جدیدترین اخبار نفت و بنزین و گازوییل

جدیدترین اخبار نفت و بنزین و گازوییل

افزایش تدریجی تقاضا برای بنزین

در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۹ آذر و یا ۱۰ دسامبر قیمت بنزین باثبات و تقاضا به‌تدریج در حال افزایش بود. به گزارش گروه تحلیلی بازار نفت و گاز از بازار آسیا و اقیانوسیه، سویه اومیکرون آن‌گونه که در ابتدا تصور می‌شد تأثیر منفی جدی بر بازار نگذاشت ولی البته باعث شد که بعضی از محدودیت‌ها مجدداً در کشورها اعمال گردد.

تقاضاها به‌صورت مستمر از جنوب شرق آسیا روانه بازار می‌گردد و همین استمرار تقاضا نشان می‌دهد که ثبات بازار بنزین کماکان ادامه دارد. شرکت Petrolimex در ویتنام به دنبال خرید ۴ محموله ۳۰ هزارتنی بنزین بدون سرب با اکتان ۹۲ برای تحویل در دو مقطع زمانی ۱ تا ۱۰ ژانویه و ۱۰ تا ۲۰ ژانویه می‌باشد. طبق اسناد مناقصه، مبدأ حمل این خرید باید کره جنوبی و یا ژاپن و یا یکی از بندرها آسیایی جنوب شرقی باشد.

Petrolimex پیش‌ازاین نیز در خریدهای ماه دسامبر خود برای یک خرید ۱۰ هزار تنی بنزین ۹۲ اعلام آمادگی کرده بود. این خرید فوری به تقاضای این شرکت باید طی روزهای ۱۰ تا ۲۰ دسامبر باید از یکی از ترمینال های Van Phong، سنگاپور، مالزی، برونئی، تایلند، کریمون، ویا جنوب چین بارگیری شود.

در اخبار مناقصات انجام شده در منطقه آسیا اقیانوسیه و در مرکز مبادلات توکیو، شاهد بودیم که قراردادهای بنزین برای آینده (future contracts) رشدی ۱۰.۹۴ درصدی داشته است و در ماه نوامبر به ۱۷۳۴ قرارداد رسیده است.

در معاملات بنزین روز ۱۰ دسامبر قیمت یک بشکه بنزین بدون سرب با اکتان ۹۷ بر اساس‌ترم تحویل فوب پایانه سنگاپور در حدود ۹۰ دلار و قیمت یک بشکه بنزین با اکتان ۹۵ در حدود ۸۹ دلار تثبیت گردید. قیمت بنزین با عدد اکتان ۹۵ در پایانه‌های خلیج‌فارس با حدود ۴. دلار (چهاردهم) افزایش به ۸۶.۵ دلار در هر بشکه رسید.

خیز مجدد قیمت بنزین+1401

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام اوپک

همان‌گونه که در گزارش‌های قبلی گروه تحلیلی نفت و گاز ذکر گردید اوپک در آخرین اجلاس خود برافزایش تولید کشورهای عضو تا کید کرده بود و مقرر شد بخش عمده این افزایش تولید توسط عربستان به بازار عرضه گردد

اتفاقی که سرانجام در قراردادهای ماه دسامبر محقق گردید و شرکت آرامکو عربستان قرار است در ماه ژانویه نیازهای نفت خام ژاپن، هند، چین و مالزی را تأمین کند.

با توجه به افزایش تولید از سوی عربستان، ذر صورت انجام آربیتراژ از غرب به خاورمیانه می‌توان انتظار کاهش قیمت بیشتری را داشت، البته کلیه شرایط حاکی از وجود تقاضای قوی جهت خرید است و بعید است کاهش قیمت جدی در نفت خام را شاهد باشیم.

خریداران به‌خوبی کاهش قیمت نفت در آمریکا و غرب آفریقا و برزیل را رصد می‌کنند و دانند که می توانند نیاز خود را از طریق آربیتراژ تأمین نمایند و همین باعث شد که تقاضا برای نفت‌ترش کمی کاهش یابد و تا ۱۳ سنت کاهش قیمت در نفت‌ترش را به دنبال داشته باشد

ولی البته از سوی دیگر در هندوستان تقاضاهای ثابت و همیشگی پالایشگاه هندی مانع ضعیف شدن کف تقاضا و ارزانی بیش‌ازحد می‌شود و کاهش‌ها مقطعی ونوسانی است

ولی علیرغم خبرهای مربوط به گسترش او میکرون، پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت مشغول کار هستند و تنها اثر او میکرون شاید اثر جزئی آن بر بازار گازوییل هند بوده است که کمی کاهش در روزهای اخیر رانشان داده است که خیلی قابل‌توجه نیست.

نفت شیرین DarBlend سودان مشتریانی نیز در جنوب چین دارد که می‌دانند عرضه نفت شیرین از سوی بازار اروپا ممکن است در روزهای آینده کاهش یابد و لذا فرصت‌های خرید نفت شیرین از کشورهایی همچون سودان و یا برزیل را از دست نمی‌دهند و عرضه نفت شیرین از سوی چنین تولیدکنندگانی را کاملاً همسو با تقاضاهای رو به افزایش منطقه آسیا اقیانوسیه می‌دانند.

افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام اوپک

خبر جدید بازار نفت

کاهش قیمت نفتا و گازوییل

قیمت هر بشکه نفتا در پایانه سنگاپور با ۱.۲ دلار کاهش به ۷۷.۵۹ دلار رسید. در شرایطی که گاز مایع قیمتی در حدود ۹۰ درصد نفتا دارد و به‌آسانی می‌تواند جایگزین نفتا در تولید اتیلن گردد خریداران نمی‌توانند از این تفاوت قیمتی چشم بپوشند و بیشتر تقاضاهای نفتای خود را به تقاضاهایی برای خرید گاز مایع تبدیل می‌کنند.

البته به گزارش گروه تحلیلی نفت و گاز، شرکت Formosa در تایلند معمولاً به دنبال خرید نفتا با پارافین ۷۵ درصد هست و در تاریخ ۱۰ دسامبر نیز این شرکت برای خرید خود برای تحویل در نیمه دوم ژانویه ۲۰۲۲ اقدام نمود. شرکت JG Summit فیلیپین نیز در این روزبه دنبال خرید نفتا با پارافین حداقل ۷۰ درصد بود.

در این هفته ذخایر فرآورده‌های پایانه سنگاپور ۲.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۲ میلیون بشکه رسید. از تاریخ ۲ تا ۸ دسامبر یعنی در تمام‌روزهای هفته محموله‌ای از سوی منطقه خلیج‌فارس به پایانه سنگاپور نرسید این در حالی است که پایانه‌های خلیج‌فارس معمولاً اولین منبع تأمین فراورده‌های سبک همچون نفتا، ریفرمیت وسایر فراورده های سبک سنگاپور می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *