تحلیل نرخ نفت در بازار جهانی 5 آذر

,
تحلیل نرخ نفت در بازار جهانی 5 آذر

کاهش شدید قمت نفت برای اولین بار

به گزارش بازار نفت و گاز، قیمت نفت در معاملات انجام‌شده برای تحویل نفتا در نیمه دوم ژانویه سال ۲۰۲۲ نشان می دهد که قیمت نفتا کاهش نسبتاً زیادی نسبت به آیس برنت داشته است و در حدود ۱۴۲ دلار در هر تن کاهش قیمت داشته که از ماه اکتبر تاکنون بی سابقه بوده است.

شرکت Reliance Industries (RIL) در هندوستان حتی کاهش قیمتی بیش از این در فروش ماه دسامبر خود داشته است. شرکت JG Summit درفیلپین به دنبال خرید محموله‌ای به وزن 35000 تن برای تحویل در هفته اول ژانویه در بندر Batatanaga بوده است.

طبق بررسی‌های انجام‌شده توسط تیم تحلیلی نفت و گاز و با توجه به سوابق شرکت فیلیپینی مذکور، معمولاً این شرکت برای خریدهای خود نفتای ۷۰ درصد پارافین را برای سبد خرید خود در نظر می‌گیرد.

شرکت کره‌ای Hanwha Total به دنبال خرید یک محموله نفتای سنگین و با پارافین زیاد برای تحویل در بندر Daesan است که زمان تحویل آن در اسناد مناقصه نیمه اول ژانویه اعلام‌شده است. این شرکت پیش‌ازاین به دنبال خرید نفتای سبک‌تر با درصد بالای اتیلن و پارازایلین بوده است.

شرکت هندی RIL یک محموله ۵۵ هزار تنی نفتا از بندر Sikka در تاریخ ۲۳ تا ۲۶ دسامبر به فروش خواهد رساند که این فروش نیز در معاملات روز ۲۵ نوامبر از فروش‌های عمده بود که بر اساس ارزیابی‌های منطقه خلیج‌فارس صورت گرفت.

میزان پارافین‌های موجود در محموله فروخته‌شده نیز حداقل ۷۰ درصد در نظر گرفته‌شده و درصورتی‌که محموله بعد از انجام آزمایش تشخیص میزان پارافین حاوی درصد پارافینی بیشتر ازآنچه که در مناقصه قید گردیده باشد یعنی تا حدود ۷۵ درصد و یا ۸۰ درصد باشد قیمت بر همین اساس نیز تعدیل خواهد شد.

آخرین فروش شرکت RIL یک محموله ۵۵۰۰۰ تنی بوده که قرارداد فروش آن با حق بیمه ۶۰ دلاری در هر تن و تحویل در روزهای ۱۷ تا ۲۱ دسامبر منعقد گردیده است.

وزارت نفت

ظهور مجدد کووید ۱۹ در ویتنام و بنزین

در روز 5 آذر و یا ۲۵ نوامبر، قیمت بنزین 92R سنگاپور بیش از قیمت آیس برنت کاهش داشت.با توجه به احیای مجدد کووید ۱۹ که باعث محدودیت تقاضا شده بود شرکت نفت ویتنام Nghi Son برای دومین جلسه متوالی محموله ای برای فروش فوری به بازار عرضه نمود.

Nghi Son این محموله 30000 تنی (254000 بشکه) را برای بارگیری در اوایل دسامبر از استان Thanh Hoa که پالایشگاه آن شرکت در آن قرار دارد تحویل خواهد نمود. قیمت تعیین شده برای این محموله بر اساس ارزیابی‌های پایانه سنگاپور خواهد بود.

حداکثر اولفین موجود در این محموله ۳۸ درصد خواهد بود. ویتنام همیشه به‌عنوان یک واردکننده بنزین در منطقه مطرح بوده است و عرضه این محصول یعنی صادرات از سوی این کشور تاکنون به این صورت بندرت رخ‌ داده است. علت اصلی چنین عرضه‌ای از سویی ویتنام کاملاً مشخص نیست اما ظهور مجدد ویروس کرونا را می توان در کاهش تردد و کاهش مصرف داخلی و به ناچار عرضه آن در بازارهای خارجی دخیل دانست.

در روز ۲۴ نوامبر مصادف با 4 آذر تعداد به وارد ابتلا به کووید ۱۹ در ویتنام مجدداً به رقم بالای ۳۹ هزار مورد رسید که با توجه به گسترش واکسیناسیون در این کشور تا حدودی غیرعادی به نظر می‌رسد.

در ماه آگوست که واکسیناسیون تا این حد گسترده نشده بود تعداد موارد ابتلا ۱۷ هزار مورد بود و افزایش بیش از ۲ برابری بیماران کرونایی در این کشور باعث گردید که محدودیت های جدیدی اعمال گردد. پالایشگاه دولتی چین به نام Wepec نیز عرضه کننده دومین محموله در معاملات روز ۴ آذر در سنگاپور بود.

آن شرکت پیشنهاد داد که محموله 34000 تا 36000 تنی خود را که از نوع بنزین با اکتان 93R بوده است جهت ارسال به مقاصدی که خریداران مشخص می کنند در تاریخ‌های ۱۸ تا ۲۰ دسامبر جهت بارگیری از بندر دالیان عرضه نماید. حداکثر میزان گوگرد 50ppm در مناقصه عنوان‌شده است.

این پالایشگاه صادرات محور پیش‌ازاین نیز محموله‌های 34000 تا 36000 تنی به بازار نفت منطقه عرضه نموده است. به دنبال کاهش تقاضای بنزین از دو کشور پرجمعیت هندوستان و اندونزی، سود حاصل از فروش بنزین در این منطقه آسیا برای معامله گران، با توجه به عرضه نسبتاً زیاد کشور چین کاهش‌یافته است و فروشندگان به دنبال مشتری برای فروش بنزین خود هستند و به همین دلیل شاهد روند نزولی قیمت بنزین در روزهای اخیر در آسیا بوده‌ایم.

صادرات بنزین چین در ماه دسامبر به‌یک‌باره از حدود ۶۵۰ هزار تن در ماه‌های قبل به حدود یک‌میلیون تن در این ماه خواهد رسید و ممکن است حتی تا ۱.۱ افزایش یابد و این افزایش عرضه تأثیر اصلی در کاهش قیمت را داشته است.

بازار نفت

بازار نفت

افزایش مصرف سوخت جت در هندوستان

شرکت Ceypetco سریلانکا به دنبال خرید محموله ۳۰۰ هزار بشکه‌ای سوخت جت جهت تحویل در اسکله کلمبو درروزهای پایانی ماه دسامبر است که قیمت آن بر اساس ارزیابی‌های منطقه سنگاپور در روز ۴ آذر تعیین می‌گردد که در حدود ۸۹.۳۰ دلار در هر بشکه بوده است.

البته در معاملات بعدازظهر هیچ معامله ای انجام نشد. در این جلسه، هیچ پیشنهاد و عرضه برجسته ای از سوی تأمین‌کنندگان ارائه نشد و تقاضایی نیز برای خرید وجود نداشت. قیمت سوخت جت در سایر مناطق همچون پایانه‌های کره جنوبی،فجیره و خلیج‌فارس بین ۸۷ تا ۸۹ دلار ولی در پایانه‌های ژاپن ۹۱ دلار بوده است.

تا ۲۴ نوامبر کل ذخایر فراورده‌های میان تقطیر و میعانات موجود در انبارهای نفتی سنگاپور در حدود ۸.۵۴ میلیون بشکه بوده است. سوخت جت و کروسین واردشده به این پایانه در حدود ۳۰۰ هزار بشکه بوده که ۴۸ درصد کاهش نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد. بیشترین واردات سوخت جت از کشور مالزی بوده است. صادرات سوخت جت نسبت به هفته قبل ۴۶ درصد افزایش یافت و به ۷۰۳ هزار بشکه رسید که عمدتاً مقصد این صادرات به کشورهایی همچون استرالیا، ویتنام و گوام بوده است.

میزان مصرف سوخت جت در کشور هندوستان در ماه اکتبر ۱۶ درصد بیشتر از ماه قبل بوده است و کل مسافرت‌های هوایی از این کشور به سایر کشورهای جهان بیش از ۲۰ هزار سفر بوده است که این میزان مسافرت بین‌المللی کمتر از نصف میزان مسافرت‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع ویروس کرونا می باشد.

بیشتر بخوانید :قیمت گازوئیل ۴ آذر ۱۴۰۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *