تغییرات مهم در بازار نفت + نمودار

تغییرات مهم در بازار نفت

تغییرات مهم در بازار نفت در روز ۱۸جولای به تحلیل بازار نفت و گاز ایران. شرکت نفت کویت قیمت های رسمی فروش نفت خام خود را برای محموله هایی که در ماه آگوست بارگیری می شوند در تمامی درجات نفت خام برای مشتریان آسیایی از ۵۰سنت تا ۳.۵دلار افزایش داد. این شرکت همچنین قیمت های فروش نفت خام خود به اروپا را بین ۹۰ سنت تا یک دلار در هر بشکه کاهش داد و قیمت فروش نفت خام  به  آمریکا نیز تغییری نداشت.

بازگشت لیبی به بازار نفت و کاهش قیمت دریای سیاه

تغییرات مهم در بازار نفت در کشور لیبی که هیئت مدیره شرکت ملی نفت  خود (NOC) را تغییر داده است ،اولین محموله میعانات خودپس از برداشتن شرایط فورس ما ژور از تمام پایانه ها وحوزه های نفتی را آماده حمل می کند.این‌در حالی است که موضوع تایید صلاحیت هیئت مدیره جدید نیز هنوز مورد بحث است. شرکت نفت لیبی در حساب توییتری خود اعلام نموده است که یک کشتی ایتالیایی به پایانه نفتی Brega در لیبی وارد شده است تا این محموله را بار گیری کند.

ورود نفت خام لیبی به بازار ،در روز ۱۸جولای پیامهای کاهشی به بازار های نفت خام شیرین مدیترانه و دریای سیاه ارسال داشت.یکی از فعالان بازار گفت وقتی ۶۰۰,۰۰۰بشکه درروزنفت خام به یکباره وارد بازار می شود همه چیز را تحت الشعاع خود قرار می دهد.برداشته شدن شرایط فورس ماژور در بنادر صادراتی لیبی توسط مدیر جدید شرکت نفت لیبی در روز ۱۵ جولای اعلام شد که تاثیر کاهشی بر بازار داشت.

برای مطالعه بررسي ماهانه بازار نفت کلیک کنید.

 

استرالیا و اندونزی ، خریداران نفت شیرین جنوب شرق اسیا

مصرف کنند گان نهایی در اندونزی به نفت های خام تولیدی جنوب شرق آسیا اعتماد زیادی دارند.استرالیا نیز در پی  ارتفاع ظرفین پالایشگاههای خود به دنبال خرید نفت خام بیشتر از ویتنام است.صادرات نفت خام ویتنام در حالی که پالایشگاهها ظرفیت بهره برداری خود را افزایش داده اند کاهش یافته ومحدود تر شده است.

در حالی که محموله های نفت شیرین ویتنام باعث افزایش قیمت فروش نفت خام شیرین به صورت آنی شده است ولی تولید کننده این نفت خام ارزشمند شیرین قادر نیست در امد های خود را از فروش محصول افزایش دهدزیرادولت ویتنام ترجیح می دهد این نفت‌خام را به پالایشگاهDung quat ارسال کند ودر آنجا فراورده های میان تقطیر مورد نیازداخلی خود را استحصال نماید.

در روز ۱۸جولای خبرهای منتشر شده از بازار معاملات نفت حاکی از این بود که شرکت CPCتایوان و بعضی از فعالان ومعامله گران بازار در جستجوی نفت خام شیرین جنوب شرق آسیا بوده اند.

این شرکت خواهان خرید نفت خام شیرین برای تحویل در ماه اکتبر پس از برگزاری مناقصه می باشد.در ماه گذشته این شرکت ۶ملیون بشکه نفت وست تگزاس اینتر مدییت از نوع Midland برای تحویل در ماه سپتامبر خریداری نمود که قرار است طبق ترم تحویل CFR تایوان به این کشور صادر گردد.

هرچند که ویتنام یکی از کشورهای تامین کننده نادر درشرق آسیا ست که قادر به تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام می باشد اما قیمت های بالای نفت خام بر علیه این کشور جنوب شرق آسیاعمل می کند که با جمعیت ۱۰۰ میلیونی خود و با ظرفیت پالایشی ۳۵۰ هزار بشکه در روز فقط می تواند نیمی از تقاضاهای مورد نیاز کشور خود را تامین کند.

در ماه ژوئن،ویتنام ۲۲۱,۷۹۰تن ویا ۵۴,۱۹۱ بشکه نفت خام صادر کرد که ۴.۲ درصد نسبت به صادرات سال گذشته این کشور کمتر است در حالیکه این کشور ۱۵۴ هزار بشکه در روز فراورده های نفتی در همین ماه به کشور وارد کرده است که ۱۶.۷درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

استرالیا و اندونزی ، خریداران نفت شیرین جنوب شرق اسیا

 

کاهش صادرات آذربایجان از طریق خط لوله BTC

BTC=Baku -Tbilisi-Ceihan

جریان نفت خام از طریق خط لوله BTC آذربایجان در ماه ژوئن با کاهش ۷.۵ درصدی نسبت به ماه قبل به۵۸۸,۸۳۳ بشکه در روز رسید که البته۹.۵درصد از فوریه بیشتر است،فوریه آخرین ماهی است که این خط لوله هنوز تحت تاثیر حمله روسیه به اوکراین قرار نگرفته بود.

صادرات نفت آذربایجان از طریق این خط لوله در ماه ژوئن سال جاری۱۹.۸درصد نسبت به ژوین سال گذشته بیشتر است زیرا در آن زمان انتشار ویروس کووید ۱۹ بر روی میزان صادرات تاثیر گذاشته بود.براساس اطلاعات منتشره از وزارت انرژی آذربایجان در روز ۱۱جولای، تولید‌  نفت‌خام‌ و میعانات نفتی در نیمه اول سال میلادی جاری ۶.۹٪نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به ۶۶۸,۲۰۴ ملیون بشکه در روز رسیده است‌ضمن اینکه صادرات آذربایجان نیز با ۴.۴درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۴ملیون‌بشکه یا ۳۲۷,۴۰۷بشکه‌در روز رسیده است.

تولید ماه ژوئن در حدود۶۳۵,۲۶۷بشکه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد کاهش نشان می دهدوصادرات این ماه ۴۸۸,۶۶۷بشکه در روز بوده است که نسبت به سال گذشته ۹.۱درصد کاهش نشان می دهد.

برای مطالعه جدیدترین آمار از بازار نفت آسیا کلیک کنید.

هندوستان وچین به دنبال خرید از بازار نفت خاور میانه

تغییرات مهم در بازار نفت در هندوستان و چین دو کشور تاثیرگذار بر روی بازارهای نفتی در هفته منتهی به ۱۵ جولای اقداماتی را جهت خریدانجام دادند. شرکت نفت هندوستان اقدام به خرید نفت Murbanو همچنین نفت غرب آفریقا نموده است.در چین نیز شرکت Rongsheng به دنبال خرید دو میلیون بشکه نفت خام ترش برای بارگیری در ماه سپتامبر میباشد. با توجه به تقاضای بالا در بازار نفت خاورمیانه بازار نفت آسیا نیز هم اکنون یک بازار قوی و با تقاضای زیاد است. در جلسه معاملات روز ۱۸ جولای، دبی توانست ۶ محموله نفتی را به فروش برساند.

متوسط صادرات و مصرف دولت خودمختارکردستان عراق از ۴۴۵ هزار بشکه در روز در سال قبل به ۴۳۴ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ رسیده است. متوسط صادرات دولت خودمختار کردستان عراق از۴۲۳,۷۰۰بشکه‌در روز درسه ماهه اول  سال گذشته به ۴۰۵,۰۰۰بشکه در روز درسال ۲۰۲۲رسید.

بر این اساس می‌توان گفت که میزان مصرف و صادرات دولت خودمختار کردستان عراق در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۲.۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. اختلافات این دولت با دولت مرکزی عراق چند یست که آغاز شده و در دادگاه ها در حال پیگیری است و در این میان دولت عراق حقوق بیشتری از منطقه کردستان عراق را طلب می کند.

شرکت ملی نفت ایران قیمت های رسمی فروش نفت خام خود برای ماه آگوست را برای نفت خامی که به منطقه آسیا به فروش می رساند بین ۵۰ سنت تا ۲.۸دلار در هر بشکه افزایش داده است. قیمت نفت سبک ایران ۲.۸۰دلار در هر بشکه و قیمت نفت سنگین و نفت حوزه فروزان ایران به ترتیب،یک دلارو ۹۵ سنت افزایش یافت. قیمت نفت خام حوزه سروش ایران نیز ۵۰ سنت افزایش یافت.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *