاری تصور نمود.

کاهش تقاضا برای افزایش دهنده های اکتان درپایان تابستان

قیمت های فروش آنی تولو ئن آمریکا و همچنین زایلین های  ترکیبی در روز ۹ سپتامبر با ثبات باقی  ماند و تنها دو سنت نسبت به هفته قبل کاهش نشان داد زیرا بازار آروماتیک ها در آمریکا کماکان کاهشی است. در تابستان سال جاری قیمت تولو ئن و زایلین ها به بالاترین حد خود رسید زیرا تقاضا برای بنزین بالا رفت و مایعاتی که اکتان را افزایش میدهند هم راستا با بنزین گران شدند. به گفته یکی از فعالان بازار ،حال که  تابستان به پایان رسیده و مصرف بنزین کاهش یافته است قیمت تقویت کننده های اکتان همچون تولو ئن وزایلین ها نیز کاهش یافته است.

برای مطالعه مقاله چشم انداز صنعت پتروشیمی اروپا و آمریکا کلیک کنید.

خریداران زایلین ها در حال پایش بازار انرژی

قیمت فروش پارا زایلین به صورت آنی و بر اساس ترم فوب خلیج آمریکا در روز ۹ سپتامبر با ۴۱.۶۷دلار افزایش نسبت به روز قبل به ۱۰۵۱ دلار در هر تن  رسید که ۱۰ دلار در هر تن نیز نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می‌دهد. ارزیابی قیمت پارازایلین بر اساس نقطه متوسط قیمت های CFRتایوان و چین  و همچنین متوسط قیمت زایلین ترکیبی و پارا زایلین آمریکابوده است.
بازار زایلین ها در اروپا در هفته منتهی به ۹ سپتامبر با استقبال کم خریداران مواجه بود زیرا شرکت کنندگان در بازار در واقع قیمت های انرژی را رصد می‌کردند تا بر اساس آن تصمیم بگیرند. امتیاز قیمتی زایلین ترکیبی نسبت به بنزین بر روی ۱۵۰ دلار در هر تن با ثبات نسبت به روز قبل باقی ماند ولی ۳۰ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل کاهش داشت.
قیمت پارا زایلین در روز ۹ سپتامبر در اروپا با ۲۲ دلار افزایش در هر تن به ۱۰۶۹.۷۵ دلار در هر تن رسید. قیمت این محصول در روز دوم سپتامبر ۱۰۴۳.۷۵ دلار بود. بازار اورتوزایلین  با عرضه کم همراه بود. البته تقاضا در این بازار نیز محدود بود که علت آن ،شرایط مربوط به بازارهای پایین دست بود. بعضی از فعالان بازار انتظار دارند که واردات کمتری ازسوی آسیا به اروپا با توجه به افزایش هزینه های حمل صورت بگیرد.

خریداران زایلین ها در حال پایش بازار انرژی

قیمت های فروش آنی محصولات پتروشیمی همراه با معدل هفتگی قیمت ها در هفته منتهی به ۹سپتامبر در اروپا بر اساس ترم تحویل فوب ویا FCAویا CIFبنادر سه گانه اروپایی برای ماه‌های سپتامبر واکتبر

 

افزایش قیمت زایلین ترکیبی در آسیا

به تحلیل فرآورده های پتروشیمی اروپا براساس ارزیابی پلتس ،قیمت ایزومر زایلین ترکیبی ۲۳دلار در هر تن افزایش یافت وبه ۹۸۲دلار براساس ترم تحویل فوب کره جنوبی ،وبه ۹۷۷ دلار براساس ترم تحویل CFRتایوان،وبه ۹۹۸دلار‌براساس ترم تحویل CFR چین رسید.ابن قیمت ها براساس ارزیابی قیمت نیمه اول اکتبر ونیمه دوم اکتبر انجام شده است.در زمان ارزیابی پلتس ،معامله ویا مناقصه ای گزارش نشده است.پلتس قیمت تولید آسیا را با ۱۰دلار افزایش در روز ۹سپتامبر۹۱۹دلار در هر تن براساس ترم تحویل فوب کره جنوبی، وبا ۵دلار افزایش براساس ترم تحویل CFR چین برروی ۹۶۲ دلاردر هر تن ارزیابی نمود.

چشم انداز استایرن مونومر

پلتس در روز ۹ سپتامبر، قیمت استایرن مونومررا برای تحویل ۵تا ۳۰روزه براساس ترم تحویل فوب بنادر سه گانه اروپایی برروی ۱۱۵۱دلار در هر تن ارزیابی نمودکه نسبت به روز ۸سپتامبر تغییری نداشت . شنیده شد که معامله ای برای این ماه نیز برروی ۱۱۹۰دلار انجام شده است.
پلتس قیمت استایرن مونومر برای ماه اکتبررا ۱۱۵۱دلار در هر تن ارزیابی نموده و معامله ای نیز برروی ۱۲۱۰دلار در هر تن برای این ماه صورت گرفته است.
پلتس قیمت فروش آنی استایرن مونومر خلیج آمریکا  را در روز ۹سپتامبر با افزایش ۶۶ دلاری در هر تن برروی ۱۰۶۱دلار در هر تن ارزیابی نمود که علت این ارزیابی ،بالارفتن قیمت استایرن مونومردر اروپا وکاهش نسبی هزینه های حمل اعلام شده است.

برای اطلاع از اخبار رشد ۶۱ درصدی ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران کلیک کنید.

کاهش قیمت متانول اروپا و تمایل به فروش فوری

قیمت ها در روز۹ سپتامبردر اروپا برای فروش های آنی تا حدود زیادی با در نظر داشتن  حد ضرر در سطوح پایین قرار داشت و این در شرایطی است که پایین بودن سطح رودخانه راین به مهمترین موضوع در معاملات اروپا تبدیل شده بود.پلتس در این روز قیمت خود را بر روی ۳۵۴ یورو در هر تن ارزیابی نمود که ۳یورو نسبت به روز قبل و در حدود دو یورو نسبت به هفته منتهی  به دوم سپتامبر کاهش داشت ولی البته تقاضا با ثبات بود زیرا در بندر روتردام انگیزه های کافی برای ذخیره سازی در این ایام وجود دارد. در هفته‌ای که با روز ۵ سپتامبر آغاز شد حداقل ۱۳ هزار تن متانول به صورت فروش آنی معامله شد و همچنین دو هزار تن متانول در روز ۹ سپتامبردر این پایانه مهم اروپا  مورد معامله قرار گرفته است.
تمایل به فروش آنی به منظور تخلیه بعضی از محموله هاباعث شد که  ۱۰ یورو بهره دیرکرد برای تاخیر در تخلیه برای  فروش در ماه‌های اکتبر و نوامبراز سوی فروشندگان در نظر گرفته شود . بازار متانول اروپا مرتباً سطح آب رودخانه راین را رصد می نمایدو به نظر می رسد که اخیراً سطح رودخانه کمی بالا آمده است اما به هر حال آخرین تغییرات حاکی از آن است که سطح رودخانه تا ۱۰ سانتی متر افزایش پیدا کرده ولی کماکان کمتر از ۸۲ سانتی متر است که در هفته قبل ثبت شده بود و این سطح آب ، کار را برای حرکت بارج دشوارتر می سازد.
در آسیا قیمت های متانول در هفته منتهی به ۹ سپتامبر افزایش یافت که به دلیل بالا رفتن قیمت های زغال سنگ در چین و سود بیشتر از تولید متانول در این کشور بوده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *