خطرات گاز ال پی جی در خودرو

خطرات گاز ال پی جی در خودرو

به گزارش بازار نفت و گاز، میلیون ها خودروی LPG در سراسر جهان با موفقیت مورد استفاده قرار می گیرند. LPG برای چندین دهه به طور ایمن در وسایل نقلیه استفاده شده است. با افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای خودروهای CNG افزایش یافته است. CNG یک گاز فشرده و خشک است و تفاوت آن با LPG این است که LPG مایع است و فشرده نیست. برخی فکر می کنند که گاز مایع برای خودروها مناسب تر از CNG است و به همین دلیل روی خودروهای خود LPG نصب می کنند.

خطرات گاز ال پی جی در خودرو

نصب سیلندر گاز مایع بر روی دستگاه غیر مجاز و بسیار خطرناک است که علاوه بر غیرقانونی بودن، سلامت و ایمنی شهروندان را به خطر انداخته است. اما نباید فراموش کرد که استفاده از گاز مایع بسیار خطرناک است و در اینجا به نکات مهمی در مورد خطرات استفاده از گاز مایع برای خودروها می پردازیم.

کارشناسان ایمنی معتقدند استفاده از گاز مایع و سیلندرهای گاز آن در خودروها غیرقانونی است زیرا در صورت کوچکترین تصادف به دلیل کنترل نشدن کامل سیلندر، احتمال پارگی شیلنگ و تصادفات دلخراش وجود دارد. نگرانی رانندگان برای سوخت ارزان آنها را از فکر خطر آتش سوزی فاجعه بار این خودروها دور کرده است.

گاز به دو دسته CNG و LPG تقسیم می شود.

گاز مصرفی در کشور ما CNG است که آلایندگی کمتری نسبت به بنزین دارد. اما به دلیل عدم تصفیه گاز در پالایشگاه، این گاز به قطعات خورنده می شود و دلیل آن وجود گوگرد زیاد در گاز است که متأسفانه ماشین ها را فرسوده می کند.

خطرات سیلندر گاز مایع LPG خودرو

خطرات سیلندر گاز مایع LPG خودرو

قیمت گاز ال پی جی صادراتی

رانندگی با گاز ال پی جی

رانندگی با LPG هم ایمن و هم آسان است.

بی خطر

درست مانند بنزین، بخار اتوگاز می تواند مشتعل شود، اما بر خلاف بنزین، اتوگاز در خودرو در یک مخزن فولادی قوی ذخیره می شود و دارای تعدادی سوپاپ ایمنی است. آزمایشات مستقل توسط TNO در هلند به این نتیجه رسیدند که وسایل نقلیه LPG در تصادفات ایمن تر از بنزین هستند. در آزمایشات خدمات آتش نشانی در بریتانیا نشان داده شد که در صورت آتش سوزی جدی، سرنشینان یک وسیله نقلیه سه برابر بیشتر از بنزین برای تخلیه با LPG فرصت دارند.

آسان

اکثر موتورهای بنزینی را می توان با افزودن یک سیستم سوخت دوم – LPG تبدیل کرد. این بدان معناست که خودرو با بنزین به کار خود ادامه می دهد (مثلاً اگر LPG شما تمام شود) و مخزن LPG را می توان در چاه چرخ زاپاس یا در برخی موارد زیر خودرو نصب کرد تا فضای صندوق بار را از دست ندهید.

خطر رانندگی با گاز ال پی جی

خطر رانندگی با گاز ال پی جی

اخبار گاز lpg آسیا

تست خطر گاز ال پی جی

تست تصادف انجام شده توسط کارشناسان LPG بر روی خودروهای LPG در ورشو، پایتخت لهستان، این تصور غلط رایج را که خودروهای LPG “بمب روی چرخ هستند” را از بین برد. Wojciech Mackiewicz، کارشناس شرکت لهستانی Gazeo که این آزمایش را انجام داد، گفت که تصور اشتباه رایج در مورد خطر وسایل نقلیه LPG توسط کسانی توضیح داده شده است که نمی توانند به هیچ حادثه خاصی اشاره کنند یا آمار خاصی را برای اثبات ادعای خود ذکر کنند.

تست تصادف دو خودروی گازسوز با مخازن LPG

در طول تست تصادف، دو خودروی گازسوز با مخازن LPG با موتورهای روشن با یکدیگر برخورد کردند. Mackiewicz گفت: “محل موتور تغییر شکل داده بود، که منجر به شکستن یک اتصال برنجی بین شیر الکتریکی در محفظه موتور و کاهش دهنده LPG شد.”

کارشناس دیگری به نام Dariusz Korusiewicz از شرکت LPG لهستانی AC، گفت که نشتی LPG پیش بینی شده بود، اما گستردگی آن مسئله اصلی ایمنی است. پس از 0.3 ثانیه، سنسور فشار متوجه افت فشار ناگهانی شد و جریان LPG قطع شد. موتور همچنان کار می کرد، اما به حالت بنزینی تبدیل شد. کوروسیوویچ گفت: اتفاقات زیادی در داخل محفظه موتور رخ داده است و آسیب بسیار گسترده است، اما تمام سنسورهای سیستم گاز خودرو طبق برنامه کار می کنند.

وی افزود: «عملاً هیچ نشتی LPG وجود نداشت، زیرا تمام سوختی که در 0.3 ثانیه نشت می کرد، مطلقاً هیچ پتانسیلی برای ایجاد آتش سوزی در خودرو نداشت. کارشناسان گفتند که نتایج پس از تست تصادف ثابت می کند که خودروها سالم بوده و مخازن LPG درست مانند چیزی رفتار می کنند که برای آنها اتفاق نیفتاده است.

25 میلیون خودرو در سراسر جهان با LPG کار می کنند که 13 میلیون آن تنها در اروپا است. بر اساس داده های آماری انجمن جهانی LPG، در سال 2014، 12 درصد از تصادفات جاده ای و 25 درصد از کل تصادفات مربوط به تصادفات مربوط به یک خودرو به عقب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *