روند صادرات نفت خام به آسیا

روند صادرات نفت خام به آسیا

روند صادرات نفت خام به آسیا مانع از افزایش اسپرد Brent / Dubai می شود. اگرچه هنوز هم گرید های ارزان تر موجود در بازار، مانند نفت خام Mars (گرید نفت خام ساحل خلیج ایالات متحده آمریکا) همچنان توجه خریداران منطقه را به خود جلب می کند.

سوآپ آتی (Futures for Swaps یا efs) معاملات Brent / Dubai، یک شاخص کلیدی و بسیار مهم برای مقایسه اسپرد بین نفت خام سبک شیرین و نفت خام سنگین ترش است؛ و efs بالاتر مستقیما باعث می شود تا معاملات بر اساس نفت خام دوبی در مقایسه با نفت خام برنت از نظر اقتصادی برای پالایشگاه های آسیایی جذاب تر باشد.

داده های منتشر شده از سوی S & P Global Platts نشان می دهد که در حال حاضر efs ماه اکتبر با حق بیمه ی 2.86 دلار در هر بشکه در پایان معاملات روز 17 آگوست، نسبت به حق بیمه ی 3.58 دلار در هر بشکه در پایان معاملات روز 26 آگوست، افزایش یافته است. منابع ما در بازار توضیح دادند، افزایش قیمت نفت خام در غرب باعث کاهش جریان صادرات نفت ارزانتر آربیتراژ به آسیا شده است، اما برخی از گرید ها مانند نفت خام Mars همچنان در دسترس تجار و پالایشگاه های هندی و چینی قرار دارد.

یک تاجر مرتبط با پالایشگاه های جنوب آسیا با اشاره به تصمیم اخیر وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا برای فروش حداکثر 20 میلیون بشکه نفت خام ترش گفت: نفت خام Mars برای بسیاری از خریداران جذاب است و آن ها نیز آن را می خرند. اخبار جدید از SPR (ذخایر استراتژیک نفت) نیز کمی به بهبود شرایط کمک کرد.

قیمت گذاری نفت برنت

به گفته ی تجار فعال در بازار، تعدادی از محموله های جدید نفت خام Mars در هفته جاری به خریداران آسیایی فروخته شد و طبق برنامه قرار است تا در اواخر ماه نوامبر و اوایل دسامبر وارد بازار آسیا شوند. اخبار جدید حاکی از آن است که شرکت Rongsheng ( یکی از پیشروترین شرکت های خصوصی چینی در صنایع پتروشیمی) دو میلیون بشکه نفت خام Mars خریداری کرده است و شرکت Unipec چین نیز تا شش میلیون بشکه از این گرید نفت خام را خریداری کرده است. اما تمام این اطلاعات در حال حاضر قابل تأیید نیست.

به گفته ی منابع ما در بازار، اخبار منتشر شده حاکی از آن است که اعضای اوپک پلاس قصد دارند تا وضعیت فعلی تولید و استراتژی فروش خود را هم راستا با تقاضای حال حاضر بازار حفظ کند. یک تاجز نفت خام مستقر در سنگاپور توضیح داد: تولیدکنندگان نفت و اعضای اوپک پلاس، به دلیل نگرانی از گسترش گونه ی دلتا ویروس کووید – 19، سطح تولید فعلی خود را حفظ کرده و از زیاده روی در ارائه ی نفت به بازار خودداری می کنند.

این تاجر ادامه داد: من فکر می کنم آنها در حال حاضر نمی توانند تعادل به وجود آمده در عرضه ی نفت خام به بازار را بشکنند. این امر حتی اگر بخواهند نفت بیشتری تولید کنند بسیار مخرب است. داده های منتشر شده از سوی S & P Global Platts نشان می دهد که در ساعت 3 بعد از ظهر سنگاپور (07:00 به وقت گرینویچ) روز بیست و هفتم آگوست، اسپرِد زمانی (time spread) اکتبر – نوامبر در 72 سنت در هر بشکه متوقف شد، که این رقم نسبت به جلسه 26 آگوست 1 سنت در هر بشکه کاهش یافته است.

اسپرِد نقدی/ آتی (cash / futures spread) دبی نیز در پایان روز بیست و ششم آگوست، در 2.10 دلار در هر بشکه ثابت شد، که این میزان نیز نسبت به جلسه ی قبل بدون تغییر مانده بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *