خبرهای مهم گوگرد + امروز

,
خبرهای مهم گوگرد

خبرهای مهم گوگرد به تحلیل  آرگوس نشان دهنده تداوم رشد قیمت ها با وجود پایه های ضعیف تقاضای فسفات و عدم شفافیت در بازار آینده، همچنان در فروش نقدی مشهود است.

رشد بازار قبل از شروع تعطیلات

مونتاجات قطر قیمت ماهانه گوگرد اکتبر خود را در آخرین هفته معاملاتی سپتامبر با 9 دلار رشد، 104 دلار در هر تن fob راس لافان اعلام کرد.چند فروش نقدی cfr هم در این هفته به خریداران برزیلی انجام شد. هفته آینده شاهد تعطیلات روز ملی چین خواهیم بود که نقدینگی را از بازار خارج کرده و خریداران وارداتی چینی از بازار خارج می شوند و به دنبال آن، تجارت داخلی هم کمرنگ می شود.

تجارت در فلوریدا و خلیج امریکا متوقف شد زیرا طوفان یان باعث محدود شدن ظرفیت تولید نفت و تولید کود در این مناطق شد. در اروپا و بالتیک هم درگیری ها و تحریم ها علیه روسیه تشدید می شود که پیامدهایی بر صنعت و تجارت در پی خواهد داشت.

دورنمای یک ماهه گوگرد

تداوم رشد قیمت ها با وجود پایه های ضعیف تقاضای فسفات و عدم شفافیت در بازار آینده، همچنان در فروش نقدی مشهود است. در بازار آشفتگی ناشی از فعالیت های نظامی، تحریم ها، افزایش بهای انرژی در شمال در دوره اوج تقاضای زمستانی، فشار تورم، نوسان نرخ ارز، رشد ضعیف تولید ناخالص داخلی برای اقتصادهای بزرگ و ترس از رکود جهانی که چشم انداز را کاهش می دهد احساس شد. از آنجایی که عملکرد فسفات ضعیف است، احتمالا چشم انداز قیمت های گوگرد از پیک کوتاهی که در سپتامبر و اکتبر مشهود بود، فراتر خواهد بود.

روند بازار فسفات

یکی از خبرهای مهم گوگرد امروز، روند قیمت ها در هفته نهایی سپتامبر می باشد که ملایم تر است و با نزولی ماندن احساسات، بازار سیر نزولی در پیش می گیرد. فعالیت های بازار قبل از کنفرانس صنعتی بزرگ هفته آینده محدود بود. در شرق سوئز، DAP با تحویل در چین به 735-720 دلار در هر تن fob کاهش یافت که تحت فشار فروش برخی از محموله های کوچک به جنوب شرق آسیا و پاکستان بود. یک خریدار عمده در پاکستان یک محموله DAP مراکشی را با قیمت فرمول برای بارگیری در هفته آینده در نظر گرفت.

در این هفته جاری، گزارشات مبنی بر فروش از چین به پاکستان تکذیب شد. فعالیت در هند همچنان محدود است زیرا واردکنندگان کاهش قیمت در هفته های اخیر را به خوبی پذیرفته اند. برخی از فعالان بازار کاهش جزئی یارانه DAP پیش بینی شده از ماه آینده را پیش بینی می کنند.

اما هیچ نظر رسمی در این رابطه وجود ندارد. قیمت های DAP اروپایی همچنان تحت فشار هستند به طوری که در رومانی کاهش می یابد و شاخص ها در سایر بازارهای کلیدی کمتر است. به نظر می رسد عوارض صادرات کودهای روسیه در آستانه تایید بودجه سال آینده بسیار محتمل باشد. در غرب سوئز، قیمت MAP در برزیل به 730-680 دلار در تن cfr کاهش یافت.

روند بازار فسفات

روند بازار فسفات

خبرهای مهم گوگرد در چین

در هفته پایانی سپتامبر، بهای محموله های cfr بین 142-60 دلار در تن است که ثبات قیمت های تحویلی تا 18 دلار در هر تن را نشان می دهد. این رقم برای گوگرد گرانول 142-135 دلار در تن cfr است در حالی که یک محموله نقدی خاورمیانه با تناژ 35000 تن با بالاترین قیمت در  هفته گذشته قبل از تعطیلات چین، داد و ستد شد. بر اساس خبرهای مهم گوگرد ، یک محموله 35000 تنی خاورمیانه با قیمت 148 دلار در تن cfr فروخته شد اما به تایید هیچ یک از طرفین معامله نرسید و محصول دیگری زیر این قیمت عرضه شد.

قیمت پیشنهادی خریداران جنوبی 135-130 دلار در هر تن cfr بود، با اینکه سهام تا پایان اکتبر بدون تغییر است و هیچ ضرورتی برای خرید وجود ندارد. انتظار می رود شفافیت بیشتری از سوی دولت در مورد فضای کسب و کار داخلی در دو هفته آینده ارائه شود. میزان حمایت از کسب و کار، قیمت کودهای داخلی و سهمیه های صادراتی بالاتر از حد نیاز فصلی همچنان تقاضای گوگرد در سه ماهه چهارم را تحت تاثیر خواهد گذاشت.

به دلیل تعطیلات روز ملی چین در هفته آینده شاهد توقف فروش گوگرد در بازارهای داخلی و وارداتی خواهیم بود. تحویل گوگرد مذاب کمتر از حد معمول باقی می ماند زیرا سه طوفان باعث اختلال در تحویل هفته های اخیر شده و قیمت ها به 60 دلار در هر تن cfr افزایش یافت.

شاید این مقاله برایتان مفید باشد : قیمت روز گوگرد در بازار جهانی

رشد نسبی گوگرد خاورمیانه با افت قیمت قطر

بهای fob خاورمیانه بین 110-100 دلار در تن است که به دنبال افزایش قیمت بازار و کاهش قیمت اکتبر قطر 5 دلار در هر تن رشد داشت. اختلاف بین شاخص های cfr در مقاصد مختلف نیز باعث افزایش بهای محموله های fob شد. طبق خبرهای مهم گوگرد، گوگرد خاورمیانه از کاهش دسترسی به FSU در بازار سود می برد.

محدوده قرارداد سه ماهه منعقد شده تا به امروز 95-90 دلار در تن fob خاورمیانه است اما کاملا مشخص نیست که آیا مذاکرات تا پایان سال به اتمام خواهد رسید یا خیر. از طرفی، fob ایران هم بین 102-80 دلار در هر تن ثابت محاسبه شده است. هیچ پیشنهاد جدیدی در این هفته از ایران ارائه نشد چون که مشتریان در بازارهای تحویلی از کمبود دسترسی به محصولات ایرانی ابراز نگرانی کردند.

گوگرد قزاقستان تحت تاثیر خط لوله خزر

طبق خبرهای مهم گوگرد ، دسترسی به گوگرد قزاقستان کمتر از حد معمول باقی می ماند اگرچه عرضه TCO با وجود تعمیر و نگهداری، روند معمولی دارد. کاشاگان نیز احتمالا تا اواخر اکتبر شروع به واردات گوگرد به بنادر خواهد کرد. به گفته بولات آخکولاکوف، وزیر انرژی قزاقستان تعمیرات اضطراری در پایانه کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) در سواحل دریای سیاه روسیه باید تا اواسط اکتبر به پایان برسد.

همچنین در 28 سپتامبر گفت تعمیر و نگهداری میدان 13 میلیارد بشکه ای کاشاگان قزاقستان در هفته آینده تکمیل می شود. کاشاگان در 9-3 اوت به دلیل نشت گاز مجبور به تعطیلی شد و با 100 هزار بشکه در روز معادل 25 درصد ظرفیت خود به فعالیتش ادامه داد. دبیر شرکت عملیاتی خزر شمالی (NCOC) در 28 سپتامبر گفت تولید به زودی به 200 هزار بشکه در روز می رسد. آخکولاکوف گفت این خروچی حتی می تواند تا 20 اکتبر به طور کامل بازیابی شود در حالی که این زمان بندی را پیش بینی اولیه عنوان کرد.

شاید این مقاله برایتان مفید باشد :قیمت گوگرد گرانول صادراتی

پیش بینی قیمت سه رقمی گوگرد مدیترانه

بهای cfr مدیترانه در هفته پایانی سپتامبر 135-120 دلار در هر تن ارزیابی شد. fob مدیترانه از خبرهای مهم گوگرد  می باشد که  در این هفته بین 97-90 دلار در تن محاسبه شد که 5 دلار رشد داشت. این هفته، برای فروش یک محموله اسپات با نرخ 100-95 دلار در تن fob مذاکراتی انجام شد اما گمان نمی رود که هیچ محموله ای با بهای کمتر از 90 دلار در هر تن fob در منطقه موجود باشد؛ اگرچه اکثر تاجران منطقه ای انتظار ندارند قیمت سه رقمی fob برای خریداران محلی قابل قبول باشد.

چالش های فوب بالتیک

چالش های فوب بالتیک

رشد fob بالتیک با وجود محدودیت های روسیه

بهای نقدی fob بالتیک بین 55-50 دلار در هر تن است که نسبت به هفته گذشته 10-5 دلار رشد داشت. توقف خطوط تولید قزاقستان به دلیل تعمیر و نگهداری همراه با محدودیت های صادراتی روسیه به معنای کاهش عرضه محصول است. اعتقاد بر این است که قرارداد سه ماهه چهارم با شمال افریقا به قیمت 50-40 دلار در هر تن fob بالتیک منعقد شده است.

fob دریای سیاه 79-50 دلار در تن است که به دنبال پیشنهادات مجدد در بالاترین سطح، 19 دلار رشد داشت. به دنبال انفجارهای گزارش شده در این هفته، چهار نشت گاز از خطوط لوله گاز طبیعی آسیب دیده نورد استریم تایید شده است زیرا غرب امنیت خط لوله خود را در پاسخ به آنچه که بعنوان یک اقدام خرابکارانه تلقی می شود، تقویت می کند. گارد ساحلی سوئد در اوایل هفته جاری دومین نشت گاز از این خط لوله در منطقه انحصاری اقتصادی خود (EEZ) را شناسایی کرد.

این مورد بالاتر از دو نشت قبلی است که قبلا در EEZ دانمارک گزارش شده است. یوناس گار استوره، نخست وزیر نروژ روز چهارشنبه گفت در پاسخ به خرابکاری احتمالی، ارتش نروژ تاسیسات نفت و گاز را بیشتر تحت نظر خواهد گرفت. Equinor که تحت کنترل دولت نروژ است، گفت که سطح آمادگی اضطراری خود را در نروژ با اتخاذ تدابیر امنیتی در تاسیسات دریایی و خشکی خود افزایش داده است.

هشدار جنگی به محموله های دریای سیاه

شرکت های بیمه کشتیرانی به مالکان یا مشتریان کشتی ها در شمال غربی دریای سیاه هشدار داد که مراقب مین های شناور باشند.

شرکت حفاظت و غرامت (P&I) در غرب انگلستان اعلام کرد گزارشاتی مبنی بر کاشت مین در اطراف بنادر اوکراین دریافت کرده است و احتمال جدا شدن برخی از این مین ها و تهدید کشتیرانی وجود دارد.و در نهایت بر اساس خبرهای مهم گوگرد به گفتۀ گارد یکی دیگر از شرکت های بیمۀ P&I، گزارش شده است برخی از این مین ها جدا شده و در حال حرکت به سمت جنوب هستند اما با این حال، تا 22 مارس برابر با 2 فروردین 1401 هیچ مینی در آبهای رومانی، بلغارستان و ترکیه مشاهده نشده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *