اوپک چگونه می تواند قیمت نفت را تنظیم کند؟

اوپک چگونه می تواند قیمت نفت را تنظیم کند؟

نفت و کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) رویه های اصلی نفت در جهان را تشکیل می دهند. با کمک نمودارها نشان می دهد که اوپک چگونه می تواند قیمت نفت را در بازارهای جهانی ثابت کند و در مورد فعالیت اخیر خود در این زمینه اظهار نظر کند. پیشنهاد کنید اگر اوپک در طول زمان به افزایش سریع قیمت ها ادامه دهد، چه اتفاقی می افتد. اوپک بیش از 50 درصد از تامین کنندگان نفت جهان را تشکیل می دهد. بنابراین، اگر اعضای اوپک توافق کنند که عرضه نفت را محدود کنند، تأثیر قابل توجهی بر افزایش قیمت خواهد داشت.

اوپک چگونه می تواند قیمت نفت را تنظیم کند؟

محدودیت در منحنی عرضه از S1 به S2 می تواند باعث افزایش قابل توجه قیمت نفت شود، زیرا تقاضا ناکشش قیمتی است. برای محدود کردن عرضه، اعضای اوپک باید با پایبندی به سهمیه‌های تولید موافقت کنند. این کشور به ویژه به عربستان سعودی – که بزرگترین تولید کننده نفت در جهان است – متکی است. اگر عربستان سعودی عرضه خود را کاهش دهد، معمولاً تولیدکنندگان کوچکتر را تشویق می کند که از این روند پیروی کنند.

با این حال، قدرت اوپک کمتر از دهه 1970 است. اگر اوپک موفق به افزایش قیمت شود، تولید نفت را سودآورتر می کند و بنابراین انگیزه ای برای سایر کشورها برای افزایش عرضه برای استفاده از قیمت بالاتر وجود دارد. همچنین، حتی خود اعضای اوپک نیز انگیزه ای برای «تقلب» در سهمیه تولید خود دارند. برای مثال، قطر ممکن است سعی کند از قیمت بالاتر نفت با افزایش تولید بیش از سهمیه خود استفاده کند.

عوامل موثر بر قیمت نفت

تقاضای رو به رشد چین احتمالاً شاهد افزایش قیمت نفت خواهد بود.

رویدادهای ژئوپلیتیک برای مثال، آشفتگی سیاسی در عراق و ایران ممکن است منجر به کاهش عرضه نفت شود.

گمانه زنی ها در مورد قیمت نفت می تواند ناشی از عوامل متعددی مانند تقاضای آینده یا آینده ایران و سیاست خاورمیانه باشد

ارزش دلار، نفت به طور سنتی با دلار آمریکا اندازه گیری می شود. اگر دلار ضعیف شود، این می تواند این تصور را ایجاد کند که قیمت نفت بیش از حد معمول در حال کاهش است.

عوامل موثر بر قیمت نفت

اگر قیمت نفت همچنان در حال افزایش باشد چه اتفاقی می افتد؟

انگیزه بیشتری برای افزایش عرضه در مناطقی که استخراج نفت گرانتر است، وجود دارد. به عنوان مثال: قطب جنوب. حتی می تواند باعث اصطکاک شود زیرا کشورها برای حق استخراج از مناطق دور افتاده رقابت می کنند.

جذابیت سوخت های جایگزین مانند سوخت های زیستی و پنل های خورشیدی را افزایش می دهد.

افزایش تقاضا برای اشکال جایگزین دوچرخه سواری (خوب شاید بسیار ناچیز) بستگی به کوتاه مدت یا بلند مدت بودن این افزایش دارد.

اوپک ممکن است بخواهد قیمت بیش از حد افزایش پیدا نکند زیرا منجر به افزایش عرضه در کشورهای غیراوپک می شود.

اوپک در دهه 1970

در دهه 1970 قیمت نفت بسیار پایین تر بود. در نتیجه، کشورهای کمتری نفت تولید کردند و به تولیدکنندگان نفت خاورمیانه قدرت بیشتری در بازار داد. این امر به چند کشور امکان داد تا یک کارتل تشکیل دهند، تولید را محدود کنند و قیمت یک شبه تقریباً سه برابر شد. افزایش قیمت نفت در دهه 1970 یک شوک برای اقتصاد جهانی بود که به نفت ارزان متکی شده بود.

تاثیر اوپک بر بازار نفت

بسیاری از بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت در جهان بخشی از کارتلی هستند که به نام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شناخته می شود. در سال 2016، اوپک با سایر کشورهای صادرکننده نفت غیراوپک متحد شد تا یک نهاد قدرتمندتر به نام اوپک پلاس یا اوپک پلاس را تشکیل دهد.

هدف این کارتل اعمال کنترل بر قیمت سوخت فسیلی گرانبها به نام نفت خام است. اوپک پلاس بیش از 50 درصد از عرضه جهانی نفت و حدود 90 درصد از ذخایر نفت اثبات شده را کنترل می کند. این موقعیت مسلط تضمین می کند که ائتلاف دارای تاثیر قابل توجهی بر قیمت نفت، حداقل در کوتاه مدت است. در درازمدت، توانایی آن برای تأثیرگذاری بر قیمت نفت کاهش می‌یابد، در درجه اول به این دلیل که تک تک کشورها انگیزه‌های متفاوتی نسبت به اوپک پلاس دارند.

قیمت و عرضه نفت

به عنوان یک کارتل، کشورهای عضو اوپک پلاس مجموعاً در مورد میزان تولید نفت توافق دارند که مستقیماً بر عرضه آماده نفت خام در بازار جهانی در هر زمان معین تأثیر می گذارد. متعاقباً اوپک پلاس تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت نفت در بازار جهانی اعمال می‌کند و به‌طور قابل‌توجهی، تمایل دارد آن را نسبتاً بالا نگه دارد تا سودآوری را به حداکثر برساند.

اگر کشورهای اوپک پلاس از قیمت نفت ناراضی باشند، به نفع آنهاست که عرضه نفت را کاهش دهند تا قیمت ها افزایش یابد. با این حال، هیچ کشوری واقعاً نمی‌خواهد عرضه را کاهش دهد، زیرا این به معنای کاهش درآمد است. در حالت ایده آل، آنها می خواهند قیمت نفت افزایش یابد و در عین حال عرضه را افزایش دهند تا درآمدها نیز افزایش یابد. اما این پویایی بازار نیست. تعهد اوپک پلاس برای کاهش عرضه باعث افزایش فوری قیمت نفت می شود. با گذشت زمان، زمانی که عرضه به طور معنی‌ داری کاهش نمی‌یابد یا تقاضا تعدیل می‌شود، قیمت به سطحی باز می‌گردد، معمولاً پایین‌تر.

نیروهای بازار

در پایان، نیروهای عرضه و تقاضا تعادل قیمت را تعیین می‌کنند، اگرچه اعلامیه‌های اوپک پلاس می‌تواند با تغییر انتظارات، به طور موقت بر قیمت نفت تأثیر بگذارد. یکی از مواردی که انتظارات اوپک پلاس تغییر می‌کند زمانی است که سهم آن از تولید جهانی نفت کاهش می‌یابد، با تولید جدید از کشورهای خارجی مانند ایالات متحده و کانادا.

در مارس 2020، عربستان سعودی، یکی از اعضای اصلی اوپک، بزرگترین صادرکننده اوپک، و یک نیروی بسیار تأثیرگذار در بازار جهانی نفت، و روسیه، دومین صادرکننده پیشرو و احتمالاً دومین بازیگر مهم در سازمان اخیراً تشکیل شده است. اوپک پلاس نتوانست به توافقی درباره کاهش تولید برای تثبیت قیمت نفت دست یابد.

عربستان سعودی با افزایش شدید تولید به تلافی واکنش نشان داد. این افزایش ناگهانی عرضه در زمانی اتفاق افتاد که تقاضای جهانی نفت در حال کاهش بود زیرا جهان با بحران جهانی 2020 دست و پنجه نرم می کرد. در نتیجه، بازار که داور نهایی قیمت است، تمایل اوپک پلاس برای تثبیت قیمت نفت در سطحی بالاتر از قوانین عرضه و تقاضا را تحت تأثیر قرار داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *