خیز مجدد قیمت بنزین ابتدا 1401

خیز مجدد قیمت بنزین

تحلیل بازار نفت و گاز : خیز مجدد قیمت بنزین در بازار نفت آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس در روز ۱۸ آوریل: 

بنزین با اکتان ۹۲ رشد ۲.۸۲ دلاری در هر بشکه داشت.

به گزارش تیم تحلیلی نفت و گاز از بازار فراورده های نفتی آسیا اقیانوسیه و خلیج فارس در روز ۱۸ آوریل مصادف با ۲۹ فروردین، بنزین مجددا و بعد از یک هفته نسبتا آرام، افزایش قیمت داشت. این افزایش از ۲.۷۲ دلار برای هر بشکه بنزین بدون سرب با اکتان ۹۱ بر اساس ترم تحویل فوب پایانه سنگاپور تا ۴ دلار افزایش در هر بشکه بنزین با اکتان ۹۷ را شامل می شد.

دلایل افزایش مجدد قیمت بنزین چیست؟

در حالی که آمریکا با آزاد سازی ذخایر نفتی خود در هفته های گذشته تا حدود زیادی توانست به شکل گیری روند نزولی قیمت و آرامش بازار بنزین کمک کند، موفق شد تبعات سنگین گرانی بعد از جنگ اوکراین را تا حدی کاهش دهد، موج جدید تقاضا مجددا قیمت بنزین را در مسیر صعودی قرار داد.

صعود ۴ دلاری بنزین در یک روز به خوبی نشان دهنده این است که با گرمتر شدن هوا و آب شدن یخ های زمستانی، کفه تقاضا علیرغم عرضه های خوب، بالاتر است و ترددها بیشتر از ماه‌های گذشته است.

قطعا یکی از دلایل افزایش ترددها برداشته شدن بسیاری از مقررات مربوط به کنترل بیماری کوید ۱۹بوده که مدتی است در بسیاری از نقاط جهان موضوع قرنطینه و محدود نمودن رفت و آمدها به جدیت قبل مطرح نیست و خود دولت ها هم با توجه به واکسیناسیون گسترده مردم، اقدامات سخت گیرانه را کاهش داده اند. در اندونزی شرکت Pertamina به دنبال خرید ۱۲.۱ میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان ۹۲ و همچنین خرید ۱۳.۷میلیون لیتر گازوئیل با پایین ترین درصد گوگرد، برای حمل در بازه زمانی ۱۷ ماه می تا ماه سپتامبر می باشد.

خیز مجدد قیمت بنزین

خیز مجدد قیمت بنزین

تقاضای نفتا در شمال آسیا برای ماه ژوئن

در هفته‌ای که با ۱۸ آوریل آغاز شد فعالیت های خرید نفتا در بازار آسیا تقویت گردید. برای نیمه اول ماه ژوئن تقاضا های خوبی از سوی شمال آسیا روانه بازار شده است. Lotte Chemical شرکت کره ای، نفتای با ۷۰ درصد پارافین برای تحویل در نیمه اول ماه ژوئن به بندر Yeosu و یا بندر Daesan با حق بیمه ۱.۵ دلار تا ۲ دلار براساس معدل میانگین ارزیابی پلتس از منطقه ژاپن خریداری نموده است.

برخی از منابع مطلع پیش بینی می کنند که وضع تقاضا در ماه‌های پیش رو در قیاس با ماه مارس بهتر باشد و حاشیه سود بیشتری برای اتیلن – نفتا در نظر دارند. پیش بینی می شود نفتا به عنوان خوراک واحد های استیم کراکر، به اندازه نفتا برای تولید اتیلن سود آوری نداشته باشد.

یکی‌ از فعالان بازار گفته است اتیلن نفتا سود آور است ولی وضع پلی اولفین‌ها و آروماتیک ها به دلیل اعمال قرنطینه در چین، چندان جالب نیست. با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان، در اغلب اقتصادهای جهان از نفتا برای محصولی مکمل جهت ترکیب با بنزین استفاده می شود تا پاسخگوی نیاز بازار در این فصل باشد.

Hanwha Total یک محموله ۲۵۰۰۰ تنی نفتای سنگین برای تحویل در نیمه دوم ماه می با حق بیمه ۱.۵دلار تا ۲ دلار در هر تن بر اساس متوسط اعلام شده از سوی پلتس و با ترم خرید CFR خریداری نمود.

قیمت هر بشکه نفتا در روز ۱۸ آوریل، با ۱.۷۶ دلار افزایش به ۱۰۳.۲۲ دلار براساس ترم تحویل فوب در پایانه سنگاپور رسید. هر تن نفتا برای تحویل بر روی عرشه کشتی در خلیج فارس با ۱۳.۸۴ دلار افزایش به ۹۱۴.۲۶ دلار رسید.

قیمت هر تن نفتا با حداقل ۷۰ درصد پارافین برای تحویل براساس ترم CFR ژاپن با ۱۴.۵ دلار افزایش به ۹۵۸.۵ دلار و در کره‌ جنوبی با ۱۵.۵ دلار افزایش به ۹۶۰.۵۰ دلار رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *