تحلیل محصولات پتروشیمی 2 آذر 1400

محصولات پتروشیمی

نفتای سبک و سنگین و نفت‌ سفید (خوراک مایع)، گاز طبیعی و گازمایع (LPG)، NGL و به بیان بهتر متان، اتان، بوتان، پروپان، پنتان و همچنین نیتروژن از هوا (ازت)، گوگرد و خاک فسفات، از اصلی‌ترین خوراک‌ها برای مجتمع‌های پتروشیمی به شمار می‌روند. بازار نفت و گاز  به تحلیل دقیق این محصولات در تاریخ 2 آذر 1400 پرداخته است

بازار بنزن آسیایی 

بنزن آسیایی: افزایش 22 دلار/ میلیون تن برای نفت خام

 قیمت داخلی چین شرقی 140 یوان در میلیون تن افزایش یافت. بنزن آسیا در 19 نوامبر با 22 دلار در هر میلیون تن افزایش، 937.67 دلار/ میلیون تن فوب کره در میان نوسان قیمت‌ها ارزیابی شد. معاملات آتی ماه اول نفت خام ICE برنت با افزایش 2.25 دلار/ بشکه در روزبه 81.98 دلار در هر بشکه رسید؛ درحالی‌که در پایین دست، مونومر استایرن 18 دلار در هر تن در مدت مشابه افزایش داشت و به 1151.50 دلار در هر تن CFR چین و 1131.50 دلار در هر تن فوب کره رسید.

با وجود ادامه روند افزایشی قیمت نفت خام، بازار بنزن پس از فرایند ارزیابی پلاتس رشد قابل توجهی نداشت. قیمت بنزن داخلی چین شرقی با 140 یوان/ میلیون تن به 7010 یوان در هر میلیون تن رسید که براساس برابری واردات برابر با 935.23 دلار در هر تن ارزیابی شد.

بازار تولوئن آسیایی

تولوئن آسیایی: همزمان با نفت خام افزایش یافت.

شاخص های فوب کره، CFR چین و CFR هند افزایش یافت. قیمت تولوئن آسیا همزمان با افزایش قیمت نفت خام در 19 نوامبر افزایش یافت. معاملات آتی نفت خام در معاملات اواسط صبح در آسیا در 19 نوامبر افزایش یافته و یک شبه سود بازار را پس از زیان های سنگین اواسط هفته افزایش داد.

شاخص فوب کره با 21 دلار/ میلیون تن افزایش در روز، 831 دلار به ازای هر میلیون تن ارزیابی شد. این پیشنهاد برای 2000 تن در ژانویه در طی معاملات بعد ازظهر بود که قیمت را ابتدا از 815 دلار/ میلیون تن شروع کرد. شاخص CFR چین به 846 دلار در میلیون تن افزایش یافت که رشد شاخص فوب کره و قیمتهای داخلی قوی تری را در 19 نوامبر دنبال کرد. در این روز هیچ شاخصی برای CFR چین در بازار وجود نداشت.

قیمت فوری تانک داخلی چین شرقی با 165 یوان افزایش در هر میلیون تن به 6565 یوان/ میلیون تن رسید که براساس برابری واردات برابر با 886.93 دلار/ میلیون تن بود.

به گفته منابع در سهام پتروشیمی، جوّ بازار تولوئن داخلی همچنان آشفته است. براساس برآوردهای تقریبی در 19 نوامبر، موجودی مخزن تولوئن در شرق چین حدود 23.000 میلیون تن بود که در مقایسه با 331.000 میلیون تن هفته گذشته، 10.100 میلیون تن کاهش داشت؛

در حالی که در جنوب، موجودی انبارها از 8.700 به 12.300 میلیون تن افزایش یافت. شاخص CFR آسیای جنوب شرقی با کاهش 34 دلار/ میلیون تن در هفته به 846 دلار/ میلیون تن و در فوب کره با 24 دلار کاهش، 816 دلار در هر میلیون تن ارزیابی شد که رکود هفته را دنبال می کند.

صنایع پتروشیمی

صنایع پتروشیمی

گزارش تحلیلی بازار داخلی محصولات پتروشیمی

بازار پارازایلین آسیایی

پارازایلین آسیایی: روزانه 12 دلار در هر میلیون تن افزایش می یابد؛ حاشیه سود نیز بهبود می یابد.

  • اسپرد پارازایلین-نفتا به بالای 150 دلار در میلیون تن باز می گردد.
  • چشم انداز استارت آپ جدید

پارازایلین آسیایی روزانه 12 دلار در میلیون تن جهش کرد؛ اما به دنبال فعالیتهای محدود در طی هفته، در 19 نوامبر با 9 دلار کاهش/ میلیون تن در فوب کره به 894 دلار و در CFR تایوان/چین به 914 دلار رسید. سود خرید برای تحویل ژانویه در فرایند ارزیابی پلاتس بازار در 19 نوامبر با بهترین پیشنهاد آسیایی 915 دلاری از BP سنگاپور ثابت بود. بازار پارازایلین در 15 نوامبر به دلیل تعطیلات خارج از برنامه و گردشهای مالی، شاهد بهبود حاشیه ها بود؛ در حالی که طبق گزارشات، نرخ های عملیاتی در اسید ترفتالیک تصفیه شده پایین دست (PTA) حدود 78 درصد در چین ثابت بود.

اسپرد پارازایلین-نفتا در 19 نوامبر به بالاترین حد یک ماهه 163 دلار/ میلیون تن برگشت و میانگین هفتگی اسپرد را به 153.88 دلار/ میلیون تن رساند که نسبت به میانگین هفته منتهی به 12 نوامبر 12.88 دلار/ میلیون تن کاهش داشت. به گفته منابع متعدد، مذاکرات پارازایلین 2022 با وجود نوسان گستردۀ معاملات ناشی از چشم انداز متفاوت بازار متوقف شد. فعالان بازار از نزدیک بر راه اندازی خط دوم از فاز دوم پتروشیمی ژجیانگ با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال نظارت داشتند.

بازار متانول آسیایی

متانول آسیایی: افزایش قیمت در معاملات آتی

  • افزایش 23 یوان/ میلیون تن در قیمتهای آتی ZCE
  • ZPC ایران قصد دارد هفته آینده باز هم استارت بزند.

قیمت متانول محصولات پتروشیمی  اسپات آسیا در 19 نوامبر در چین به دلیل افزایش بازارهای داخلی 3 دلار/ میلیون تن افزایش یافت. قرارداد متانول در ژانویه 2022 در بورس کالای ژنگژو با 23 یوان/ میلیون تن افزایش در روز با قیمت 2565 یوان/ میلیون تن از مخزن سابق بسته شد.

شرکت پتروشیمی زاگرس بعنوان تولید کننده متانول ایرانی قصد دارد تا هفته آینده پس از تعطیلی موقت در 15 نوامبر به دلیل نقص فنی، کارخانه متانول شماره 1 خود را با ظرفیت 1.65 میلیون تن در سال مجددآ راه اندازی کند. ازطرفی، کارخانه شماره 2 تولید متانول پس از راه اندازی مجدد در 12 نوامبر بطور معمول با حدود 70-80 درصد ظرفیت کار می کند. پلتس جهانی S&P پیشتر گزارش داده بود که کارخانه شماره 2 در 18 اکتبر به دلیل نقص فنی تعطیل شد.

بازار جهانی پلیمر

بازار اتیلن آسیایی

اتیلن آسیایی: قیمتها در بین حاشیه های منفی پایین دستی کاهش می یابد.

  • اسپرد قیمت پایین دستی منفی است.

قیمت اتیلن آسیایی محصولات پتروشیمی در هفته منتهی به 23نوامبر معادل آذر ماه در میان افزایش شکاف بین انتظارات خریدار و فروشنده کاهش یافت. شاخصهای خرید همچنان رو به کاهش هستند زیرا اسپرد قیمت پایین دستی در مونومر استایرن، مونواتیلن گلیکول و پلی اتیلن منفی باقی ماند.

به گفته یکی از خریداران در شمال شرق آسیا، فشار زیادی بر بازار حاکم است. شنیده ها حاکی از آن است که نرخ بهره برداری در برخی از تأسیسات پایین دستی به منظور مهار خسارتها کاهش یافته است. با این حال، شاخص فروش همچنان بالا بود زیرا تولید کنندگان همچنان با نوسان قیمتهای نفتا دست و پنجه نرم می کردند.

پروپیلن

پروپیلن آسیایی: به دلیل تقاضای ضعیف چین در هفته سقوط می کند.

چین در بحبوحه اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می یابد. پروپیلن آسیایی در محصولات پتروشیمی در هر روز ثابت ارزیابی شد و در 19 نوامبر 15-30 دلار/ میلیون تن در هفته کاهش یافت چرا که تقاضای ضعیف در بحبوحه اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ادامه دارد.

بوتادین

بوتادین آسیایی: در میان جوّ ضعیف بازار سقوط می کند.

CFR چین در پایین ترین میزان از فوریه تاکنون

بوتادین آسیایی در 19 نوامبر 35-40 دلار/ میلیون تن در روز و 20-45 دلار/ میلیون تن در هفته کاهش داشت.14 نوامبر را با ریزش عملیات نیروگاه پایین دستی در چین به دلیل کمبود برق و افزایش شیوع کووید-19 آغاز کرد. همچنین ورود منابع دریایی سطح موجودی در چین را افزایش داد.منابع بازار گفتند که در حال حاضر حاشیه الفین های آسیایی در میان قیمتهای بالای نفتا رو به کاهش است که ممکن است در ادامه باعث کاهش عملیات کرکر بخار در منطقه شود.

6 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *