جدیدترین اخبار قیمت قیر

جدیدترین اخبار قیمت قیر

جدیدترین اخبار قیمت قیر  به گزارش مجله آرگوس به نقل از بازار نفت و گاز ایران قیمت قیر سنگاپور در انبوهی از معاملات 7.50 دلار در تن افزایش داشت و در محدوده بالاتری نسبت به هفته گذشته قرار گرفت.

 

بازار پر تنش قیمت قیر اروپا

اختلالات ناشی از اعتصابات و آتش سوزی ها تولید پالایشگاه های فرانسه در این هفته شدیدا بر روی قیمت قیر تاثیر داشت. در سایر نقاط اروپا، تقاضای ضعیف بازار را تحت فشار قرار داده و قیمت ها نیز در برخی بازارها من جمله رومانی، مجارستان و لهستان سیر نزولی دارند. انتظار می رود قیمت های جدید اکتبر در هفته آینده در چندین بازار با توجه به کاهش قیمت HSFO در سپتامبر، در مقایسه با آگوست ( قیمت قیر حدود 89 دلار در هر تن در شمال غرب اروپا) افت بیشتری داشته باشند. اما این هفته HSFO نسبت به هفته گذشته کمی تغییر کرد و قیمت قیر محموله ها  ثابت باقی ماند، در حالی که قیمت قیر مدیترانه با افزایش قیمت HSFO در منطقه افزایش یافته و باعث کاهش اسپرد HSFO بین شمال و جنوب اروپا حدود 30 دلار در هر تن شد. کند شدن تقاضای قیر در چند منطقه به دلیل کمبود بودجه های راهسازی قیمت ها را پایین کشیده و باعث تضعیف تقاضا در این زمان از سال که تقاضای فصلی به اوج می رسد، شد.

 

اسپردهای مختلف قیر مدیترانه

علیرغم اینکه اختلاف قیمت HSFO با کاهش تقاضا در منطقه همچنان ضعیف بود اما قیمت قیر محموله های مدیترانه در پی افزایش HSFO در این هفته افزایش یافت. به اعتقاد فعالان بازار، محموله های ایتالیایی زیر قیمت بازار بودند در حالی که اختلاف قیمت محموله های یونانی با HSFO کمتر از 5 دلار به ازای هر تن بود. این اختلاف در محموله های اسپانیایی با تاثیر پذیری از آربیتراژ ایالات متحده، کمتر بود. با کاهش چشمگیر اسپرد HSFO در شمال و مدیترانه در این هفته، فروش قیر مدیترانه در بازارهای محدود اروپا جذابیت کمتری داشت. تقاضا در سراسر جنوب اروپا و شمال افریقا به کندی پیش رفت تا جایی که توانست قیمت ها را با وجود کمبود دسترسی به کشتی هایی با تناژ 5000 تن ثابت نگه دارد.

تضعیف تقاضای قیر افریقا

تحلیل آرگوس از بازار جهانی قیر قیمت قیر در محموله های غرب افریقا هم به لطف افزایش بهای HSFO مدیترانه در این هفته افزایش یافت در حالی که قیمت قیر درام در شرق افریقا عقب نشینی کرد. بهای قیر در جنوب افریقا نیز با کاهش قیمت محموله های وارداتی که قیمت ها را پایین کشیده و تقاضا در منطقه تضعیف کرد، افت قابل ملاحظه ای داشت.

کاهش احتمالی عرضه سنگاپور در اکتبر

عرضه در سنگاپور برای اکتبر با ادامه یافتن کاهش تولید در پالایشگاه های کلیدی این کشور متعادل است. برخی از تاجران معتقدند که تولیدکنندگان حجم محموله های اکتبر را به حداقل رسانده اند، در حالی که با ادامه تاخیر کشتی ها در تحویل محموله، عرضه سریع در سنگاپور را افزایش داد. بهای HSFO در مقایسه با هفته قبل حدود 363 دلار به ازای هر تن fob سنگاپور گزارش شد که اسپرد قیر را در این هفته تا 193 دلار در هر تن حفظ کرد. انتظار می رود تولید و قیمت قیر همچنان رشد خوبی داشته باشد و مارجین فرآورده های تصفیه شده از آن حمایت کند. اما با ادامه یافتن تاخیر کشتی ها در تحویل محموله ها از دیگر مناطق به سنگاپور، علاوه بر دسترسی محدود به کشتی ها، دسترسی به محموله های فوری در برخی از پالایشگاه های این منطقه جزیره ای افزایش می یابد. دو معامله برای لات های 5000 تنی با بارگیری در اکتبر در اواسط همین هفته با قیمت 565 دلار به ازای هر تن fob سنگاپور برای ارسال به چین بسته شد. به دنبال آن، یک محموله 5000 تنی دیگر با بارگیری در اکتبر با نرخ 545 دلار در هر تن fob سنگاپور به یک خریدار مستقر در اندونزی داد و ستد شد.

 

تقاضای قیر در بازارهای اروپا

برای اطلاع بیشتر درباره قیمت قیر صادراتی ایران کاهش یافت کلیک کنید.

نوسان قیمت قیر ایران

قیمت قیر ایران در هفته پایانی سپتامبر فعالیت های معاملاتی به دلیل مشکلات اینترنتی و برخی تعطیلات عمومی بسیار پر نوسان بود. قیمت درام با VB کم در این هفته کمتر از 11.50 دلار در هر تن بود. با این حال، تقاضا برای VB در IME از قیمت قیر حمایت شده در اواسط همین هفته تا پایان آن روند مطلوبی داشت. تقاضای برای محموله های فله هم مثبت ارزیابی شد اما مشکلاتی من جمله کمبود محموله و تاخیر در تحویل آنها نیز کاملا محسوس بود. بهای محموله فله با 315-295 دلار در هر تن fob بندرعباس بدون تغییر محاسبه شد. پیشنهادات از بندرعباس در این هفته بین 315-290 دلار در تن fob با پتانسیل افزایشی اما دسترسی محدود، گزارش شد. در هفته جاری، تولیدکنندگان محموله تازه ای از بنادر BIK (بندر امام خمینی) و قشم عرضه نکردند. یکی از تولیدکنندگان در اوایل سال جاری یک محموله 1.000 تنی 70/60 درام را با قیمت 380 دلار در هر تن fob فروخت در حالی که قیمت نهایی در پایان هفته 405-400 دلار در هر تن fob بود. در این هفته تقاضا برای جامبوبگ از چین و جنوب شرقی آسیا قوی باقی ماند و در اوایل همین هفته یک محموله 5000 تنی با نرخ 380-370 دلار به ازای هر تن به فروش رسید.

 

جهش قیمت جهانی قیر

قیمت قیر بویژه برای تحویل به بازارهای شرق و غرب افریقا، با جهش قیمتهای محموله های کشورهای اروپایی و ساحل عاج ادامه یافت.

به نظر می رسد که این افزایش ها که منعکس کنندۀ افزایش قیمتهای نفت خام و نفت کوره هستند، تاکنون حداقل نتوانسته است با افزایش فعالیت و تقاضا در کشورهایی همچون نیجریه، غنا، کنیا و افریقای جنوبی از علاقه خرید به بازارهای کلیدی افریقای جنوبی جلوگیری کند. خریداران در بازارهای کوچکتر متکی به واردات بسته بندی شده همچنان با هزینه های بالای حمل و نقل کانتینری و مشکلات لجستیکی علاوه بر قیمتهای تحویلی رو به افزایش دست و پنجه نرم می کنند که می تواند اثرات نامطلوبی بر خرید از این بازارها به دنبال داشته باشد. فعابیت ساخت و ساز منطقه ای در میان فصل خشک که تا ژوئن در اکثر کشورهای غرب افریقا ادامه خواهد داشت، بطور پیوسته در حال افزایش بود و واردات محموله های بزرگ همچنان به منطقه ادامه می یابد. بیتو آتلانتیک 45986 dwt یکی از تانکرهای ناوگان روبیس با بارگیری محموله های بزرگ خود در پایانه صادراتی آژیو در تئودوری یونان برای رسیدن به مقصد در 30 ژانویه (11 بهمن 1400) به مرکز پایانه افریقای غربی شرکت لومه رسید. پس از آن، کشتی خواهر اکسپرس بیتو 45974 dwt محموله بزرگ مشابهی را در 9 ژانویه (19 دی 1400) به لومه منتقل کرد و بطور چشمگیری ذخایر منطقه ای را افزایش داد که می تواند برای تأمین نیازهای بازارهای کلیدی بویژه نیجریه مورد استفاده قرار گیرد. قیمت واردات محموله به افزایش خود ادامه داد که نشان دهندۀ افزایش شدید قیمت قیر مدیترانه ای ناشی از افزایش مداوم قیمت نفت خام و HSFO است.

 

 

ثبات قیمت قیر سنگاپور

ثبات قیمت قیر سنگاپور

کاهش قیمت قیر در آسیا-اقیانوسیه در سالی که گذشت

به گزارش بازار نفت و گاز ایران علاوه بر کاهش قیمت قیر در سراسر آسیا و اقیانوسیه، قیمت محموله‌های صادراتی ایران نیز کاهش یافت؛

درحالی‌که روند فعالیت‌ها در بسیاری از نقاط اروپا کند شده و قیمت‌ها با شروع فصل سرما تحت‌فشار قرارگرفته‌اند.

با فرارسیدن زمستان، فعالیت‌های ساخت‌وساز در سراسر اروپای شمالی و مرکزی به‌شدت کاهش یافت.

از طرفی، قیمت‌ها در سراسر آلمان کاهش‌یافته و در برخی از بازارهای اروپای مرکزی به‌ویژه رومانی و مجارستان خسارت‌های بیشتری به همراه داشته است.

در مدیترانه، تفاوت محموله فوب قیر نسبت به نفت کوره همچنان منفی باقی ماند؛

اگرچه مقادیر واقعی به دلیل افزایش هفتگی مقادیر HSFO افزایش یافت. روند قیمت در کشورهای جنوب صحرای افریقا متفاوت بود،

به‌طوری‌که قیمت واردات از شرق افریقا برای محموله‌های میدل ایست برای دومین هفته متوالی به‌شدت کاهش یافت؛

درحالی‌که قیمت کالا در پایانه‌های غرب افریقا افزایش یافت. بازار قیر آسیا-اقیانوسیه به دلیل ادامه تقاضای ضعیف منطقه‌ای بیشتر سقوط کرد.

کاهش پیش‌بینی تقاضا از اواخردسامبر در آستانه جشن‌های سال نو میلادی نیز فعالیت‌های تجاری در منطقه را نیز محدود کرد.

عرضه در آسیای جنوب شرقی عمدتاً برای محموله‌های اواخر دسامبر و ژانویه کافی بود.

قیمت قیر ایران در راستای کاهش قیمت خوراک VB، کاهش علاقۀ خرید و کاهش نرخ ارز کاهش یافت.

 

کاهش قیمت قیر با فرارسیدن فصل سرد

با شروع فصل سرما و شدت گرفتن شرایط یخبندان در بسیاری از کشورها، فعالیت‌های ساخت‌وساز در سراسر اروپای شمالی و مرکزی به‌شدت کاهش یافت.

درحالی‌که قیمت اکثر کامیون‌ها به‌ویژه در بازارهایی مانند فرانسه، بن لوکس و بریتانیا که معاملات ماهانه در آن‌ها غالب است ثابت بود،

قیمت‌ها در سراسر آلمان کاهش یافت و ازآنجاکه پالایشگاه‌ها به دنبال فروش محصولات مازاد قبل از پایان سال بودند،

خسارت‌های سنگینی نیز در بازارهای اروپای مرکزی به‌ویژه رومانی و مجارستان وجود داشت.

اما از طرفی، قیمت محموله به‌شدت افزایش یافت زیرا افزایش شدید قیمت‌های نفت خام و HSFO با تغییر ارزیابی‌شده‌ای در ارزیابی‌های صادرات محموله روتردام و بالتیک همراه نبود؛

به‌طوری‌که تخفیفات 5-10 و 10-15 دلار/ میلیون تن فوب به ترتیب برای بارج های فوب روتردام و HSFO ثابت ماند.

بااینکه برخی از قراردادهای مدت‌دار برای کالاهای 2022 تاکنون در بازارهای اسکاندیناوی و بریتانیا به توافق رسیده‌اند، بسیاری دیگر همچنان باوجود تفاوت‌های فراوان در پیشنهاد‌ها قیمتی بین فروشندگان و خریداران قراردادی در حال مذاکره هستند.

به گفته شرکت نیناس، پالایشگاه گوتنبرگ آن‌که یک واحد تولید قیر بسیار کوچک نسبت به پالایشگاه اصلی محصولات سوئدی در نینسهم است،

در سال 2021/2022 به تعطیلی موقت خط تولید به دلیل تعمیر و نگهداری از پاییز تا اوایل بهار ادامه می‌دهد.

بهبود اقتصاد آربیتراژ برای صادرات قیر ترنس آتلانتیک به غرب باعث شد برخی از شرکت‌های تجاری به تجارت بالقوه به سواحل شرقی ایالات‌متحده روی‌آورند؛اگرچه هیچ رزرو یا جابجایی از شمال غرب اروپا گزارش نشده است.به گزارش argus به نوسانات قیمت ثابت در هر دو سوی اقیانوس اطلس انعقاد معاملات آربیتراژ را برای بسیاری از فعالان بازار دشوار کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *