روغن کانولا در مقابل روغن نباتی: کدامیک سالم تر است؟

روغن کانولا در مقابل روغن نباتی

روغن کانولا در مقابل روغن نباتی: کدامیک سالم تر است؟ روغن کانولا و روغن نباتی را می توان به یک شکل و طعم یکسان استفاده کرد. اما کدام یک سالم تر است؟ ما با متخصصان تغذیه و سرآشپزهای ثبت شده صحبت کردیم تا متوجه شویم.

کانولا در مقابل روغن نباتی

چه در حال خرید و چه در حال سرخ کردن هستید، چگونه سالم ترین روغن پخت و پز را انتخاب می کنید؟ به عنوان مثال، روغن کانولا و روغن گیاهی اغلب برای یک نوع پخت و پز استفاده می شود و طعم آن می تواند مشابه باشد. اما کدام سالم تر است؟

هر دو روغن محبوب هستند. بر اساس گزارشی که در سال 2020 توسط Research and Markets منتشر شد، ایالات متحده دومین تولیدکننده بزرگ روغن سویا، یک ماده معمول در روغن نباتی است. در مورد روغن کانولا، طبق گفته شورای کانولا کانادا، ایالات متحده بزرگترین صادرکننده از کانادا است.

اما فقط به این دلیل که چیزی محبوب است همیشه به معنای سالم بودن آن نیست. ما با متخصصان تغذیه و سرآشپزهای ثبت شده در مورد شباهت ها و تفاوت های بین روغن گیاهی و کانولا، و همچنین فواید سلامتی و مشخصات تغذیه ای آنها صحبت کردیم.

کانولا در مقابل روغن نباتی

کانولا در مقابل روغن نباتی

روغن کانولا چیست؟

میشل ردموند، RDN، سرآشپز و متخصص تغذیه در اسکاتسدیل، آریزونا، می‌گوید: «روغن کانولا یک روغن تک منشا است که گیاه مادر آن، کلزا، از نظر گیاه‌شناسی به سبزیجاتی مانند کلم و گل کلم در خانواده خردل پیوند دارد. در دهه 1960، پرورش دهندگان نباتات کانادایی از روش های اصلاح سنتی برای کاهش اسید اروسیک و گلوکوزینولات در گیاه کلزا به سطوح ایمن و خوراکی استفاده کردند.

(اسید اروسیک با رسوبات چربی در قلب حیوانات آزمایشگاهی مرتبط بود. گمان می‌رفت که گلوکوزینولات‌های موجود در کنجاله‌ی کلزا که به حیوانات داده می‌شود در بیماری‌های کبدی نقش دارند و با رشد و افزایش وزن آنها تداخل دارند.)

نام این گیاه جدید کلزا برگرفته از مخفف «روغن کانادایی، اسید کم» است.

امروزه، بیشتر روغن کانولا – بیش از 90 درصد کلزا در ایالات متحده از دانه های اصلاح شده ژنتیکی سرچشمه می گیرد. جولی هرینگتون، RD، یکی از نویسندگان کتاب آشپزی سوپ شفابخش می گوید: «این مهندسی ژنتیک برای ایجاد تحمل گیاهان در برابر علف کش های خاص استفاده شده است.

مزایا و معایب روغن کانولا

روغن کانولا دارای نقطه دود بالا 468 درجه فارنهایت است، به این معنی که می توان از آن برای پخت و پز با حرارت بالا استفاده کرد بدون اینکه به غذا یا طعم آن آسیبی وارد شود. ارین مکدونالد، RDN، متخصص تغذیه ثبت شده در اورنج کانتی، کالیفرنیا، خاطرنشان می کند که طعم ظریف و خنثی تری دارد – به سایر مواد یک غذا اجازه می دهد ستاره باشند.

بسیاری از سرآشپزها از روغن کانولا استقبال می کنند زیرا می توان آن را جایگزین کره در پخت به عنوان یک چربی بدون طعم کرد. اگر می‌خواهید سایر مواد بدرخشند، می‌توان از آن به جای روغن‌های خوش طعم‌تر مانند روغن زیتون استفاده کرد. روغن زیتون همچنین نقطه دود کمتری در دمای 410 درجه دارد، بنابراین روغن کانولا انتخاب بهتری برای پخت و پز با حرارت بالا است.

روغن کانولا به دلیل نقطه دود بالایی که دارد، می تواند در بسیاری از انواع پخت و پز از جمله سرخ کردن، کباب کردن، پختن و سرخ کردنی استفاده شود. این روغن تنها 1 گرم چربی اشباع شده دارد. دارای 9 گرم چربی تک غیراشباع سالم برای قلب و 4 گرم چربی غیراشباع چندگانه است. روغن کانولا سرشار از امگا 3 های مفید برای قلب است.

مکدونالد می گوید: «علاوه بر این، این روغن حاوی مقدار زیادی فیتواسترول است که به کاهش جذب کلسترول در بدن کمک می کند. محتوای چربی تک غیراشباع با مقدار موجود در روغن زیتون قابل مقایسه است.

در مورد مضرات روغن کانولا، برخی افراد ممکن است این واقعیت را که تا حد زیادی از نظر ژنتیکی اصلاح شده است را یک اشکال بدانند. (این واقعاً یک تصمیم شخصی است.) علاوه بر این، ردموند می‌گوید: «معمولاً گران‌تر از سایر روغن‌های گیاهی است.

روغن نباتی چیست؟

روغن نباتی را می توان از انواع مختلفی از روغن ها تهیه کرد. منابع روغن اولیه شامل حبوباتی مانند بادام زمینی یا سویا یا دانه های روغنی خوراکی مانند دانه های آفتابگردان، انگور، گلرنگ یا ذرت است. روغن نباتی همچنین می تواند حاوی پنبه دانه یا روغن نخل باشد.

(آیا روغن پالم برای شما مضر است؟ این چیزی است که باید بدانید.)

ردموند می‌گوید: «برخی روغن‌های گیاهی تصفیه‌شده و فشرده شده به‌عنوان روغن‌های تک ماده‌ای مانند گلرنگ فروخته می‌شوند. اما بیشتر روغن‌های گیاهی که در تولید غذا، رستوران‌ها و آشپزخانه‌های خانگی استفاده می‌شوند، روغن سویا یا ترکیبی از دانه‌های روغنی هستند.

روغن نباتی معمولاً به عنوان یک روغن همه منظوره در نظر گرفته می شود. مک‌دونالد می‌گوید: «این روغن در پخت و پز و پخت روزانه و همچنین برای روغن‌کاری تابه‌ها به خوبی استفاده می‌شود. همچنین می توان آن را در برخی از غذاهای فرآوری شده یافت.

از آنجا که مخلوط روغن های گیاهی بسیار متغیر است، نقاط دود نیز متغیر است. به عنوان مثال، روغن سویا دارای نقطه دود 495 درجه فارنهایت است، در حالی که روغن ذرت دارای نقطه دود 450 درجه فارنهایت است، طبق موسسه فناوری غذایی. مک‌دونالد می‌گوید: «به دلیل ترکیب‌های مختلف روغن‌های گیاهی، ممکن است در حرارت بالا خوب عمل نکند – اما معمولاً اینطور است.

مزایا و معایب روغن نباتی

مک‌دونالد می‌گوید: «روغن‌های گیاهی عموماً دارای چربی‌های اشباع شده کم و چربی‌های غیراشباع چندگانه بالایی هستند. یک روغن گیاهی معمولی حاوی حدود 2 گرم چربی اشباع شده و هر کدام 6 گرم چربی تک و چند غیراشباع است.

درست مانند روغن کانولا، روغن نباتی نیز طعمی خنثی دارد. ردموند می‌گوید: «روغن‌های گیاهی یک ابزار آشپزخانه برای پخت و پز با حرارت بالا هستند و به عنوان روغن‌های خنثی، با طعم‌های دیگر رقابت نمی‌کنند.

یکی از مزیت های اصلی روغن نباتی قیمت آن است. ردموند می‌گوید: «هر آشپزخانه باید یک روغن گیاهی همه منظوره و کم‌هزینه برای انعطاف‌پذیری، ثبات، راحتی و ماندگاری طولانی داشته باشد».

یک اشکال: شما همیشه نمی دانید چه چیزی به دست می آورید. ردموند خاطرنشان می‌کند: «مگر اینکه فهرست مواد حاوی منابع روغن باشد، ترکیب روغن‌ها را نمی‌دانید». این بدان معناست که شما ترکیبی از چربی های اشباع، چند غیراشباع یا تک غیراشباع را نیز نمی شناسید.

و اگر در مورد GMO ها نگران هستید، برچسب را بخوانید تا محصولات غیر GMO را جستجو کنید. بسیاری از روغن‌های گیاهی حاوی ترکیبات اصلاح‌شده ژنتیکی هستند، زیرا روغن‌های سویا و ذرت عمدتاً از نظر ژنتیکی اصلاح شده‌اند.

نحوه مراقبت از روغن ها

روغن ها را در کابینتی دور از اجاق گاز یا اجاق گاز نگهداری کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشید. ردموند می گوید: «ممکن است نمایش روغن ها در آشپزخانه شما جذاب به نظر برسد. اما درست مانند ادویه ها، روغن ها عاشق فضاهای تاریک و خنک و قرار گرفتن کم در معرض هوا هستند.

همچنین می خواهید روی روغن ها را محکم ببندید. این امر سرعت تخریب آنها را محدود می کند. ردموند می گوید قرار گرفتن مداوم در معرض هوا یا نور منجر به اکسیداسیون و ایجاد رادیکال های آزاد می شود.

اگر بطری شفاف است، مکدونالد پیشنهاد می‌کند آن را در فویل آلومینیومی بپیچید تا از نور محافظت شود. او می گوید: «رادیکال های آزاد باعث آسیب اکسیداتیو در بدن می شوند. اینها نه تنها هنگام مصرف برای سلامتی مضر هستند، بلکه طعم غذا را نیز مختل می کنند.

روغن های جایگزین را امتحان کنید

کدام روغن بهتر است؟ این واقعاً بین روغن کانولا و روغن نباتی اختلاف است، زیرا هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند.

و بسته به چیزی که می‌پزید و ترجیحات ذائقه‌تان، می‌توانید روغن کاملاً متفاوتی را فراتر از روغن کانولا یا روغن گیاهی انتخاب کنید.

روغن آووکادو در پخت و پز با حرارت بالا مانند سرخ کردن میوه ها یا سبزیجات به خوبی عمل می کند. روغن زیتون فرابکر طعمی متمایز دارد و در سس سالاد خانگی خوشمزه است. و روغن‌های شکننده‌تر، مانند روغن بذر کتان، در دستور پخت اسموتی یا به‌عنوان روغن تکمیلی بهترین عملکرد را دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *