تحولات بازار قیر صادراتی

تحولات بازار قیر صادراتی

در آخرین تحولات بازار قیر به تحلیل بازار نفت و گاز حق بیمه محموله های صادراتی قیر روتردام، مدیترانه و همچنین غرب آفریقا کاهش یافت و از سوی دیگر ارزش نفت کوره ی گوگرد بالا (مازوت) به شدت افزایش داشته است. این در حالیست که بازار منطقه ی آسیا – اقیانوسیه تحت تاثیر فشار های اخیر روند نزولی داشته؛ اما قیمت محموله های صادراتی خاورمیانه ثابت ماند.

همچنین هزینه های ترابری جاده ای داخلی و فرامرزی فراورده های نفتی، در سراسر شمال و مرکز اروپا عمدتا تغییر چندانی نداشته و از سوی دیگر دوره تعطیلات سراسری و کاهش عمده فعالیت ها، تاثیر خود بر بازار قیر را نشان داده و میزان نیاز به قیر نیز کاهش یافته است. در حالی که حق بیمه فوب برای دریای مدیترانه کاهش یافت، جهش مجدد قیمت نفت کوره به وضوح بر روی سایر فراورده ها نیز تاثیر گذاشته و منجر به افزایش قیمت محموله های دریایی شد.

بسیاری از قیمت ها در بازار های آسیا و اقیانوس آرام، به دلیل ادامه یافتن تقاضای ضعیف بازار و افزایش فشار عرضه در بازارهای کلیدی سقوط کردند. از سوی دیگر، پالایشگاه ها عمدتا به طور پیوسته به تولید قیر آن هم در نرخ بالا، علی رقم عدم برخورداری از حاشیه سود در مقابل افزایش قیمت نفت کوره ی گوگرد بالا (مازوت) ادامه می دهند؛ و این در حالیست که این هفته مقاومت فروشندگان در مواجهه با خریداران کاهش یافت.

قیمت محموله های دریایی به بازار های غرب آفریقا با وجود کاهش حق بیمه قیر، افزایش یافت. در حالی که باران های شدید منطقه ای از فعالیت سنگین جلوگیری می کند، اما خریداران شرق و جنوب آفریقا انتظار واردات بیشتری داشتند. راه اندازی مجدد پالایشگاه BP – Shell Sapref به دلیل تعویق چند هفته ای برنامه ریزی واردات 5000 تنی محموله دریایی به کیپ تاون، چند هفته به تعویق افتاد. این پالایشگاه قرار بود برای کاهش مسائل مربوط به دسترسی آفریقای جنوبی به کار گرفته شود.

در حالی که اکثر بازارهای شمال شرقی اروپا، اسکاندیناوی و بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی در تعطیلات تابستانی هستند، بسیاری از کارخانه های آسفالت و برخی پروژه های مرتبط نیز متوقف شده و در نتیجه نیاز بازار به قیر نیز کاهش یافته است.

ghir - بازار نفت و گاز پتروشیمی

برخی از بازارها، به ویژه بازار های آلمان و فرانسه، عملکردی ضعیف تر از هدف گذاری های ماه جولای که معمولاً یکی از ماه های پیک مصرف قیر است، داشتند. انتظار می رود که این یکی دیگر از عواملی باشد که می توانند در برابر افزایش قیمت ترابری جاده ای در ماه آگوست ایستادگی کند.

مذاکرات ماهانه قیمت ها، پس از ناپایدار در بازار ماه جولای نفت خام و نفت کوره که باعث افزایش ناچیز 1 الی 2 دلار قیمت نفت کوره گوگرد بالای فوب در مقایسه با ماه قبل شده بود، در حال انجام است.

میانگین قیمت روزانه HSFO از 1 تا 29 جولای 395.75 دلار در تن در مقابل قیمت 394.25 دلار در تن آن، در ماه ژوئن بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *