روغن صنعتی خوراکی چیست؟

روغن صنعتی خوراکی چیست

روغن صنعتی خوراکی چیست؟ این نوع از روغن از چه چیزی تهیه می شود؟ روغن صنعتی خوراکی یک مایع چرب است که به طور فیزیکی از چندین سبزیجات و همچنین برخی بافت‌های حیوانی استخراج می‌شود، که بیشترین ارزش را دارد. روغن زیتون هم از نظر طعم و هم خواص سلامتی (پریدی و واتسون، 2010)، به ویژه دسته فوق بکر، که به صورت مکانیکی از زیتون استخراج می‌شود. در کل تمامی انواع روغن های صنعتی خوراکی از گیاهان و دانه های روغنی و در کارخانه های تولید روغن فرآوری می شوند.

روغن صنعتی خوراکی

این نوع از روغن ها از دانه های گیاهی و در کارخانه های تولید روغن خوراکی، فرآوری می شوند. روغن صنعتی خوراکی یکی از انواع روغن های پر مصرف در کشورهای دنیا به خصوص کشور ایران است.

روغن صنعتی خوراکی

روغن صنعتی خوراکی

فرآیند تولید روغن خوراکی

فرآیند تولید روغن نباتی شامل حذف روغن از اجزای گیاه، به طور معمول دانه ها است. این را می توان از طریق استخراج مکانیکی با استفاده از آسیاب روغن یا استخراج شیمیایی با استفاده از حلال انجام داد. سپس روغن استخراج شده را می توان خالص کرد و در صورت نیاز، تصفیه یا تغییر شیمیایی داد.

استخراج با حلال

فرآوری روغن نباتی در کاربردهای تجاری معمولاً با استخراج شیمیایی و با استفاده از عصاره‌های حلال انجام می‌شود که بازدهی بالاتر و سریع‌تر و ارزان‌تری دارد. رایج ترین حلال هگزان مشتق شده از نفت است. این تکنیک برای اکثر روغن های صنعتی “جدیدتر” مانند روغن های سویا و ذرت استفاده می شود.

تولید دانه های روغنی

محصولات دانه های روغنی دومین دسته از محصولات تعیین کننده برای اقتصاد کشاورزی ما هستند، پس از غلات. خودکفایی دانه های روغنی که از طریق «انقلاب زرد» در اوایل دهه 1990 به دست آمد، نمی توانست بیش از یک دوره کوتاه ادامه یابد.

ما می‌توانیم طی 25 سال گذشته ببینیم که چگونه سطح زمین تحت تولید دانه‌های روغنی رشد معنی‌داری نداشته است. بنابراین، افزایش تولید دانه‌های روغنی ما در هند عمدتاً به دلیل بهبود عملکرد محصول (کیلوگرم در هکتار یا تن در هکتار) است. با این حال، بازدهی ما هنوز به میانگین بازدهی جهانی  نزدیک نیست، بهترین بازدهی جهان را کنار بگذارید.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی یا چربی های گیاهی، روغن هایی هستند که از دانه ها یا سایر قسمت های میوه ها استخراج می شوند. مانند چربی های حیوانی، چربی های گیاهی مخلوطی از تری گلیسیرید هستند. روغن سویا، روغن هسته انگور و کره کاکائو نمونه هایی از روغن دانه یا چربی دانه ها هستند. روغن زیتون، روغن پالم و روغن سبوس برنج نمونه هایی از چربی های سایر قسمت های میوه هستند. در استفاده رایج، روغن نباتی ممکن است منحصراً به چربی های گیاهی اشاره داشته باشد که در دمای اتاق مایع هستند. روغن های گیاهی معمولا خوراکی هستند. در مصرف این روغن ها مشکلی وجود ندارد.

روغن های استخراج شده سنتی

روغن های استخراج شده از گیاهان از زمان های قدیم و در بسیاری از فرهنگ ها مورد استفاده قرار می گرفته است. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که زیتون در سال های 6000 قبل از میلاد و 4500 قبل از میلاد در اسرائیل و فلسطین کنونی به روغن زیتون تبدیل شده است.

علاوه بر استفاده به عنوان غذا، چربی ها و روغن ها (هم گیاهی و هم معدنی) از دیرباز به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گرفتند، معمولاً در لامپ هایی که منبع اصلی روشنایی در زمان های قدیم بودند. ممکن است از روغن ها برای روانکاری استفاده شده باشد، اما هیچ مدرکی برای این موضوع وجود ندارد. روغن های گیاهی احتمالاً به عنوان غذا و روغن چراغ ارزش بیشتری داشتند. روغن معدنی بابلی به عنوان سوخت شناخته شده بود، اما هیچ اشاره ای به روانکاری وجود ندارد. پلینی بزرگ گزارش داد که از چربی های حیوانی مانند گوشت خوک برای روانکاری محور چرخ دستی ها استفاده می شود.

مصرف روغن خوراکی

روغن پالم سهم عمده ای از روغن خوراکی مصرفی هندی ها را تشکیل می دهد و دومین روغن مصرفی روغن سویا است. هر دو با هم 65 تا 75 درصد مصرف ما را تشکیل می دهند.

بخش عمده ای از تقاضای روغن خوراکی ما با افزایش معادل واردات تامین شده است. از سال 13-2012، از 6 میلیون تن تقاضای افزایشی، به طور موازی شاهد 5 میلیون تن افزایش واردات بوده است. در عین حال واردات به عنوان درصد تقاضا از 55 درصد به 59 درصد افزایش یافته است.

واردات روغن خوراکی طی دهه گذشته 8.4 درصد CAGR افزایش یافته است. به طور کلی سهم نفت تصفیه شده در واردات 15 درصد از کل واردات بوده است. باقیمانده روغن خوراکی خام (غیر تصفیه شده) وارداتی در واحدهای داخلی تصفیه می شود. تفاوت عوارض موجود بین CPO (روغن پالم خام) و RBD (تصفیه شده، سفید شده و دیودایز شده) 7.5 درصد است که تا حد مشخصی از پالایشگاه های داخلی در برابر رقابت روغن های تصفیه شده وارداتی محافظت می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *