تحلیل محصولات پتروشیمی آسیا امروز

تحلیل محصولات پتروشیمی آسیا امروز

تحلیل محصولات پتروشیمی آسیا امروز به گزارش بازار نفت و گاز خبر از افزایش 25 دلاری استایرن در هر تن می دهد همچنین تولوئن آسیایی بدون نتیجه بسته شد.

بنزین پتروشیمی

  • بنزین آسیایی: افزایش حمایت از بازار استایرن
  • افزایش 25 دلاری استایرن در هر تن

بنزن آسیا در نوسان بود؛ بطوری که در روز 19 دلار/ میلیون تن افزایش داشت اما در هفته 18.34 دلار/ میلیون تن کاهش داشت. نگرانی ها از گونه جدید کووید-19 بنام اُ-میکرون قیمت نفت خام را در طول هفته تحت تأثیر قرار داد.

بهای معاملات آتی نفت خام ICE برنت فوریه با 5.16 دلار/ بشکه در هفته در ساعت 08:30 به وقت GMT به 71.88 دلار/ بشکه در معاملات آسیایی 3 دسامبر (12 آذر) با بهبود نفتا از سطوح زیر 70 دلار/ بشکه در اوایل هفته رسید؛ در حالی که نفتا با 51 دلار کاهش در هر بشکه به 669.50 دلار/ بشکه در CIF ژاپن رسید.

با این حال، مونومر استایرن هفته را با 8.50 دلار/ میلیون تن CFR چین به پایان رساند و روند کندی را که در دیگر بازارهای پتروشیمی مشاهده می شود، کاهش داد. استایرن روزانه 25 دلار در هر تن افزایش داشت. شاخص داخلی چین شرقی با 72 یوان افزایش در روز تا 6.482 یوان/ میلیون تن یا 882.29 دلار/ میلیون تن براساس برابری واردات ارزیابی شد.

باتوجه به اخبار بازار، شرکت ENEOS بزرگترین تولیدکننده بنزن ژاپن در ایمیلی به گلوبال پلاتس S&P در 30 نوامبر (10 آذر) اعلام کرد که با انعقاد قرارداد بنزن آسیایی 915 دلار/ میلیون تن CFR ماه دسامبر، قیمت آن 90 دلار/ میلیون تن نسبت به نوامبر کاهش یافته است.

این شرکت ACP دسامبر را با قیمت 965 دلار/ میلیون تن در 26 نوامبر (6 آذر) را ارائه داد و در ایمیلی در 26 نوامبر (6 آذر) گفت که بازار بنزن آسیا احتمالآ در میان “کاهش تولید به دلیل اقتصاد ضعیف پارازایلن” و احتمال افزایش تقاضا از بازار ایالات متحده همچنان ثابت بماند. همچنین قیمت قرارداد بنزن در دسامبر توسط صنعت اروپا در 30 نوامبر (10 آذر) با کاهش 2 دلاری و 22 یورو به 970 دلار و 860 یورو در میلیون تن رسید.

برای مشاهده آخرین قیمت پایه محصولات پتروشیمی کلیک کنید 

تولوئن از محصولات پتروشیمی

  • تولوئن آسیایی: ادغام شدن قیمتها در میان نوسانات بازار نفت خام
  • این محصول بدون نتیجه بسته شد.
  •  اتخاذ رویکرد “منتظر بمان و ببین” توسط فعالان بازار

در تحلیل محصولات پتروشیمی آسیا امروز بازار تولوئن آسیایی در 3 دسامبر (12 آذر) مختلط بود و نشانه هایی از نفت خام فرّار، معیارهای بالادستی و قیمتهای پایین دستی وجود داشت. به دنبال اعلام ائتلاف اوپک پلاس برای حفظ تولید فعلی خود، قیمتهای آتی نفت خام در معاملات اواسط بعد ازظهر در آسیا بالاتر بود.

قیمت فوب کره با 1 دلار/ میلیون تن به 695 دلار/ میلیون تن رسید، در حالی که CFR چین در 3 دسامبر (12 آذر) ثابت بود. قیمتهای داخلی چین از نزدیک معاملات آتی نفت خام را دنبال می کردند.

قیمت فوری تانک داخلی شرق چین در روز 30 یوان/ میلیون تن افزایش داشت و به 5.630 یوان/ میلیون تن رسید که براساس برابری واردات با 4.12 دلار افزایش 759.69 دلار/ میلیون تن بود.

در حالی که در جنوب چین این ذخایر هفته گذشته 14.000 میلیون تن بود و با افزایش 2.000 میلیون تن به 16.000 میلیون تن رسید. قیمتهای تانک سابق در کاندلا و بمبئی هند کمتر از 64 روپیه/ کیلوگرم مورد بحث قرار گرفت.

قیمت مواد پتروشیمی

قیمت مواد پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار جهانی محصولات پتروشیمی

پارازایلن پتروشیمی

  • پارازایلن آسیایی: افزایش قیمت نفت خام
  • پایان تقاضای ژانویه، فوریه
  • ناهموار بودن مذاکرات 2022

پارازایلن آسیایی به دنبال افزایش معاملات آتی نفت خام برنت فوریه با 1.98 دلار/ میلیون تن افزایش به 71.88 دلار/ میلیون تن رسید؛ از طرفی در CFR تایوان/ چین نیز با 10 دلار/ میلیون تن به 813 دلار/ میلیون تن رسید.

گلوبال پلاتس S&P پیشتر گزارش داده بود که پس از یک هفته افت شدید قیمت در نفت و بازارهای مجاور ناشی از نگرانیهای اُ-میکرون، معاملات صبحگاهی در آسیا با واکنش سرمایه گذاران به افزایش تولید ماهانه اوپک پلاس بازار دوباره بازگشت.

در فرایند ارزیابی نزدیک بازار پارازایلن پلاتس، سه پیشنهاد برای محموله های ژانویه و فوریه از SK گلوبال سنگاپور، توتال سنگاپور و مرکوریا سنگاپور ثبت شد. تاجران انتظار دارند مذاکرات مدت دار بصورت منقطع بوده و همچنان ادامه پیدا کند

زیرا تولیدکنندگان آسیایی به دلیل انتشار کم پارازیلن- نفتا قادر به کاهش بیشتر قیمتها نبودند و بسیاری از آنها در تولید مواد آروماتیک نقدینگی داشتند. برخی از تولیدکنندگان تولید خود را کاهش داده بودند، در حالی که برخی دیگر نیز به فکر کاهش حجم تولید بودند.

با این حال، یک محیط ایده آل برای ادامه مذاکرات مدت دار رقابتی نبود. در همین حال باوجود ظرفیت بالای پارازایلن در چین، عرضه کوتاه مدت پارازایلن در بازار داخلی چین فراروان است.

از طرفی، اسپرد نفتا- پارازایلن نیز در 3 دسامبر (12 آذر) از 142.75 دلار/ میلیون تن به 143.50 دلار/ میلیون تن افزایش یافت، اما اخیرآ بین 140-150 دلار/ میلیون تن ثابت باقی مانده است.

تحلیل لحظه ایی فراورده های پتروشیمی آسیا

بازار متانول از محصولات پتروشیمی آسیا

  • متانول آسیایی: سقوط بازار چین و هند به دلیل کاهش تقاضا ناشی از نگرانیهای اُ-میکرون
  • دور ماندن خریداران هندی با ترس از اُ-میکرون
  • حاکم بودن اصول بنیادی سالم بر کره جنوبی

نگرانیها از ظهور اُ-میکرون که تقاضا را تضعیف کرده و قیمتها نفت خام را کاهش داد، باعث شد تا قیمتهای متانول آسیایی هفته را با کاهش قیمتها به پایان برسانند. تنها کره جنوبی با عرضه کم و تقاضای پایین دستی سالم از قیمتها حمایت کرد.

در چین، بازار داخلی متانول تحت تأثیر معاملات بی ثبات متانول و زغال سنگ قرار گرفت و برای مدتی، بحثها برای محموله های وارداتی در اوایل هفته کمرنگ بود. با این حال، فعالیت تجاری در اواسط هفته با محمولۀ 10.000 تنی و پریمیوم 1 درصدی به قیمتهای ICIS SO CFR چین افزایش یافت.

اتیلن پتروشیمی

  • اتیلن آسیایی: محتاط بودن شرکت کنندگان از کاهش اخیر نفتا
  • پایین ماندن تقاضای اسپات در حاشیه های پایین دستی منفی

بحثها برای ورود اتیلن اسپات در 3 دسامبر (12 آذر) متوقف شد؛ بر اساس تحلیل محصولات پتروشیمی آسیا امروز افت اخیر قیمت نفتا بالادستی که شرکت کنندگان را بر آن داشت تا محتاط باشند و پیشنهادات یا پیشنهادات قطعی کمتری وجود داشت.

برخی از تاجران افزایش درخواستها را برای ورودی های H2 ژانویه گزارش کردند که احتمالآ قبل از تعطیلات سال نو قمری از اواخر ژانویه آغاز می شود. تقاضا برای ورودی های دسامبر ضعیف بود و برخی از فروشندگان گفتند که درخواست برای محموله های موجود محدود است.

خریداران نسبت به حاشیه های منفی پایین دستی ابراز نگرانی کردند که کاهش اخیر قیمت بنزن می تواند فشار بر مونومر استایرن را کاهش دهد، اما در کوتاه مدت انگیزه ای برای خرید نقدی وجود نخواهد داشت. در آسیای جنوب شرقی، در بحبوحه کاهش نرخهای عملیاتی در چندین تأسیسات پایین دستی احساسات همچنان ضعیف باقی ماند.

پروپیلن پتروشیمیایی

  • پروپیلن آسیایی: شاخص CFR چین در هفته 20 دلار/ میلیون کاهش یافت.
  • قیمتهای چین شرقی 100 یوان/ میلیون تن کاهش یافت.
  • CPC تایوان RFCC در پالایشگاه دالین را در 29 نوامبر (9 آذر) را مجددآ راه اندازی کرد.

قیمت فراورده های پتروشیمی آسیا  در بازار واردات پروپیلن چین در هفته منتهی به 3 دسامبر (12 آذر) 20 دلار/ میلیون تن کاهش یافت زیرا خریداران باتوجه به در دسترس بودن مواد داخلی ارزان تر و مبنای ضعیف PP علاقه چندانی به واردات نشان ندادند.

بهبود جزئی نفت خام توانست علاقه خرید را بازگرداند. قرارداد آتی نفت خام ICE برنت فوریه 1.98 دلار/ بشکه افزایش یافت و در ساعت 4:30 بعد ازظهر به وقت سنگاپور به 71.88 دلار در هر بشکه رسید. به گفته یکی از تولیدکنندگان کره جنوبی، رکود بازار همچنان ادامه دارد.

از طرفی، تقاضا برای پروپیلن نیز محدود بود زیرا خریداران چینی از واردات PP ضعیف خودداری می کردند. طبق داده های گلوبال پلاتس S&P، اسپرد قیمت بین PP و پروپیلن 120 دلار/ میلیون تن بود که کمتر از معمول 150 دلار/ میلیون تن است. پروپیلین داخلی چین در چین شرقی 100 یوان/ میلیون تن کاهش یافت و به 7.400 یوان/ میلیون تن در مخزن سابق رسید.

باتوجه به اخبار کارخانجات، CPC دولتی تایوان کرکر کاتالیزوری مایع پسماند را در پالایشگاه دالین با ظرفیت 400.000 بشکه در روز در 29 نوامبر (9 آذر) مجددآ راه اندازی کرد. این شرکت قبلآ برنامه ریزی کرده بود که این کرکر را در اوایل دسامبر دوباره راه اندازی کند.

RFCC ابتدا در 16 سپتامبر (25 شهریور) با برنامه ریزی قبلی تعطیل شد و بنا بود در 19 نوامبر (29 آبان) در مجددآ راه اندازی شود اما به دلیل مشکلات فنی تا اواخر نوامبر و اوایل دسامبر به تعویق افتاد. مشتریان انتظار دارند که این پالایشگاه زودتر از زمان پیش بینی شده راه اندازی شود.

مواد پتروشیمی بوتادین

  • بوتادین آسیایی: پایدار ماندن در میان کاهش قیمتها
  • پایین ترین قیمت محلی چین از 9 سپتامبر (18 شهریور)

بوتادین آسیایی در 3 دسامبر (12 آذر) ثابت ارزیابی شد. ضعیف تر شدن بازار داخلی در چین احساسات آسیا را نزولی نگه داشت اما تأمین کنندگان نیز تمایلی به کاهش پیشنهادات خود نداشتند.

از یک هفته قبل، قیمت فهرست محلی سینوپک 1.200 یوان/ میلیون تن کاهش داشت. بازار نقدی محلی در چین نیز به کاهش خود ادامه داد.

قیمت اسپات در چین با کاهش 100 یوان/ میلیون تن در روز، در مقایسه با هفته گذشته 200 یوان/ میلیون تن کاهش یافت و در 3 دسامبر (12 آذر) تا 5.800 یوان/ میلیون تن ارزیابی شد که پایین ترین سطح از 9 سپتامبر 2022 (18 شهریور 1401) بود.

بیشتر بخوانید : بازار نفت و سایه او میکرون

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket/

تلگرام :https://t.me/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *