روش جداسازی نفت از آب چگونه است؟

روش جداسازی نفت از آب چگونه است

روش جداسازی نفت از آب چگونه است؟ دو مایع غیر قابل اختلاط روغن و آب را می توان با استفاده از قیف جداسازی جدا کرد. مخلوط روغن و آب دو لایه مجزا را تشکیل می دهد زیرا کاملاً در یکدیگر نامحلول هستند. روغن لایه بالایی را تشکیل می دهد در حالی که آب در پایین تر تشکیل می شود.

در قیف جداکننده برای استراحت نگهداری می شوند، زمانی که دو لایه با استفاده از قیف جداکننده پایدار می شوند، یکی یکی فیلتر می شوند. این فرآیند شامل استفاده از مخلوط هایی با چگالی ذرات نابرابر است. این مکانیسم شامل استفاده از چگالی نابرابر ذرات در مخلوط است. چون آب از نفت چگالتر است، می توان آن را به وسیله قیف جدا کرد و با یک لایه روغن در قیف گذاشت.

روش جداسازی نفت از آب

هنگامی که مایعات در قیف گرفته می شوند، می توانیم تشکیل دو لایه را مشاهده کنیم. مایع متراکم تر به پایین فرو می رود و مایع دیگر در بالا قرار دارد. یک فلاسک مخروطی در پایین قرار داده می شود تا مایع متراکم تر را جمع آوری کند. دریچه به شما امکان می دهد زمان و نحوه عبور مایع به فلاسک مخروطی را کنترل کنید.

روش جداسازی نفت از آب

روش جداسازی نفت از آب

جداسازی امولوسیون نفت از آب

امولسیون نفت و آب به طور خاص به مایعی اطلاق می شود که مستقیماً از چاه نفت و گاز می آید. هنگامی که یک چاه تولید می شود، آنچه به سطح می آید مخلوطی از نفت، آب، گاز و مواد جامد است. پس از جدا شدن گاز از مایع، روغن و آب باقی مانده نیز باید جدا شوند. امولسیون ها در صنعت نفت بسته به نسبت حجم مایعات به دو دسته «آب در روغن» یا «روغن در آب» طبقه بندی می شوند.

گازی که به سطح می رسد معمولاً “گاز مرطوب” است که از گاز طبیعی خشک مانند متان مخلوط شده با گازهای طبیعی مایع مانند اتان و بوتان تشکیل شده است. همه این اجزا با استفاده از اصول چندگانه جداسازی برای دستیابی به محصولات نهایی مورد نظر که ارزشمند تلقی می شوند از هم جدا می شوند.

جداسازی امولوسیون نفت از آب

جداسازی امولوسیون نفت از آب

چگونه گرما امولسیون روغن و آب را جدا می کند

هنگام جداسازی مایعات از یکدیگر، حرارت دادن به دماهای خاصی باعث افزایش جداسازی می شود. هنگامی که دمای امولسیون روغن و آب افزایش می یابد، ویسکوزیته روغن کاهش می یابد. این ویسکوزیته کمتر باعث می شود که مولکول های گاز و آب راحت تر آزاد شوند. امولسیون های روغن گرمایش نیز چگالی بین روغن و آب را افزایش می دهد.

بخاری نمونه‌ای از ظرفی است که از اصل تغییر دما برای کمک به جداسازی استفاده می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد Heater Treater، سری آموزش سطح 1 ما را بررسی کنید.

جداسازی گرانشی

جداسازی گرانشی پرکاربردترین روش برای جداسازی امولسیونی روغن است. عناصر موجود در جریان چاه مانند نفت و آب دارای گرانش متفاوتی هستند. تفاوت های چگالی باعث می شود که آب توسط گرانش جدا شود. با زمان کافی در حالت غیر متلاطم، وزن های مخصوص متفاوت به طور طبیعی از هم جدا می شوند.

برای تصور این موضوع، امولسیون را به عنوان پانسمان ایتالیایی در نظر بگیرید. اگر اجازه دهید سس سفت شود، مواد با توجه به وزن مخصوصشان از هم جدا می شوند. روغن زیتون در بالا شناور می شود زیرا سبک تر از سرکه است و مواد جامد و سایر مواد به دلیل سنگین ترین آنها به پایین می ریزند.

زمان نگهداری

جدایی در طول زمان اتفاق می افتد. وقتی سرعت یک سیال را کاهش می دهید، مدت زمان مشخصی را به سیال می دهید تا توسط گرانش از هم جدا شود. زمان ماند مدت زمانی است که سیال در یک جداکننده در حالت ثابت یا غیرآژیته باقی می ماند. زمان نگهداری طولانی تر به معنای جدایی بیشتر است.

یک کشتی با قطر بزرگتر یا بلندتر زمان ماند را افزایش می دهد و اجازه می دهد تا آب بیشتری توسط گرانش ته نشین شود. در این ویدیو نمونه ای از امولسیون را از یک ناک اوت آب آزاد نشان می دهیم و می توانید سه لایه روغن، آب و جامد را ببینید که با گذشت زمان از هم جدا شدند.

هم زدن امولسیون روغن و آب

چگونه هم زدن امولسیون روغن و آب را جدا می کند؟

یک سیال تولیدی هنگامی که به صفحه دیورتر در ورودی یک کشتی برخورد می کند، هم زده می شود. ضربه ناگهانی به صفحه باعث تغییر سریع جهت و سرعت می شود که به شکستن کشش سطحی مایعات و شروع فرآیند جداسازی کمک می کند. انواع مختلفی از انحرافات ورودی در جداکننده ها وجود دارد و انتخاب با توجه به ویژگی ها و حجم جریان چاه انجام می شود.

هم زدن احتمال ادغام و ته نشین شدن مایع از امولسیون را افزایش می دهد.

ادغام

در طول ادغام، قطرات آب به هم می رسند و قطرات بزرگتری را تشکیل می دهند. تصویر رانندگی در یک صبح مه آلود. رطوبت زیادی در هوا وجود دارد، اما تا زمانی که به شیشه جلوی شما برخورد نکند، به مایع تبدیل نمی شود.

هنگامی که گاز به سطح سخت برخورد می کند، همین امر صادق است. این ممکن است یک صفحه منحرف کننده هنگام ورود به کشتی یا یک حذف کننده غبار در هنگام خروج باشد. در حذف کننده های غبار پره ای، قطرات از طریق نهفتگی اینرسی از جریان بخار خارج می شوند. گاز مرطوب مجبور به تغییر جهت می شود و باعث می شود که قطرات غبار به پره ها برخورد کنند و با قطرات دیگر ادغام شوند و در نهایت سقوط کنند.

این نهفتگی اینرسی در حذف کننده های غبار مشبک نیز رخ می دهد. گاز باید در اطراف هر رشته مش جریان داشته باشد و هنگامی که قطرات غبار به رشته ها برخورد می کند، آنها می چسبند و به هم می پیوندند تا قطرات به اندازه کافی بزرگ برای افتادن ایجاد کنند. قطرات زیر میکرون با “حرکت براونی” از میان الیاف بسته بندی شده زیگ زاگ عبور می کنند و در نهایت برخورد می کنند، می چسبند، به هم می پیوندند و تخلیه می شوند.

دمولسیفایرهای شیمیایی امولسیون نفت و آب

چگونه دمولسیفایرهای شیمیایی امولسیون نفت و آب را جدا می کنند؟

تصفیه مایعات با دمولسیفایرها به فرآیند جداسازی کمک می کند. مواد شیمیایی به سمت سطح مشترک نفت و آب حرکت می کنند و کشش سطحی را ضعیف می کنند و ادغام را افزایش می دهند. دانستن اینکه کدام مواد شیمیایی باید استفاده شود و دوز صحیح می تواند پیچیده باشد، اما اثر مورد نظر میزان گرما یا زمان ماندگاری مورد نیاز برای جداسازی را به حداقل می رساند.

بازار نفت گاز پتروشیمی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *