جدیدترین آمار از بازار نفت آسیا

جدیدترین آمار از بازار نفت آسیا

بازار نفت آسیااقیانوسیه و خلیج‌فارس ۲۲ دسامبر به گزارش بازار نفت و گاز ایران:

بالا بودن تقاضا برای بنزین در دومین روز متوالی

درحالی‌که فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند که ذخایر آمریکا ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یابد، موسسه نفت آمریکا در هفته گذشته پیش‌بینی کرد این ذخایر ممکن است تا ۳.۷ میلیون بشکه افزایش یابد.

شاخص اصلی مصرف بنزین در آمریکا میزان ترددهایی است که توسط وسایل  نقلیه موتوری بنزین سوز انجام می‌شود.

درحالی‌که شاخص تردد در روز ۱۹ دسامبر ٪۳۸.۱۸ بالاتر از حداقل ثبت‌شده بود، این شاخص در روز ۲۰ دسامبر به ۶۳.۳۴ درصد بالاتر از خط مبنای ترسیم‌شده Apple رسید که نشان از تردد بیشتر و نیاز به بنزین بیشتر پخ روزهای پایانی سال در آمریکا دارد.

واردات بنزین در بازار نفت آسیا

طبق بررسی‌های گروه تحلیلی نفت و گاز، اندونزی که یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان بنزین در منطقه آسیا هست در ماه اکتبر هیچ‌گونه صادراتی نداشته و واردات بنزین به آن کشور نیز تا ۲۹ درصد افزایش داشته است بنابراین کلیه آمارها و میزان مصرف حاکی از این است که از ماه اکتبر و با توجه به رفع بسیاری از محدودیت‌های مربوط به کوید ۱۹ و همچنین  به دلایل مناسب بودن هوا، میزان مصرف بنزین افزایشی دو برابری داشته است و بعید است

که این آمار مجدداً کاهش چشمگیر داشته باشد مگر اینکه سویه جدید او میکرون مجدداً باعث اعمال محدودیت‌های بیشتر شود میزان صادرات بنزین چین به پایانه سنگاپور بیش از ۹۰ درصد رشد در ماه نوامبر را نشان می‌دهد که حجم آن ۲۹۷ هزار تن بوده است و البته نسبت به صادرات بنزین چین در ماه نوامبر سال قبل بیش از ۵۰ درصد کمتر است.

از ماه ژانویه تا ماه نوامبر سال جاری صادرات چین به پایانی سنگاپور بیش از ۵.۳۲ میلیون تن بوده است که سنگاپور را به اولین مقصد صادراتی چین تبدیل نموده است. در معاملات روز ۲۲ دسامبر در منطقه آسیا و اقیانوسیه و خلیج‌فارس که مصادف با اولین روز زمستان در کشورمان بود شاهد بودیم که برای اولین بار پس از رشد ناگهانی قیمت بنزین در اکتبر، افزایش روزانه قیمت بنزین در هر بشکه نسبت به‌روز قبل به دو دلار رسید و هر بشکه بنزین با اعداد اکتان مختلف بین ۸۶ تا ۸۸ دلار در پایانه سنگاپور معامله شد. در خلیج‌فارس هر بشکه بنزین ۹۵ با دو دلار افزایش به ۸۵ دلار رسید.

واردات بنزین در بازار نفت آسیا

واردات بنزین در بازار نفت آسیا

حمایت از نفتا در بازار نفت آسیا

بازار نفتا که در ماه‌های سپتامبر و اکتبر از رونق خیلی خوبی برخوردار بود اخیراً با کمبود مشتری مواجه شده است و طی روزهای گذشته شاهد بودیم که خریداران  به‌جای نفتا گاز مایع خریداری نمودند؛ اما در معاملات روز ۲۲ دسامبر نفتا موردحمایت بازار قرار گرفت و به خاطر حاشیه سود ناشی از الفین خریداران ترجیح دادند بازهم نفتا بخرند البته این حمایت بسیار شکننده است و هنوز نفتا آن‌گونه که باید به‌اندازه کافی مشتری ندارد.

به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز، اندونزی واردات انواع  نفتای خود را تا حدود ۴۴ درصد کاهش داده است حتی شرکت‌های کره جنوبی نیز که از خریداران ثابت نفتا هستند و برای واحدهای کراکر از آن استفاده می‌کنند اخیراً خرید نفتا ی خود راکمی کاهش داده‌اند. بازار نفتا اگرچه گرمی روزهای سابق را ندارد ولی اغلب روزها حالتی دوگانه دارد و به‌گونه‌ای بوده است که درهرصورت میزان تقاضا در آن غالب است و نوسانات افزایشی و کاهشی نیز در آن دیده می‌شود.

در مناقصات، شرکت Lotte کره جنوبی به دنبال خرید نفتای با پارافین ۷۵ درصد برای تحویل در نیمه اول ماه فوریه بوده است. شرکت میتسویی ژاپن نیز به دنبال خرید دو محموله ۲۵ هزارتنی نفتا با پارافین ۷۸ درصد برای تحویل در ماه فوریه بوده است.

شرکت هندی باهارات، نفتای با ۶۵ درصد پارافین خود را برای تحویل در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژانویه بر اساس متوسط قیمت آرگوس در پایانه خلیج‌فارس به فروش رسانده است. همچنین واردات نفتای اندونزی به ۱۴ میلیون تن کاهش‌یافته که نسبت به اکتبر سال گذشته ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. با همه این نوسانات و کاهش‌ها قیمت هر بشکه نفتا در روز اول دی در پایانه سنگاپور با ۱.۸ دلار افزایش به ۷۶.۶۳ دلار رسید.

ثبات گازوئیل علیرغم او میکرون

علیرغم انتشار سویه جدید بیماری او میکرون، وضعیت بازار گازوئیل در روز ۲۲ دسامبر باثبات بود و مشتریان کماکان خواهان خرید انواع گازوئیل با درجات گوگرد متفاوت بودند. شرکت بهارات هندوستان ۳۵ تا ۴۰ هزار تن گازوئیل با ۱۰ppm گوگرد را اخیراً به معامله گران چینی به فروش رسانده است. این محموله قراراست از تاریخ ۸ تا ۹ ژانویه از بندر Cochi هند بارگیری شود. دریک مناقصه دیگر، این شرکت یک محموله گازوئیل ۳۰ تا ۳۵ هزارتنی برای حمل از بندر بمبئی در تاریخ ۵ تا ۶ ژانویه به معامله گران غربی فروخته است.

پالایشگاه و پتروشیمی Mangalore در هندوستان یک محموله گازوئیل ۶۵ هزار تنی گازوئیل ۱۰ppm گوگرد را به فروش رسانده است. این محموله طبق اسناد مناقصه در روزهای ۱۹ تا ۲۱ ژانویه قرار است از بندر New Mangalore حمل شود.

صادرات گازوئیل اندونزی به بازارهای آسیایی برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که در ماه اکتبر  با ۴.۴۵ درصد

کاهش به حدود ۱۴۲.۷ میلیون تن  رسید که تا حدی به دلیل وضع مقررات منع تردد و کاهش تردد پس از پیدایش سویه او میکرون بوده است.

بیشتر بخوانید:بازار نفت آسیا آخرین روزهای سال

اینستاگرام : https://www.instagram.com/iroilmarket

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *