جدیدترین اخبار بازار جهانی به گزارش نشریه پلتس

خبر نفت به گزارش نشریه پلتس

بازار جهانی آرگوس به گزارش جهانی بازار نفت و گاز ایران، پیشنهاد جدید BP برای وارد کردن WTI به معیار برنت اساسآ قیمت مورد استفاده در دو سوم تجارت بین المللی نفت خام را مجددآ تغییر می دهد. همچنین 50 سال پس از کشف میدان، بطور رسمی جریان حاشیه ای برنت را از روند قیمت گذاری حذف می کند.

بازار قبلآ بر سر مزیت های راه حل به توافق نرسیده است؛ بنابراین تغییر بایستی به شکل دیگری رخ دهد. مبنای تولید که شاخص دریای شمال برای نقدینگی بر آن متکی است، همچنان رو به کاهش است. اما اگر این پیشنهاد بعنوان استاندارد جدیدی برای تجارت دریای شمال تثبیت شود، بسیاری از سهامداران مخالفت خواهند کرد.

برنت بدون برنت

وضعیت بازار فرآورده های نفتی آسیا 

تداوم کاهش تولید اوپک پلاس از نشریه پلتس

مشارکت کنندگان در توافق اوپک پلاس تولید نوامبر را در مقایسه با اکتبر 410.000 بشکه در روز افزایش دادند که ناشی از افزایش عرضه نیجریه، عربستان و عراق بود اما تولید تحویل شده همچنان 580.000 بشکه/ روز کمتر از هدف این گروه بود.

همچنین 330.000 بشکه/ روز از افزایش عرضه را به 23.55 میلیون بشکه/ روز در نوامبر اختصاص دادند اما مجموع تولید 500.000 بشکه/ روز جزء سهمیه ها بود. بیشترین افزایش ماهانه تولید اوپک در عربستان سعودی ثبت شد؛ تولید 110.000 بشکه در روز افزایش یافت و پس از آن نیجریه نیز تولید را 100.000 بشکه در روز افزایش داد زیرا افزایش حجم Erha محدودیت های فورس ماژور که جریان صادرات Bonny Light را تا 24 نوامبر (3 آذر) مهار کرد، را جبران کرد.

تولید نیجریه به دلیل نقص خط لوله و سایر مشکلات زیرساختی در سال جاری تضعیف شده است و علیرغم افزایش شدید، 160.000 بشکه در روز از سهمیه نوامبر آبوجا باقی مانده است. به گفته مله کیاری مدیر عامل NNPC، انتظار می رود نیجریه تا پایان این ماه به هدف خود برسد؛ زمانی که قادر خواهد بود تولید خود را تا 1.67 میلیون بشکه/ روز افزایش دهد. افزایش نوامبر نیجریه یک استثناء در گروه اوپک در غرب افریقا بود؛

آنگولا، گابن و برازاویل ماه گذشته مجموعآ 40.000 بشکه/ روز کسری داشتند، در حالی که گینه استوایی تولید نوامبر را تا حد زیادی ثابت نگه داشت.

عراق بعنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک، با تولید 90.000 بشکه/ روز در نوامبر بیش از این کسری را جبران کرد. پایبندی بغداد به تعهدات تولید خود در نوامبر 94 درصد کاهش یافت اما بسیار بالاتر بالاتر از میانگین نرخ انطباق اولیه خود یعنی تنها 24 درصد در ماه مه تا ژوئیه 2020 باقی ماند.

عراق همچنان بایستی مازاد تولید خود را ازطریق طرح غرامت اوپک پلاس جبران کند. بخش عمده ای از عرضه مازاد عراق در حیطه صادرات بوده است.

قیمت نفت در یک هفته گذشته

امتناع از افزایش قیمت در پالایشگاه های آسیایی

به گزارش نشریه پلتس پالایشگاه های آسیا-اقیانوسیه نشان داده اند که قصد دارند در ژانویه حجم عادی نفت خام مدت دار میدل ایست را علیرغم افزایش قیمت های فرمول رسمی عربستان سعودی، افزایش دهند. پالایشگاه دولتی آرامکوی عربستان قیمت های فرمول رسمی صادرات نفت خام خود را که در ژانویه به آسیا-اقیانوسیه بارگیری می کرد، بیش از آنچه خریداران انتظار داشتند افزایش دادند.

آرامکو در 5 دسامبر (14 آذر) قیمت فرمول ژانویه نفت خام سبک عرب پرچمدار خود را به آسیا و اقیانوسیه تا 60 ¢/ بشکه نسبت به دسامبر افزایش داد و این قیمت را در بالاترین قیمت خود به عمان-دبی از فوریه 2020 قیمت گذاری کرد. قیمت های رسمی سایر گریدهای آرامکو نسبت به دسامبر 30-80 ¢/ بشکه افزایش یافته است.

باتوجه به ارزیابی های آرگوس، گرید سنگین عرب و متوسط عرب ژانویه با بالاترین پریمیوم نسبت به عمان-دبی حداقل از ژانویه 2002 ( دی 1380) قیمت گذاری شده اند. چند پالایشگاه آسیا-اقیانوسیه پیشتر اعلام کردند که باتوجه به کاهش حاشیه پالایش در پایان نوامبر و عدم اطمینان از تأثیر اُ-میکرون بر نرخ تقاضا، هم افزایش قیمت حداکثر 10 ¢/ بشکه برای سبک عرب ژانویه و هم افزایش قابل توجه قیمت های رسمی دسامبر را منطقی می دانند.

خریداران همچنین امیدوار بودند که تصمیم ائتلاف اوپک پلاس در 2 دسامبر (11 آذر) برای ادامه افزایش تولید 400.000 بشکه/ روز در ماه آینده، با هرگونه افزایش قیمت مقابله کند. اوپک پلاس تصمیم گرفت تولید خود را به رغم نگرانی های فزاینده از کاهش احتمالی تقاضا به دلیل شیوع اُ-میکرون افزایش دهد.

افزایش بیش از حد انتظار قیمت آرامکو تاکنون برنامه های خریداران را تغییر نداده است. چندین پالایشگاه کلیدی آسیا-اقیانوسیه بر تعهد خود برای استفاده کامل از نفت خام ژانویه عربستان سعودی تأکید کردند و هیچ نشانه ای از کاهش فعالیت پالایشگاهها مشاهده نشد. یکی از پالایشگاه هایی که قصد دارد حجم عادی ژانویه را بالا ببرد، بیان کرد که کاهش ماهانه حجم معاملات عربستان سعودی دشوار است.

باتوجه به رکود گستردۀ مشاهده شدۀ نفت خام دبی در ماه گذشته، تصمیم آرامکو برای افزایش تمام قیمت های ژانویه خود برای مشتریان آسیا-اقیانوسیه احتمالآ ناشی از درک تقاضای سریع بوده است.

گسستگی بازار از آیندۀ برنت Dated

به نظر می رسد صنعت نفت دریای شمال هنوز درمورد گنجاندن نفت خام WTI ایالات متحده در کمپلکس معیار برنت اختلاف نظر دارد. BP قدرت خود را به طرحی برای افزودن WTI به معیار برنت Dated و بازار آتی Cash BFOET معطوف کرده است، در حالی که برای بازنویسی قرارداد استاندارد دریای شمال نیز داوطلب شده است.

بطور همزمان، دلایلی را بیان کرد که چرا گنجاندن گرید یوهان سوردروپ نروژ نامناسب است. به گفتۀ Equinor نروژی، از آنجا که افزودن WTI می تواند برنت Dated را به یک “معیار واقعی سبک شیرین دریای شمال” تبدیل کند، افزودن نفت خام ایالات متحده به قرارداد آتی با ریسک بالایی همراه است.

شرکت بازرگانی ویتول در گذشته WTI را بعنوان یک راه حل بیان کرده بود اما هیچ شرکت دیگری هنوز موقعیت خود را نسبت به این مسئله اعلام نکرده است. پلاتس و Ice نشست مشترکی در ژوئن داشتند که در آن دو پیشنهاد برای حل مشکل کاهش حجم برنت Dated ارائه دادند؛

یکی از این پیشنهادات WTI را به سبدی از گریدهای دریای شمال اضافه می کند که برای تأسیس برنت Dated استفاده می شود، در حالی که پیشنهاد دوم یوهان سوردروپ اضافه می کند. این نشست به دنبال تلاش پلاتس در ماه فوریه برای تبدیل برنت Dated به CIF روتردام از وضعیت فعلی فوب دریای شمال انجام شد؛

اقدامی که بخش صنعتی آن را کاملآ رد کرد. پاسخ BP به این نشست عمدتآ بر گنجاندن WTI در قرارداد آتی دریای شمال متمرکز است؛ گنجاندن WTI در برنت Dated بعنوان یک قیمت CIF روتردام که به قیمت مجازی فوب دریای شمال برای رقابت با سایر گریدهای دریای شمال کاهش یافت، نسبتآ ساده تلقی می شد.

آرگوس که با پلاتس در ارائه ارزیابی های قیمت نفت من جمله معیار مشابه خود با دریای شمال Dated رقابت می کند، از سال 2018 چنین قیمتی را اعمال کرده است.

ثابت ماندن جریان های نفت خام

جریان های نفت خام غرب افریقا به آسیا-اقیانوسیه در نوامبر به 1.8 میلیون بشکه/ روز ثابت بود چرا که مصرف بالای خریداران حاشیه ای میزان کاهش واردات هند را جبران کرد. به نظر می رسد علیرغم شرایط اقتصادی نامطلوب آربیتراژ، کاهش صادرات آنگولا و مشکلات بارگیری در چندین پایانه نیجریه، صادرات گریدهای منطقه تاکنون در 1.8 میلیون بشکه/ روز در این سه ماهه ثابت مانده است.

میزان مصرف نفت خام چین از غرب افریقا در نوامبر به یک میلیون بشکه در روز رسید که حدود 80.000 بشکه/ روز کمتر از حجم اکتبر بود. این کاهش به دلیل کاهش 90.000 بشکه/ روز در مجموع صادرات نفت خام آنگولا رخ داده بود.

باتوجه به جدول زیر، محموله های کمتر در نوامبر منجر به فقط 670.000 بشکه/ روز نفت خام آنگولا به سمت پالایشگاه چین شد که پایین ترین میزان از آوریل را نشان می دهد.

ثابت ماندن جریان شرقی

انتشار چهارمین دسته از سهمیه های واردات برای پالایشگاه های مستقل چینی در اکتبر که نیازهای پایان سال را پوشش می هد، ممکن است شرایط بد اقتصادی آربیتراژ شرق را جبران کند. پریمیوم برنت EFS دبی- ICE برنت به سواپ های دبی و بارومتر کلیدی آربیتراژ غرب به شرق، بین اواسط سپتامبر تا پایان اکتبر همزمان با افزایش معاملۀ محموله های نوامبر، بطور پیوسته افزایش یافت.

این اسپرد در اکتبر بطور متوسط نزدیک به 4.30 دلار/ بشکه بود که در مقایسه با سپتامبر 3.60 دلار/ بشکه و آگوست 3.30 دلار/ بشکه افزایش داشت با افزایش نرخ حمل و نقل برای حامل های بسیار بزرگ نفت خام (VLCC) از غرب افریقا به چین همراه شد.

قیمت چنین سفری در 10 روز پایانی اکتبر به 14.63 دلار/ تن رسید که بالاترین میزان از جولای 2020 (تیر 1399) است. دریافت بالاتر از اندونزی بعنوان سومین واردکننده بزرگ منطقه کاهش واردات از هند که فقط 290.000 بشکه/ روز در نوامبر رزرو کرده بود، را متعادل کرد.

مشکلات در چندین پایانه نفتی نیجریه دسترسی به برخی گریدهای محبوب از پالایشگاه های هندی همچون سبک شیرین Bonny Light و Brass River را کاهش داد. تنها یک محموله از محموله های قبلی در نوامبر پایانه بونی لایت را ترک کرد.

سقوط بازار LSFO در زمستان

کاهش واردات و تقاضای شدید زمستانی برای تولید برق، عرضه نفت کوره با گوگرد کم (LSFO) آسیا-اقیانوسیه را همزمان با افزایش قیمتها محدود کرده است. پریمیوم سوخت دریایی HSFO 0.5 درصدی سنگاپور در 2 دسامبر (11 آذر) به 24.75 دلار/ تن افزایش یافت که بالاترین قیمت از زمان ارزیابی آرگوس در اواخر سال 2019 بود. باتوجه به نمودار زیر، این کاهش در 9 دسامبر (18 آذر) باز هم اندکی کاهش یافت. حاشیه های پالایش LSFO نیز تقویت شده است.

سقوط بازار LSFO در زمستان

طبق نمودار زیر، پریمیوم 0.5 درصدی سوخت دریایی سنگاپور به نفت خام دبی در 2 دسامبر (11 آذر) به بالاترین سطح 9 ماهه یعنی تا 14.24 دلار/ بشکه رسید؛ اگرچه تا 9 دسامبر (18 آذر) به 12.44 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

پریمیوم 0.5 درصدی سوخت دریایی

به دنبال کاهش واردات 330.000-415.000 بشکه/ روز از غرب سوئز و آسیا-اقیانوسیه در این ماه که بعنوان کمترین واردات ماهانه در سال جاری کمتر از 560.000-600.000 بشکه/ روز بود، قیمتها به دلیل کاهش عرضه در سنگاپور تقویت شد.

به گفته یکی از تاجران، منابع دریافتی نیز برای ترکیب با LSFO بسیار نامناسب هستند. پس از اینکه ذخایر نفت کوره مستقل در مرکز تجاری آمستردام-روتردام-آنتورپ (ARA) در هفته منتهی به 3 نوامبر (12 آبان) به 1.012 میلیون تن کاهش یافته و این جریان از اروپا تشدید شد. حجم ذخایر تا 1 دسامبر (10 آذر) به 1.273 میلیون تن بهبود یافت اما احتمالآ این میزان بیشتر از HSFO تشکیل شده است.

براساس داده های شرکت ورتکس، انتظار می رود حدود 295.000 تن HSFO و 36.000 تن LSFO در این ماه به ARA وارد شود. با شیوع اُ-میکرون و اعمال محدودیت های تردد، کارکرد پالایشگاه های اروپایی به دلیل حاشیه ضعیف تر سوخت حمل و نقل کاهش یافت که در ادامه، تولید نفت کوره را محدود کرد. عرضه های منطقه ای محدودتر نیز به بازیابی قدرت بازار کمک می کند.

روی آوردن شرکت دولتی به فروش نفت

شرکت دولتی Adnoc در ابوظبی به فروش فرآورده های نفتی در بازار نقدی روی آورده است زیرا به دنبال خروجی هایی برای تولید روز افزون است. سرمایه گذاری مشترک تجارت فرآورده های نفتی AGT گزینه های جدیدی برای تحویل، قیمت گذاری و پریمیوم محموله های خود در نیمه دوم سال جاری ارائه داده است.

آدنوک در دسامبر سال گذشته 817.000 بشکه/ روز از فرآورده های تقطیر سبک و متوسط مجتمع پالایشگاهی Ruwais را ازطریق قراردادهای مدت دار فروخت. به گفته فعالان بازار، این شرکت اکنون محصولات را براساس CFR بجای فوب می فروشد که به آن امکان می دهد در بازارها با عرضه بیش از حد تقطیر میانی و نفتا بهتر رقابت کند.

تغییر در الگوهای معاملاتی پس از افزایش شدید صادرات خالص محصولات امارات متحده عربی در سال جاری، عمدتآ به دلیل افزایش محموله های نفتی صورت می گیرد. صادرات خالص بنزین به بیش از 225.000 بشکه در روز افزایش یافت که 78 درصد نسبت به سال 2020 و 66 درصد نسبت به سال 2019 بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *