حراج نفت خام SPR چین

,
حراج نفت خام SPR چین

حراج نفت خام SPR چین/ بازار نفت و گاز:

به گفته NFSRA، چین حراج نفت خام از ذخایر استراتژیک نفتی (SPR) خود را به منظور مهار “افزایش قیمت مواد اولیه” آغاز کرده است. فرایند حراج به فعالیتهای غیر رسمی که در گذشته انجام شده اند، رسمیت می بخشد. پالایشگاه دولتی پتروچین و پالایشگاه خصوصی هنگلی 4.43 میلیون دلار از اولین حراج ذخایر استراتژیک ملی این کشور در 24 سپتامبر خریداری کردند. 19 میلیون بلوک در محل ذخیره سازی دالیان سینگانگ SPR و 30 میلیون بلوک در جزیرۀ چانگشینگ در استان شمال شرقی لیائونینگ به فروش رسید.

جزیره چانگشینگ یک مخزن SPR نیست اما پکن فضای مخزن تجاری را برای SPR اجاره می دهد. تصمیم به برگزاری مزایده های نفت خام SPR نشان دهنده تغییر قابل توجهی در سیاست پکن است. هنگلی 1.79 میلیون بلوک عمان و 592.000 بلوک زاکوم ذخیره شده در جزیره چانگشینگ را به ترتیب با قیمت 65 دلار/ بلوک و 70.50 دلار در بلوک خریداری کرد.

خط لوله نفتی با ظرفیت 320.000 بشکه/ روز پالایشگاه پتروشیمی 410.000 بشکه/ روز در پتروچین را به ذخایر نفت خام بندر سینگانگ متصل می کند؛ در حالی که هنگلی مجتمع پالایشگاهی 400.000 بشکه/ روز در جزیره چانگشینگ را اداره می کند.

تعطیلی پالایشگاهها به دلیل محدودیتهای برق چین

حاشیه های پالایش چین به شدت افزایش یافته و ذخایر سوخت جاده ای بویژه گازوئیل کاهش یافته است. ازطرفی، تولید نفت خام نیز رو به کاهش است. برداشت گندم زمستانی نرخ تقاضای گازوئیل را افزایش داده است؛ در حالی که خرده فروشان در سپتامبر بخش اعظم ذخایر خود را حفظ کرده اند تا بتوانند تقاضای بنزین در تعطیلات عمومی یک هفته ای چین در اوایل اکتبر را تأمین کنند. براساس ارزیابی های آرگوس، حاشیه پالایش سینوپک بطور متوسط در سپتامبر 4 دلار در هر بلوک بود، در حالی که این میزان در آگوست 2 دلار بود.

به دنبال افزایش حاشیه ها، نرخ بهره وری پالایشگاهها نیز افزایش می یابد تا اینکه برخی از استانها با محدودیت سالانۀ انرژی، دستورالعمل هایی مبنی بر کاهش تولید در اواخر سپتامبر برای رسیدن به اهداف سه ماهه سوم در زمینه انرژی صادر کردند.

سهمیه بندی برق در هفته آخر سپتامبر در وهله اول مشاغل، عمدتآ صنایع سنگین، حتی بخش خدماتی و خانوارها را تحت تأثیر قرار داد. دولتهای محلی بیانیه ای رسمی درمورد این محدودیتهای برق صادر کردند که این امر توان کارخانجات در پذیرش سفارشات را محدود کرده و زمینه را برای تولید ضعیف اقتصادی در سه ماهه چهارم فراهم کرده است. باوجود حاشیه های بیشتر بنزین و گازوئیل در سپتامبر، ارقام نهایی ممکن است همچنان پایین باشد و سومین کاهش ماهانه متوالی در کارخانجات پالایشگاهی را نشان دهد.

غولهای نفتی چین و محدودیتهای مصرف برق

محدودیتهای مصرف برق پالایشگاههای جینلینگ و یانگزی، که دو غول نفتی در استان شمال شرقی جیانگ سو هستند، را وادار به کاهش 260.000 بشکه در روز کرد. شهرهای استان شاندونگ علاوه بر صدور دستورالعمل های مشابه در اواسط سپتامبر، فعالیت پالایشگاههای مستقل در اطراف زیبو و دانگیانگ را برای افزایش تولید محدود کردند. تولید پالایشگاه دولتی CNOOC از 670.000 بشکه در روز در ماه اوت به حدود 590.000 بشکه در روز رسید.

همچین پالایشگاه داکسی 160.000 بشکه/ روز و پالایشگاه تایژو 60.000 بشکه در روز تولید خود را کاهش دادند. به نظر می رسد که پالایشگاه هایژو با ظرفیت 440.000 بشکه/ روز در گوانگدونگ از این قاعده مستثنی است؛ اگرچه این استان “هشدار قرمز” در مصرف انرژی را دریافت کرده است[1]. رونگشنگ که غول نساجی بخش خصوصی چین است، در ماه سپتامبر 450.000 بشکه در حال فرآوری است که از بالاترین رقم 640.000 بشکه در روز در ژوئن کاهش می یابد.

طبق نظرسنجی ها، هنگلی همتای شمال شرقی رونگشنگ قیمت نفت خام خود را در سپتامبر کاهش داد. پتروچین قصد دارد قیمتهای خود را در ماه آگوست در حدود 3.4 میلیون بشکه/ روز بدون تغییر نگه دارد. اما هاربین غول نفتی در بازار اصلی شمال شرقی با محدودیتهای کووید-19 مواجه است و برهمین اساس، محدودیتهای تردد نرخ تقاضای بنزین را محدود کرده است.

 افزایش قیمت پایه یوروبوب اکسی باعث گرانی شد 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *