جدیدترین تحولات بازار قیر

,
جدیدترین تحولات بازار قیر

جدیدترین تحولات بازار قیر به دلیل افزایش تقاضا از سوی هند و ادامه افزایش قیمت خوراک VB، قیمت قیر fob ایران افزایش یافت. فعالیت های معاملاتی در هفته گذشته با دور شدن خریداران هندی از بازار و رفتن به تعطیلات دیوالی، کاهش یافت.

محدود شدن عرضه قیر اروپا

قیمت اکثر کامیون های داخلی اروپا نسبت به تجدیدنظر قیمت ها در بازارهای کلیدی شمال غرب اروپا ثابت ارزیابی شد در حالی که اختلاف قیمت محموله با کاهش تقاضای فصلی در سراسر شمال اروپا کاهش یافت. فعالان بازار به طولانی شدن عرضه در شمال اروپا همزمان با کاهش نیاز به محموله و افزایش نرخ حمل و نقل در سراسر اروپا اشاره کردند که تجارت از مدیترانه را محدود می کند.

طبق جدیدترین تحولات بازار قیر، تنها جریان های محدود از دریای مدیترانه به شمال اروپا در طی دو ماه گذشته پیش بینی شده بود؛ اگرچه ادامه اعتصابات پالایشگاه های توتال انرژیز و فیزن در هفته اول نوامبر می تواند محموله های نقدی را علاوه بر واردات کامیون، رونق ببخشد. قیمت بارج های HSFO روتردام به رونق آنها در مقابل محموله های HSFO مدیترانه با ترم تحویل fob ادامه داده و در نتیجه، آربیتراژ شمال را نسبتا رونق داد.

حق بیمه محموله های روتردام به بارج های HSFO روتردام با 3-2 دلار ریزش به حدود 25 دلار در هر تن رسید.

نفت کوره بهای قیر مدیترانه را پایین کشید

به گفته بازار نفت و گاز ایران و بر اساس جدیدترین تحولات بازار قیر، قیمت قیر مدیترانه به دلیل افت قیمت محموله های نفت کوره در سراسر منطقه کاهش یافت. تخفیف محموله fob ایتالیا و ترکیه به HSFO مدیترانه 5 دلار در هر تن افزایش داشت اما در آخرین هفته اکتبر بدون تغییر ارزیابی شده است. با اینکه صادرکنندگان اسپانیایی همچنان به دنبال حق بیمه های fob جزئی بودند، این ارزیابی ها برای HSFO محلی بر مبنای fob بین 3-2 دلار کاهش یافته است.

فعالیت های ساخت و ساز و نیاز به قیر در برخی از بازارها، به ویژه الجزایر و مصر، افزایش یافته است و بازارهایی همچون لبنان، تونس و قبرس در هفته آخر اکتبر محموله های زیادی دریافت کردند اما با این حال، جریان های صادراتی آربیتراژ نشان دهنده کند شدن فعالیت در این منطقه است. طبق جدیدترین تحولات بازار قیر، با شروع به کار پالایشگاه های فرانسه پس از اعتصاب و همچنین کاهش تقاضا در برخی از بازارهای شمال اروپا، یک محموله 37087 dwt بارگیری شده در تئودوری یونان به مقصد قطر برای تحویل در 7 نوامبر حرکت کرد.

برای مشاهده تحلیل ارزیابی آرگوس از بازار قیر کلیک کنید.

قیمت های سنتی قیر در بازار افریقا

بازارهای قیر جنوب افریقا من جمله کنیا و نیجریه،با توجه به جدیدترین تحولات بازار قیر، با اینکه قیمت ها مختلط بودند اما به پیاده سازی روند قیمت گذاری تاریخی شان ادامه دادند. بهای محموله های وارداتی قیر در این منطقه در راستای افت قیمت ها، همچنان رو به کاهش بود در حالی که قیمت محموله های صادراتی درام و فله ایران که عمدتا به بازارهای شرق افریقا ارسال می شوند، با وجود عرضه داخلی محدود VB و قیر، به شدت افزایش یافت.

قیر افریقا زیر چتر IMF

کلید تقاضای قیر سنگاپور در دست پالایشگاه ها

در سنگاپور که صادرکننده کلیدی قیر است، قیمت قیر بر اساس جدیدترین تحولات بازار قیر، در آخرین هفته اکتبر ثابت گزارش شد. در این هفته بحث های کمتری در بازار شنیده شد که نشان دهنده شکاف گسترده بین انتظارات خریدار و فروشنده بود. شاخص های فروش برای بارگیری در نوامبر بالاتر از 570 دلار در هر تن fob سنگاپور بودند در حالی که شاخص خرید بین 555-540 دلار در هر تن گزارش شد.

اکثر خریداران از اندونزی و ویتنام ابتدا برای خرید زیر 550 دلار fob در تلاش بودند اما با نزدیک شدن به پایان هفته، این قیمت به 560 دلار در تن افزایش یافت.پالایشگاه های مستقر در سنگاپور همچنان انتظار عرضه محدود برای محموله های تحویل فوری را دارند، به گفته جدیدترین تحولات بازار قیر، اگرچه این انتظارات برای دسامبر که پیش بینی می شود تقاضا قبل از تعطیلات پایان سال به سرعت کاهش یابد، کمتر است.

نقص فنی در یکی از پالایشگاه ها و کاهش تولید پالایشگاه یکی دیگر از آنها دو عامل کلیدی در کاهش عرضه محسوب می شوند. برخی از خریداران مالزیایی در هفته جاری قیمت پیشنهادی تانکرهای قیر را تا 580 دلار در هر تن تحویل درب پالایشگاه مواجه شدند در صورتی که این رقم در هفته گذشته 575-565 دلار در هر تن بود.

برای مشاهده تحلیل قیمت قیر + فراورده های نفتی کلیک کنید.

سایه سرد زمستان بر سر قیر چین

مصرف قیر چین با پایان یافتن پروژه های راه سازی که از سپتامبر آغاز شده بود، چشم انداز ضعیف این بازار را نشان می دهد. بر اساس تحقیقات بازار نفت و گاز و جدیدترین تحولات بازار قیر، با شروع فصل سرما در بخش هایی از شمال چین، فعالیت های جاده ای مختل شده اند و این کار افت قیمت محموله های ایکس ورک (تحویل در محل) را در پی داشته است اگرچه هنوز میزان مصرف در شرق و جنوب چین را قویا تحت تاثیر قرار نداده است.

قیمت های ایکس ورک چین در مناطق شرق و جنوب به ترتیب 4550 و 4665 یوان در هر تن کاهش یافت که نسبت به قیمت های 45550 و 4705 یوانی هفته قبل ریزش جزئی داشت.قیمت ها در هر دو منطقه به دلیل پایین بودن 30-20 درصدی موجودی در برابر افت شدید قیمت ها مقاومت کردند.

اگرچه سطوح نسبتا پایین موجودی قیمت های داخلی چین را از افت قیمت شدید محافظت می کند، اما فعالان بازار معتقدند که با افزایش نرخ کارکرد پالایشگاه ها در آینده می توان این تغییر قیمت را تا ماه ها جبران کرد. برخی از تولیدکنندگان مستقل نرخ تولید خود را در پاسخ به این کاهش قیمت افزایش داده اند اما برعکس، تولیدکنندگان دولتی با احتیاط بیشتری پیش می روند.

خط و نشان کشیدن مالیات برای قیر ایران

به دلیل افزایش تقاضا از سوی هند و ادامه افزایش قیمت خوراک VB و بر اساس جدیدترین تحولات بازار قیر، قیمت قیر fob ایران افزایش یافت. فعالیت های معاملاتی در هفته گذشته با دور شدن خریداران هندی از بازار و رفتن به تعطیلات دیوالی، کاهش یافت. اکثر تامین کنندگان ایرانی نیز عرضه محموله های خود را به دلیل نگرانی از قوانین مالیاتی جدید، در آخرین هفته اکتبر به تعویق انداختند. قیمت قیر فله بین 366-347 دلار در هر تن fob بندرعباس ارزیابی شد که 10 دلار نسبت به هفته قبل کاهش داشت.

محموله های فله در طی هفته جاری با نرخ 358 دلار در تن fob بندر امام خمینی (BIK) عرضه شدند. تقاضا از سوی پاکستان افزایش یافت اما قیمت صادرات به این کشور تا 106000-105000 ریال در هر کیلوگرم تحویل در اصفهان کاهش داشت. سایر تامین کنندگان محموله های فله را با نرخ 370-365 دلار در تن fob عرضه کردند و از طرفی، محموله های درام با 5 دلار رشد تا 415-400 دلار به ازای هر تن fob بندرعباس فروخته شدند در حالی که اکثر تامین کنندگان از سیاست های مالیاتی صادرات ابراز نگرانی کردند.

جمع بندی مطالب

در مقاله جدیدترین تحولات بازار قیر، اختلاف قیمت محموله های قیر با HSFO در شمال اروپا و مدیترانه جلوتر از کاهش تقاضا در زمستان، به دلیل عدم وجود آربیتراژ صادراتی به حداقل رسید؛ در حالی که قیمت صادراتی ایران و شرق آسیا افزایش داشت. ادامه اعتصابات در پالایشگاه های گانفرویل در توتال انرژیز و فیزن از بازار محموله و کامیون های اروپایی حمایت کردند اما کاهش تقاضا در بسیاری از بازارهای اروپا نشان می دهد که پرمیوم محموله های روتردام و بالتیک به نفت کوره، با تخفیف های نزولی برای محموله های مرکز و شرق مدیترانه ثابت بود.

پالایشگاه های گانفرویل

پالایشگاه های گانفرویل

بازار قیر آسیا در آخرین هفته اکتبر با جهت گیری ملایم قیمت های صادراتی محموله های کلیدی سنگاپور و کره جنوبی ثابت بود. بر اساس جدیدترین تحولات بازار قیر، شرایط مناسب عرضه در سنگاپور تا ماه نوامبر منجر به حفظ قیمت های پیشنهادی شد در حالی که خریداران منطقه ای به مناقصاتی با قیمت پایین تر تمایل داشتند. قیمت های صادراتی درام و فله ایران در میان عرضه محدود خوراک VB و افزایش سودهای اخیر افزایش یافت. افزایش قیمت محموله های ایرانی باعث افزایش قیمت واردات به پایانه های شرق افریقا شد در حالی که قیمت های داخلی جنوب افریقا سیر نزولی داشتند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *