تحلیل نفت در بازار امروز+26 آوریل

تحلیل بازار نفت

تحلیل نفت در بازار امروز به گزارش بازار نفت و گاز ایران به صورت زیر می باشد:

در روز ۲۶ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت قیمت هر بشکه بنزین با اکتان ۹۷ بر اساس ترم تحویل فوب در پایانه سنگاپور با ۲.۹۴ دلار افزایش به ۱۲۸.۰۲ دلار ،قیمت هر بشکه بنزین با اکتان ۹۵ با ۲.۸۳ دلار افزایش به ۱۲۶.۶۲ دلار وقیمت بنزین با اکتان ۹۲ با۲.۲۸ دلار افزایش به ۱۲۳.۲۳ دلار و قیمت بنزین با اکتان ۹۱ با همین میزان کاهش به ۱۲۴.۲۳ دلار رسید.

تحلیل نفت امروز 26 آوریل

بر اساس تحلیل انجام شده به سبک نئوویو مشخص است که قیمت نفت خام پس از سالها به روند نزولی بلند مدت خود پایان داده است و وارد مدار صعودی شده است. روند نزولی این چارت که از سال 2008 شروع شده بود در قالب یک الگوی ایزومتریک پیشروی کرد و در حال حاضر حداقل الزامات پسا الگویی آن پاس شده است.

عید فطر و افزایش تقاضای بنزین در اندونزی

به گزارش تیم تحلیلی نفت وگاز از بازار آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس، در روز ۲۶ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت ،قیمت انواع بنزین بین ۲ تا نزدیک به ۳ دلار افزایش قیمت داشت. اگرچه در تمام طول ماه رمضان معمولا در کشورهای اسلامی اجتماعات زیادی بخصوص در ساعات شب صورت می گیرد

معمولا تقاضای بنزین در این ماه بالاتر از سایر ماههاست، ولی رسیدن به روزهای پایانی این ماه و قرار گرفتن در آستانه عید فطر و اعیاد و تعطیلی ها که در بعضی از کشورها به چند روز می رسد، باعث گردیده که میل به خرید و انجام معاملات در این روزها بیشتر باشد و البته این خریدها قرار نیست به‌ زودی به مقاصد خود برسند بلکه این خریدها برای ماه‌ های بعد صورت می گیرد که بتواند مصرف زیاد این روز ها را جبران نماید.

انواع بنزین با اعداد اکتان مختلف در روز ۲۶ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت در منطقه آسیا افزایش قیمت داشتند و تقاضا نسبتا رشد ناگهانی زیادی داشته است.

کره جنوبی و تعمیرات سالانه کراکرها

در یک ماه گذشته قیمت نفت با درجات مختلف پارافین کاهش یافت که به دلیل عدم استفاده استیم کراکر ها از نفتا و جایگزین نمودن گاز مایع به جای نفتا در این واحد ها به جای خوراک بوده است. دلیل دیگرکاهش قیمت نفتا فرا رسیدن فصل انجام اورهال ها و تعمیرات برای کراکرها در شمال آسیا بوده است در پنجره معاملات روز ۲۶ آوریل LG Chem شرکت کره اقدام به خرید نفتا با ۷۵ درصد پارافین نموده است که در نیمه اول ماه ژوئن تحویل داده خواهد شد.

Lotte Chem نیز برای نیمه اول ماه ژوین مناقصه ای آگهی نموده است که بر طبق آن محموله باید به Daesan, تحویل گردد. Lotte Chemical قصد دارد واحد استیم کراکر خود را در Yeosu برای انجام تعمیرات سالانه از تاریخ ۱۰می تا ۲۴ ژوئن تعطیل نماید. یک مقام آگاه در این پالایشگاه اعلام نموده که این واحد در ماه آوریل با ۸۰ درصد ظرفیت خود کار کرده است. این واحد سالانه ۱.۲۳ میلیون تن اتیلن، ۶۴۱ تن پروپیلن و ۱۶۰هزار تن بوتادین تولید می کند.

کره جنوبی وتعمیرات سالانه کراکرها

کره جنوبی و تعمیرات سالانه کراکرها

ثبات بازار سوخت جت

به جز کشور چین تقریباً در سایر کشور های منطقه آسیا-اقیانوسیه و خلیج فارس تقاضا برای سوخت جت با ثبات است. در چین به دلیل مشاهده موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ دولت مجدداً سخت‌ گیری‌ هایی را اعمال نموده که به کاهش مسافرت ها انجامیده است ولی در سایر نقاط آسیا و اقیانوسیه با توجه به آسان گیری های اخیری که دولت ها اعمال نموده اند مسافرت ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته و بازار سوخت جت با ثبات است.

شرکت هندی Mangalore Refinery یک محموله ۴۰ هزار تنی سوخت جت از New Mangalore برای حمل در ماه می به بازار عرضه نموده است.

در روز ۲۶ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت قیمت هر بشکه کروسین بر اساس تحویل بر روی عرشه کشتی در پایانه سنگاپور با۱.۱۰ دلار افزایش به ۱۳۰.۴۰ دلار رسید. در خلیج فارس نیز با کمتر از یک دلار افزایش در هر بشکه قیمت کروسین به ۱۲۶.۳۰ دلار رسید. قیمت هر بشکه سوخت جت بر اساس تحویل باترم CFR ژاپن با ۱.۲۱ دلار افزایش به ۱۳۱.۷۸ دلار رسید.

بهبود نسبی بازار نفتا

گزارش‌ های چند هفته اخیر گروه تحلیلی نفت و گاز حاکی از افول بازار نفتا بود و معاملات یک‌ ماهه اخیر نفتا نشان می داد که خریداران به‌جای نفتا ترجیح می‌دهند پروپان و یا به طور کلی گاز مایع بخرند زیرا قیمت گاز مایع حداقل ۱۰ درصد ارزان‌ تر از نفتا می‌باشد؛

اما از نظر اقتصادی این به صرفه نیست که از گاز مایع به‌عنوان خوراک واحد‌های استیم کراکر استفاده شود. مشتریان ثابت نفتا کشورهای تایوان، ژاپن، کره جنوبی و عرضه‌کنندگان آن نیز کشورهایی همچون قطر هندوستان هستند.

هم‌اکنون شرکت Formosa یک محموله کمتر از ۱۰۰ هزار تن نفتا با پارافین ۷۵ درصد را خریداری نموده است که قرار است در روزهای ۲۱ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۲۲ با بیمِ ۱۹ دلار در هر تن و بر اساس ارزیابی‌ های منطقه ژاپن تحویل تایوان گردد.

شرکت Lotte Chemical کره جنوبی نیز نفتا با پارافین ۷۰ تا ۷۲ درصد با حق بیمه ۱۹ دلار در هر تن برای تحویل در نیمه دوم ماه ژانویه ۲۰۲۲ خریداری نموده است. در قسمت عرضه، شرکت نفت دولتی هندوستان یک محموله ۱۷۰۰۰ تا ۱۹۸۵۰ تنی نفتای خود را برای تحویل از ۱۹ تا ۲۶ دسامبر به بازار عرضه نموده است.

تحلیل نفت

تحلیل نفت

توقف آربیتراژ گازوئیل به غرب

توقف آربیتراژ گازوییل به غرب باعث شد که عرضه در آسیا زیاد باشد و قیمت گازوئیل نیز کاهش یابد و آن محدودیتی که در ماه نوامبر شاهدش بودیم پایان یابد. پس از توقف صادرات گازوئیل که در ماه نوامبر رخ داد، اکنون و در ماه پایانی سال، صادرات گازوئیل چین از هیچ به ۴۵۰ هزار تن رسیده است. البته باز هم بعضی از پالایشگاه‌ ها ترجیح می‌دهند محصول خود را به بازار داخلی تحویل دهند تا از کفایت گازوئیل در بازار بومی خود اطمینان یابند.

یکی از فعالان بازار می‌گوید رشد اومیکرون در کشورهایی مثل انگلستان و فرانسه و آلمان اتفاقی است که گرچه بر بازار بی تاثیر نیست ولی نمی تواند تقاضا را سرکوب کند. این فعال بازار معتقد است که اصول اقتصاد کلان در بازار عمل می‌کند و بازار در حال حاضر «خوب» است. تقاضاهایی از استرالیا و جنوب شرق آسیا همچون ویتنام در بازار وجود دارد. گازوئیل درصد های متفاوت گوگرد دارد و کمترین میزان سولفور در گازوئیلی است که به نام ULSD شناخته می‌شود و مشتریان زیادی دارد.

قیمت هر بشکه گازوئیل با ۱۰ppm گوگرد با ۱.۳۲ دلار افزایش در پایانه سنگاپور ۸۷.۶۲ دلار در روز ۱۳ دسامبر یا ۲۲ آذر بود. گازوئیل با ۵۰ppm گوگرد ۸۷.۴۵ دلار در هر بشکه بود. در خلیج فارس قیمت گازوئیل تقریبا ۲ دلار ارزان‌ تر و در حدود ۸۴ تا ۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد. در ژاپن نیز هر تن گازوئیل با ۱۳.۷۵ دلار افزایش به ۷۰۹.۷۵ دلار رسید.

بیشتر بخوانید:قیمت جهانی اوره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *